از خودروهای سبز تا ابرخودرو‌ها، مهم‌ترین موضوعات بررسی شده در نمایشگاه خودروی توکیو است

توکیو، میعادگاه خودروهای مفهومی

نمایشگاه خودروی توکیو که از بیست و نهم آبان آغاز می‌شود، چهل و سومین دوره از نمایشگاهی است که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. متخصصان صنعت خودرو پیش‌بینی کرده‌اند نمایشگاه امسال با هیجان‌ها و رکوردشکنی‌های جدیدی همراه باشد که می‌تواند این نمایشگاه را به یکی از متفاوت‌ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در صنعت خودروتبدیل کند. این نمایشگاه عرصه‌ای برای رقابت و قدرت‌نمایی شرکت‌های بزرگ خودروسازی آسیا ازجمله نیسان، سوزوکی، میتسوبیشی، هوندا، هیوندا و سوبارو است. بدون تردید ژاپن در صنعت خودرو پیشگام است و نمایشگاه خودروی توکیو فرصتی برای معرفی بهترین‌هایی است که این کشور به نمایش می‌گذارد؛ از خودروهای سبز تا ابرخودرو‌ها و فناوری‌های پیشرفته در صنعت خودرو از مهم‌ترین موضوعات بررسی شده در نمایشگاه امسال است.
کد خبر: ۶۱۴۹۸۳

مثلث مفهومی سوزوکی

خودروهای مفهومی معمولا عمر کوتاهی دارد و پس از رونمایی در نمایشگاه‌های بین‌المللی در نمایشگاه‌های محلی به ایستگاه آخر می‌رسد. البته گاهی نیز بخت با آنها یار است و پس از نمایشگاه‌های محلی به موزه‌ها منتقل می‌شود تا نمایشگر تاریخی از صنعت خودرو باشد. نمایشگاه خودروی توکیو برای زنده نگهداشتن یاد این مدل‌های مفهومی راهی پیدا کرده است و آن هم این که فرصتی فراهم می‌کند این خودروها با تغییراتی اندک بار دیگر در نمایشگاه‌های معتبر فرصت حضور پیدا کنند. در حقیقت، مدل‌های مفهومی به نوعی بیانگر آینده صنعت خودرو بوده و هدف از معرفی آنها نوآوری در جهت پیشرفت صنعت خودروست. البته در این بین گاهی تعدادی از مدل‌های مفهومی به خط تولید می‌رسند. سوزوکی درنمایشگاه امسال چند نمونه از بهترین محصولات جدیدش را به نمایش می‌گذارد. این شرکت از یک خودروی هیبریدی 4WD یا چهارچرخ متحرک دائمی، یک کراس اور کامپکت ( فشرده) و یک مدل مفهومی مینی‌کراس اور رونمایی می‌کند. کراس هایکر (Cross hiker) خودرویی بسیار سبک است که به یک موتور سه سیلندر یک لیتری مجهز شده است. وزن این خودرو فقط 810 کیلوگرم است و گفته می‌شود جایگزینی برای مدل مفهومی خودروی رجینا خواهد بود که دو سال پیش معرفی شد. Xlander هیبریدی سوزوکی علاوه بر موتور الکتریکی، یک موتور احتراق داخلی 1.3 لیتری نیز دارد. این خودرو به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز است. سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز هر دو به روش دستی و اتوماتیک امکان‌پذیر است. اما متخصصان صنعت خودرو بر این باورند مهم‌ترین پروژه این شرکت خودروسازی مدل مفهومی کراس اورمینی Hustler است که اگرچه ظاهری جمع و جور دارد، اما از فضای داخلی مناسبی برخوردار است که بر این اساس می‌تواند گزینه مناسبی برای زندگی به سبک ژاپنی‌ها باشد. سوزوکی از این خودرو به عنوان شاسی بلندی کارآمد یاد می‌کند.

ارتقای ایمنی خودرو در محصولات میتسوبیشی

میتسوبیشی قصد دارد در نمایشگاه امسال از سه خودروی مفهومی جدید رونمایی کند. نخستین خودروی مفهومی این شرکت خودروسازی، گرند کروز GC-PHEV است. این یک خودروی شاسی بلند هیبریدی است که به سیستم چهارچرخ متحرک دائمی مجهز شده است. این خودرو از یک موتور سوپرشارژ سه لیتری V6 و یک موتور الکتریکی با قدرت بالا تامین انرژی می‌کند. قدرت ایجاد شده در پیشرانه از طریق یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک به چهارچرخ خودرو منتقل می‌شود. این خودروی مفهومی یک موتور الکتریکی با راندمان بالا و یک باتری با ظرفیت بالاست که می‌تواند نقش مهمی در افزایش محدوده کاربری آن در مناطق دور از ایستگاه‌های شارژ الکتریکی داشته باشد. به نظر می‌رسد از بین سه خودروی مفهومی میتسوبیشی، این خودرو گزینه مناسب‌تری برای رسیدن به خط تولید باشد. مدل مفهومی دیگر، کراس رانر KR-PHEV نام دارد که یک خودروی شاسی بلند ترکیبی جمع و جور است. نیروی پیشرانه این کراس اور از طریق یک موتور 1.1 لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم و یک موتور الکتریکی با ظرفیت بالا تامین می‌شود. طرح مفهومی سوم، یک خودروی چندمنظوره یا به عبارتی یک خودروی ون است که از نظر ویژگی‌های ظاهری می‌توان گفت تلفیقی از SUV و خودروهای MPV است. برای این خودرو نیز یک پیشرانه هیبریدی طراحی شده است که شکل ظاهری پیله‌مانند آن تضمین کننده آسایش و راحتی سرنشینان خودرو است. این خودرو از آخرین فناوری‌ها در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت برخوردار است. ویژگی مشترک این سه خودروی مفهومی این است که به آخرین فناوری‌ها در زمینه ایمنی و سرگرمی سرنشینان مجهز است. جدیدترین بسته ارتقایی فناوری‌های ایمنی، امکاناتی متنوع از کروز انتخابی تا فناوری‌های کاهش‌دهنده برخورد از جلو و سیستم‌های هشداردهنده مسیر باریک را در اختیار رانندگان خودرو قرار می‌دهد.

هوندا S660 ، کم قدرت اما تند و تیز !

هوندا مانند بسیاری از دیگر شرکت‌های بزرگ خودروسازی عزمش را جزم کرده در نمایشگاه امسال قدرتمندانه حاضر شود. هوندا امسال با مدل‌های جدید مفهومی از جمله جدیدترین نسل خودروهای موسوم به ابرخودرو و مدل جدید خودروی شاسی بلند کراس اور شهری به میدان رقابت آمده است. البته هوندا پیش از این نیز از مدل مفهومی این خودروی شاسی‌بلند شهری در نمایشگاه بین‌المللی آمریکا رونمایی کرده بود. این مدل جدید کراس‌اور هوندا به قدری باریک و جمع و جور است که می‌تواند براحتی در خیابان‌های باریک و کم‌عرض تردد داشته باشد.

تنها خودرویی که این شرکت بزرگ خودروسازی جزئیات آن را اعلام کرده مدل مفهومی S660 است که هوندا از آن به عنوان یک خودروی اسپرت در رده‌بندی کلاس مینی نام برده است. این خودروی دو نفره نسخه جدیدی از مدل مفهومی خودروی EV-2011 استر است که هوندا دو سال پیش به نمایش گذاشته بود و به نظر می‌رسد این خودرو الگویی برای ساخت خودروی جدیدی از این شرکت باشد که تا دو سال آینده در بازار ژاپن عرضه خواهد شد. این خودرو به یک موتور بنزینی با حجم 660 سی‌سی مجهز شده است که نیرویی معادل 65 اسب بخار را از طریق جعبه دنده‌ای با سیستم انتقال پیوسته قدرت به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند.

قدرت این موتور خیلی زیاد نیست، اما از آنجا که وزن این خودرو حدود 900 کیلوگرم است، می‌تواند نیروی لازم برای یک رانندگی تند و تیز را تامین کند. این خودروی مفهومی براساس استانداردهای خودروهای موسوم به گروه Kei طراحی و ساخته شده است که داشتن موتوری با حجم کم ویژگی مشترک همه آنهاست. خودروهای این گروه طول و عرض کم و ارتفاع زیادی دارند. بنابراین در حالی که برای چند سرنشین فضای کافی دارند در شهرهای شلوغ و پر رفت و آمد تردد را تسهیل می‌کنند. ویژگی‌های ظاهری این خودرو نشان می‌دهد تا رسیدن به تولید انبوه فاصله زیادی ندارد. تنها نکته‌ای که ممکن است تولید انبوه این خودرو را دور از ذهن نشان دهد، ابعاد و اندازه آن است. چنانچه پیش از این نیز در نمایشگاه خودروی 2011، هوندا یک خودروی مشابه به نام رودستر EV را به نمایش گذاشته بود که این خودروی الکتریکی نیز در حد یک خودروی مفهومی باقی ماند و به تولید انبوه نرسید. هوندا در ابتکاری جالب تصمیم گرفته است در نمایشگاه امسال در غرفه هوندا تاریخچه‌ای از خودرو‌ها و موتور سیکلت‌های تولیدی هوندا را به نمایش گذارد.

تویوتا به دنبال تحرک و پویایی

تویوتا از جمله شرکت‌های خودروسازی است که توکیو را خانه خودش می‌داند. بنابراین تردیدی نیست هر آنچه در توان دارد به کار گیرد تا بتواند بهترین خودروها را در نمایشگاه امسال به نمایش گذارد. تویوتا با پنج خودروی مفهومی جدید و یک خوردوی اسپرت هیبریدی کوچک و جمع و جور در نمایشگاه امسال حاضر می‌شود که شاید بیش از هر چیز بازدیدکنندگان را به یاد فیلم‌های علمی ـ تخیلی بیندازد. تویوتا بر این باور است که این خودروها تصویری از چشم‌انداز و آینده‌نگری این شرکت بزرگ خودروسازی از تحرک و پویایی هر چه بیشتر انسان در جامعه آینده است که نشاط از رانندگی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

شعار انتخابی این شرکت هم Fun to Drive است. تویوتا FCV که تا دو سال آینده به تولید انبوه می‌رسد، از نخستین خودروهای هیدروژنی است که توانسته است به خط تولید قدم بگذارد. نام این خودرو، برگرفته از حروف ابتدایی واژه‌های Fuel cell drive است. به این ترتیب می‌توان به این نتیجه رسید در آینده‌ای نزدیک، دیگر فضایی برای قدرت‌نمایی خودروهای الکتریکی در این کارخانه بزرگ خودروسازی وجود نخواهد داشت. تویوتاFV2 خودرویی است که می‌تواند با راننده ارتباط حسی برقرار کند. بنابراین در این خودرو از فرمان خبری نیست و هر گونه فرمانی از طریق حرکات بدنی راننده که برای خودرو شناخته شده است، اعلام می‌شود. این خودرو به سیستم‌های کنترل ترافیک شهری از قبیل فناوری‌های ارتباط با شبکه اینترنت و مخابرات و همچنین امکان ارتباط با خودروهای مجاور مجهز است که می‌تواند نقش مهمی در افزایش سطح ایمنی آن داشته باشد. تاکسی JPN محصول دیگری از این شرکت خودروسازی است که همه امکانات و تجهیزات داخلی آن با هدف تسهیل سفر و راحتی مسافران طراحی شده است. در این تاکسی‌ها که سوخت مورد نیاز آنها را گاز مایع تامین می‌کند، نمایشگرهایی وجود دارد که مسیر رسیدن به مقصد مورد نظر را برای مسافران نمایش می‌دهد. تویوتا، مینی‌ون‌های Voxy and Noah را نیز برای خانواده‌ها در نظر گرفته که خودرویی کم‌مصرف و جادار است و افرادی که با محدودیت‌های حرکتی مواجه هستند هم می‌توانند براحتی صندلی چرخدار خود را در این خودروهای ون جا دهند. در مقابل این خودرو، i- Road نیز رونمایی خواهد شد که یک خودروی تک‌نفره است و شاید بتوان آن را ترکیبی از یک خودرو و موتورسیکلت دانست. این خودرو نیز از حرکات بدنی فرد راننده دستور می‌گیرد.

فرانک فراهانی‌جم ‌/‌ گروه دانش

خودروی پرنده

با این‌که سال‌هاست بشر به آرزوی دیرینه خود یعنی پرواز در آسمان دست یافته، اما تلاش برای یافتن راه‌هایی ساده و کاربردی‌تر برای پرواز همچنان پابرجاست. شاید یکی از هیجان‌انگیزترین آنها نیز تلاش برای ساخت خودروی پرنده باشد. بارها در فیلم‌های علمی ـ تخیلی یا حتی کارتون‌های مختلف دیده‌ایم که با فشار دگمه‌ای توسط قهرمان داستان، بال‌هایی از دو طرف خودروی او باز شده و به این ترتیب در آسمان به پرواز در می‌آید. شاید اصلی‌ترین دلیل این توجه انسان به خودروی پرنده را ساده‌تر شدن پرواز و رفع محدودیت‌های فعلی برای آن دانست. تاکنون چند طرح مختلف برای طراحی و به‌کارگیری خودروهای پرنده در نقاط مختلف دنیا اجرا شده است. برای نمونه خودروی پرنده‌ای به نام ترافوگیا (Terrafugia) که می‌تواند بال‌های خود را به صورت عمودی در دو طرف خودرو جمع کند یا موتورسیکلتی با نام PAL-V که توسط مخترعی هلندی طراحی شده است. اما بتازگی یک نوآور اهل جمهوری اسلواکی به نام «استفان کلاین» پس از 20 سال تلاش توانسته مدل جدیدی از خودروی پرنده را طراحی کند که از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر‌به‌فردی برخوردار است و شاید بتواند آخرین گام برای دستیابی به یک خودروی پرنده کارآمد تلقی شود. این خودرو که Aermobil نام دارد، به دو بال و نیز یک ملخ در انتها مجهز است و می‌تواند دو قابلیت حرکت روی زمین یا در آسمان را همزمان داشته باشد.

این خودروی پرنده مجهز به یک موتور 100 اسب بخار است که با آب خنک می‌شود و می‌تواند نیروی محرکه را به چرخ‌های جلو یا پروانه موجود در انتهای خودرو منتقل کند. وزن آئروموبیل بدون سوخت و سرنشین، حدود 450 کیلوگرم است. در جلوی راننده ـ خلبان ـ دو فرمان تو در تو قرار دارد. فرمان بزرگ‌تر ویژه رانندگی و فرمان کوچک‌تر قرار گرفته درون آن نیز ویژه پرواز است. وقتی این وسیله وارد باند شده و برای پرواز آماده می‌شود، راننده ـ خلبان ـ دگمه‌ای را فشار می‌دهد و به این ترتیب بال‌ها از حالت تا شده خارج می‌شوند و در حالت آماده برای پرواز قرار می‌گیرد. طول این بال‌ها 8.2 متر است که تقریبا برابر با طول بال‌های هواپیماهایی با وزن و قدرت مشابه است. این وسیله در حالت پرواز حداکثر سرعتی برابر با 200 کیلومتر بر ساعت خواهد داشت و می‌تواند در نهایت تا 700 کیلومتر را بپیماید.

بدنه این خودروی پرنده، ترکیبی از فولاد و مواد کامپوزیتی است و درواقع شباهت زیادی به بدنه خودروهای مورد استفاده در مسابقات اتومبیلرانی سرعت دارد. همچنین برخلاف هوایپماهای شخصی که معمولا حجم زیادی از فضا را می‌گیرند، این وسیله به دلیل تاشو بودن بال‌ها، فضای چندانی را نگرفته و حتی می‌توان آن را در پارکینگ خانه نیز قرار داد. همچنین براحتی می‌توان آن را همانند خودروهای معمولی به پمپ بنزین برد و سوخت آن را تامین کرد. طراح این خودروی پرنده اکنون در حال مذاکره برای جلب سرمایه‌گذار برای توسعه کار خود و تولید انبوه این وسیله است. با این حال شاید تنظیم مقررات جدید هوانوردی برای استفاده از این وسیله چند سالی طول بکشد.

gizmag / مترجم: صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها