کاهش قیمت سکه و ارز

چانه‌زنی‌های دیپلماتیک در حالی در ژنو ادامه دارد که نه‌تنها سیاستمداران به افق‌های تازه در روابط با ایران می‌اندیشند؛ بلکه نگاه امیدوارانه بازارهای جهانی و بازار داخلی کشورمان را نیز به‌خود معطوف کرده‌ است.
کد خبر: ۶۱۴۳۸۶
کاهش قیمت سکه و ارز

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که مذاکرات فشرده ایران و غرب در ژنو سوئیس ادامه دارد و هر‌لحظه اخباری امیدوارکننده، اما غیرثابت از روند آن به گوش می‌رسد، بازارهای جهانی و داخلی نیز به روند مذاکرات چشم دوخته‌اند؛ به طوری که قیمت‌ها در بازارهای داخلی و بین‌المللی تحت تاثیر مذاکرات دستخوش تغییراتی شده است؛ تغییراتی که انتظار می‌رود با مشخص شدن نتایج مذاکرات در روز جاری تشدید هم بشود.

این تغییرات دیروز از کاهش قیمت سکه و ارز و رشد بورس در بازار داخلی ایران تا کاهش قیمت طلا و نفت در بازارهای جهانی گسترده شد.

در نخستین واکنش به جریان مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو و اخبار مثبت اما غیرثابتی که به گوش می‌رسد، نرخ دلارکاهش یافت و به زیر 3000 تومان بازگشت.

نگاهی به بازارهای داخلی ارز نشان می‌دهد که روز گذشته (شنبه) نرخ ارزهای رایج در بازار داخلی کاهش یافته، به طوری که قیمت دلار از 3015‌تومان در پنجشنبه هفته گذشته به 2995 تومان در روز شنبه رسید و با 20 تومان کاهش قیمت همراه بود. همچنین قیمت یورو در بازارهای ارز از 4085 تومان به 4030 تومان رسید که نشان‌دهنده 55 تومان کاهش قیمت بود.

از جمله دیگر ارزهای رایج در بازار کشورمان درهم امارات و لیر ترکیه بود که در زمره ارزهای به اصطلاح تحریمی (مورد استفاده در مبادلات در شرایط تحریم) قرار دارند.

در این راستا، قیمت درهم امارات از 826 تومان در پنجشنبه به 818 تومان در دیروز (شنبه) رسید و با هشت تومان کاهش همراه بود.

همچنین لیر ترکیه از 1535 تومان در روز پنجشنبه به 1520 تومان کاهش پیدا کرد که 15 تومان کاهش قیمت داشت.

به این ترتیب می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که واکنش بازار ارز به مذاکرات ژنومحتاطانه بوده و معامله‌گران ضمن این‌که جو مثبت مذاکرات را مدنظر داشتند، اما منتظر مشخص شدن نتیجه قطعی و توافق احتمالی هستند تا روند عرضه یا تقاضای وجوه ارزی خود را روشن کنند.

کاهش قیمت طلا از ایران تا جهان

در همین حال نرخ داخلی و جهانی طلا در نتیجه مذاکرات ژنو کاهش یافت. در ایران ورود به ماه محرم قیمت طلا در بازارهای داخلی را کاهش داد و اضافه شدن مذاکرات سیاسی، نوید تازه‌ای برای آن دسته از دوستداران این فلز قیمتی بود تا آن را ارزان‌تر بخرند؛ به طوری که برخی از فصل جاری به نام فصل خرید طلا یاد کردند.

در این خصوص، قیمت فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در روز شنبه هفته جاری در بازار به 923 هزار تومان، نیم‌سکه 473 هزار تومان، ربع سکه 276 هزار تومان، سکه یک گرمی 182 هزار تومان و یک گرم طلای 18 عیار 94 هزار و 672 تومان رسید.این در حالی بود که روز پنجشنبه گذشته هر‌قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار 946 هزار تومان، نیم‌سکه 483 هزار تومان، ربع سکه 283 هزار تومان، سکه یک گرمی 190 هزار تومان و یک گرم طلای 18 عیار 97 هزار و چهار تومان به فروش رفته بود بنابراین دیروز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 23 هزار تومان، نیم‌سکه 10 هزار تومان، ربع سکه 7000 تومان، گرمی 8000 تومان و یک گرم طلای 18 عیار 2332‌تومان ارزان‌تر شد.

نرخ طلای جهانی نیز بی‌تاثیر از مذاکرات ژنو نبود؛ به طوری که روز گذشته انس جهانی طلای 1290 دلار معامله شد که پنجشنبه قیمت آن 1295 دلار بود و این امر از پنج دلار کاهش قیمت حکایت می‌کند.

رشد چشمگیر بورس

همچنین روز گذشته شاخص کل بورس با عبور از عدد 76 هزار واحد، بازدهی 6/100 درصدی را طی امسال نصیب سهامداران کرد.

معاملات روی سهام شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، بانک ملت، مپنا، بانک تجارت، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، بانک صادرات و بانک پاسارگاد موجب رشد شاخص و عبور آن از عدد 75 هزار واحد شد.

چهارشنبه گذشته در آخرین روز معاملات بورس، شاخص کل بورس 75 هزار 868 واحد بود که دیروز به 76 هزار و 959 واحد رسید. به این ترتیب ورود شاخص به رکورد 77 هزار واحدی بعید به نظر نمی‌رسد.

دیروز شاخص فرابورس نیز به 90/823 واحد رسید که این رقم در مقایسه با معاملات روز چهارشنبه که میزان آن 53/818 واحد بود، نشانگر بهبود وضع بازار در نخستین روز کاری هفته بود.

تلاطم قیمت طلای سیاه

بازار جهانی نفت نیز دیروز تلاطم داشت و در برخی از بازارهای جهانی با کاهش و در برخی دیگر با افزایش روبه‌رو بود.

کارشناسان اعتقاد دارند در حالی ‌که روز پنجشنبه قیمت جهانی نفت در اثر گفت‌وگوهای سازنده ایران و 1+5 به کمتر از 105 دلار در هر بشکه رسیده بود، اما روز گذشته پس از اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای نخستین بار در چهار روز اخیر افزایش یافت.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن هشدار درباره اختلافات چشمگیر میان ایران و 1+5 تصریح کرده بود: هنوز شکاف‌های مهمی وجود دارد که در صورت توافق با ایران باید این شکاف‌ها بسته شود.

برهمین اساس پس از این اظهارات، قیمت هر بشکه نفت برنت شمال 1.66 دلار افزایش یافت و بشکه‌ای 105.12 دلار فروخته شد. هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز با 40 سنت افزایش 94.60 دلار معامله شد.

هر بشکه سبد نفتی اوپک نیز روز پنجشنبه 102.64 دلار فروخته شد که دیروز به 103.82 دلار رسید و 1.18 دلار افزایش یافت.

بهای هر بشکه نفت سبک امریکا موسوم به وست تگزاس اینترمدیت نیز پنجشنبه معادل 94 دلار و 77 سنت در هر بشکه معامله شد که روز گذشته به 94 دلار و 61 سنت کاهش یافت که 16 سنت ارزان‌تر شد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد این روزها بازار جهانی نفت بدقت مشغول رصد مذاکرات ژنو است و کوچک‌ترین تحولی در جریان مذاکرات بر قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت لذا به نظر می‌رسد امروز شاهد تلاطم بیشتری در بازار جهانی نفت و دیگر بازارهای داخلی و خارجی باشیم؛ چراکه ظاهرا امروز روز سرنوشت مذاکرات تاریخی ایران و غرب خواهد بود.

کتایون مافی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها