7 ساعت مذاکره وزرای خارجه ایران و آمریکا

ظریف: نمی پذیریم کسی برای ما طرح تدوین کند

وزیر امور خارجه در واکنش به اقدامات فرانسه نسبت به مذاکرات با ایران گفت: کشورهای 1+5 بدانند این یک روند است که باید بر اساس یک احترام متقابل، موضع برابر و توجه به حقوق مردم ایران به نتیجه برسد وگرنه پایداری نخواهد داشت.ظریف با تاکید بر حفظ حقوق مردم ایران افزود: ما از ابتدا هم گفته ایم که نمی پذیریم کسی برای ما طرح تدوین کند.
کد خبر: ۶۱۴۲۸۸
ظریف: نمی پذیریم کسی برای ما طرح تدوین کند

محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در حالی که محل اقامت خود را برای انجام مذاکرات سه جانبه با روسیه و کاترین اشتون ترک می کرد در جمع خبرنگاران گفت:  مذاکرات سه روز است که وارد مرحله بسیار حساسی شده که این مرحله در واقع رسیدن به یک متن است که هر 7 کشور یعنی 1+5 و ایران بتوانند با این متن توافق کنند.

وی افزود: این مرحله دشواری است هم نگرانی های ایران باید مورد توجه قرار بگیرد و هم بعضی دیدگاههای متفاوتی که داخل 3+3 وجود دارد و لذا کار قدری دشوار است و این که می بینید ، مقدار زیادی از وقت در مذاکرات داخل 1+5 گرفته می شود.

ظریف گفت: این طبیعی است بالاخره شش کشور هستند دیدگاههای مختلفی دارند و احتمالا منافع متفاوتی نیز دارند و نیاز دارند که به نتیجه برسند و ما هم آمادگی داریم که اگر طرف مقابلمان برای رسیدن به راه حل آمادگی داشته باشد به راه حل برسیم و در این مسیر نیز تاحد خوبی پیشرفت داشته ایم.

وی درباره مذاکرات خود با آمریکایی ها گفت: بالاخره یک تاریخ طولانی بی اعتمادی بین دو کشور وجود دارد و از دیروز تا به حال حدود 7 ساعت مذاکره در سطح وزیر با آمریکایی ها داشته ایم. مذاکرات جدی با فرانسوی ها و انگلیس و آلمان داشته ایم و اکنون می روم تا با آقای لاوروف مذاکره ای داشته باشیم.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره که گفته می شود فرانسوی ها بدنبال کار شکنی هستند اظهار داشت: من قبلا هم گفته ام که راجع به جزئیات مذاکره معمولا در اخبار و  نیز علنی صحبت نمی کنم همانطور که گفتم دیدگاهها متفاوت است کشورهای مختلفی دیدگاههای متفاوتی دارند و فرانسه نیز دیدگاههایی دارد.

ظریف تاکید کرد: آنچه ما لازم می دانیم این است که کشورهای 1+5 بدانند این یک روند است که باید بر اساس یک احترام متقابل، موضع برابر و توجه به حقوق مردم ایران به نتیجه برسد وگرنه پایداری نخواهد داشت. به همین دلیل ما این آمادگی را به عنوان نماینده مردمی که صلح طلب هستند و به دنبال داشتن حقوقشان هستند و مردمی که سلاح هسته ای را نه تنها مخالف اصول و عقاید خود می دانند بلکه مخل امنیتشان می دانند آماده ایم که اگر طرح و دیدگاه مناسبی که حقوق مردم ما را حفظ کند با هم بتوانیم تدوین کنیم را قبول کنیم. ما از ابتدا هم گفته ایم که نمی پذیریم کسی برای ما طرح تدوین کند.

وزیرامورخارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات ادامه دارد بیان کرد: مذاکرات ادامه دارد ما به مذاکرات خود به طرف آمریکایی یک استراحت داده ایم ناهار بخوریم و طرف مقابل نیز با همکاران خود مشورت بکنند به دلیل اینکه بیشتر مذاکره را طرف آمریکایی و خانم اشتون انجام می دهند با توجه به دیدگاههای متفاوتی که در داخل گروه 1+5 وجود دارد ما مذاکرات را ادامه می دهیم کار دشواری است، ما از روز اول هم گفته ایم که این کار دشوار و زمانبر است.

وی تاکید کرد: امکان این بود و شاید هنوز هم باشد که در صورتی که حسن نیت وجود داشته باشد بتوانیم به یک متن مورد توافق برسیم اما همانطور که قبلا هم عرض کردم یک مسیر وجود دارد اگر در پایان امروز به نتیجه برسیم ، رسیده ایم اگر نه این روند یک هفته یا 10 روز دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بابك
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
۰
۰
محمدجواد جان وزیر، كشور سربلندم كوتاه نیا حق مارو از اینا بگیر به اینا بگو ما دنبال صلح و دوستی هستیم
تحریم هارو بردار بیا واسه شما و تیمت آرزوی موفقیت دارم به امید پیروزی كشور ایران دعای رهبر و مردم همراهتونه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها