ظریف مطرح کرد:

تمایل تیم آمریکایی‌ برای معامله در مذاکرات هسته ای

وزیر خارجه ایران در گفت و گو با روزنامه کریستین ساینس مانیتور تاکید کرد: نگاهی به نتیجه تحریم ها و تهدیدهای گذشته باید مخالفان معامله با ایران را به بازنگری و استفاده از فرصت تکرار نشدنی فعلی وادارد.وی گفت : حضور کارشناسان تحریم ها در تیم آمریکایی «نشان می دهد که آنها تمایل دارند در این خصوص معامله کنند. دست کم آنها ابزار و دانش و مهارت لازم برای معامله در این خصوص را دارند».
کد خبر: ۶۱۴۱۰۳
تمایل تیم آمریکایی‌ برای معامله در مذاکرات هسته ای

به گزارش واحد مرکزی خبر ، محمد جواد ظریف گفت:متن مشترکی تدریجا آماده می شود اما «کاری بسیار دشوار» در پیش است.

وی گفت:«تنها راهی که می توان اعتماد ایجاد کرد و این روند را حفظ کرد این است که در گام نخست درتلاش هر دو طرف برای کاستن از جدی ترین نگرانی های موجود توازن وجود داشته باشد».

ظریف افزود:«ما هنوز از دستیابی به توافق فاصله داریم زیرا باید این نگرانی ها را به طور قطعی مشخص کنیم و آنها را روی کاغذ بیاوریم و در شرایط مساعد می توانیم این کار را به تکمیل کنیم».

وزیر امور خارجه ایران گفت:«امروز ما با مرحله ای حساس مواجهیم و روندی حساس در زمانی که اجرای این توافق را شروع کنیم. من فکر می کنم مقامات باید شجاعت و رهبری خود را به منظور پیشبردن این روند نشان دهند و این چیزی است که ما از اوباما و کری انتظار داریم و این چیزی است که آنها باید از ما انتظار داشته باشند».

وی افزود:فرصت برای همه طرف ها در مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک اندک است.

ظریف گفت:« امروز با یک بلندپروازی در نهایی کردن متن توافق اولیه مواجهیم و ما همه تلاش خود را به کار می گیریم. من آماده هستم تا جایی که ضرورت داشته باشد، در این خصوص تلاش کنم تا این کار نهایی شود پیش از آنکه مخالفان فرصت داشته باشند مانع تراشی های خود را در راه این توافق و تفاهم دوجانبه شروع کنند زیرا برخی هم اکنون این اقدامات را آغاز کرده و این توافق را «اشتباهی تاریخی» خوانده اند».

وی گفت:حضور کارشناسان تحریم ها در تیم آمریکایی «نشان می دهد که آنها تمایل دارند در این خصوص معامله کنند. دست کم آنها ابزار و دانش و مهارت لازم برای معامله در این خصوص را دارند».

وزیر خارجه ایران هشدار داد،اما  هر تحریم تازه آمریکا ممکن است واکنش های تندی در تهران ایجاد کند و بی اعتمادی دو طرفه را که مدت ها است این مذاکرات را فلج کرده است، عمیق تر سازد.

ظریف گفت:«در صورتی که ما با نبود حسن نیت مواجه شویم و اگر شاهد تلاش های کنگره برای برهم زدن این روند باشیم، فکر نمی کنم دستان ما بسته باشد».

وی گفت: « پیام من برای قانونگذاران آمریکایی که از پیش تلاشی را برای جلوگیری از موفقیت این مذاکرات آغاز کرده اند، این است که به سوابق ما نگاه کنید» و افزود : اگر آمریکا سال ها قبل پیشنهادهای ایران را در خصوص برنامه هسته ای اش پذیرفته بود، امروز «ماجرا کاملا متفاوت بود». در آن زمان ایران کمتر از 200 سانتریفوژ برای غنی سازی اورانیوم داشت.

ظریف گفت:«حالا پس از ده سال تحریم و تهدید، آنچه آمریکا به دست آورده است و آنچه کنگره به دست آورده است، نوزده هزار سانتریفوژ است که در تهران فعال است. این سابقه آنها است و سابقه بسیار بدی است».

وی افزود:« من فکر می کنم آنها به این نتیجه رسیده اند که این اشتباه‌ را تکرار نکنند. این فرصتی است که اگر از آن استفاده نشود، ، ظرف یک سال دیگر حسرت آن را خواهیم داشت و مجددا نیز تکرار نخواهد شد».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضادلجو
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
۰
۰
امریكا واروپاییان دروغ میگویند.ما ملت اصلا بطرف مقابل اعتماد نداریم.دیپلماتهای ایرانی باید بااحتیاط قدم بردارند.

نیازمندی ها