ژنو امروز میزبان روز دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ درباره حل و فصل پرونده هسته‌ای تهران است. این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد در مذاکرات هسته‌ای موضوع توقف غنی‌سازی اورانیوم مطرح نیست.
کد خبر: ۶۱۳۷۱۳
ظریف: در مذاکرات هسته‌ای موضوع توقف غنی‌سازی اورانیوم مطرح نیست

به گزارش خبرگزاری فرانسه محمد جواد ظریف اعلام کرد در مذاکرات هسته‌ای موضوع توقف غنی سازی اورانیوم مطرح نیست.

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سفر به ژنو برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد.

ایران هر آنچه می‌خواست به دست آورد

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی  همزمان با پیشرفت مذاکرات ژنو نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت ایرانی‌ها نه تنها غنی سازی را متوقف نمی‌کنند بلکه هرچیزی که می‌خواستند به دست آوردند اما در ژنو امتیازی ندادند. همزمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیررژیم صهیونیستی گفت با توافق احتمالی درباره ایران به شدت مخالف است.

وزیر امور خارجه در راه ژنو

پرس تی وی هم اعلام کرد وزیر امورخارجه فرانسه نیز به گفت‌وگوهای ژنو ملحق می‌شود.

به گزارش این شبکه، ساعاتی پس از آنکه جان کری وزیر امورخارجه آمریکا برنامه سفر منطقه‌ای خودش را تغییر داد و برای شرکت در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران عازم ژنو شد، اعلام شد وزیر امورخارجه فرانسه نیز به این گفت‌وگوها ملحق می‌شود. این اقدامات نشانه‌ای است دال بر اینکه احتمال حصول توافق در گفت‌وگوهای ایران با گروه 1+5 افزایش یافته است.

شبکه تلویزیونی المیادین هم گزارش داد برخی خبرها حاکی از آن است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برای شرکت در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران عازم ژنو شد.

لاوروف همچنین از وجود امکان دستیابی به نقشه راهی درباره مساله هسته‌ای ایران خبر داد.

دیدار وزیرامورخارجه کشورمان با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تعویق افتاد.

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر از ژنو، «محمد جواد ظریف» قرار بود با خانم اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  برای جمع بندی دیدارهای کارشناسی روزپنجشنبه، امروز (جمعه )دیدار کند.

نشست سه جانبه ظریف، اشتون و کری

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد جان کری وزیر خارجه آمریکا با محمد جواد وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیداری سه جانبه در ژنو برگزار خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا هم در مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت: تحریمهای ایران در مرحله اول به صورت خیلی محدود برداشته می‌شود.

اوباما: لغو تحریم‌ها به صورت خیلی محدود

به گزارش واحد مرکزی خبر، باراک اوباما گفت:کار الان ما این است که جدیت ایرانی‌ها را در حل و فصل این مناقشه به طریق مسالمت آمیز و دیپلماسی بیازماییم. احتمال شکل گیری یک توافق مرحله‌ای وجود دارد که مرحله اول آن، توقف هرگونه پیشروی  در برنامه هسته‌ای خواهد بود و ما نیز در ازای این توقف، تحریم‌ها را به صورت خیلی محدود بر می‌داریم اما ساختار اصلی تحریم حفظ می‌شود. 

اوباما افزود من گفته ام که هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از روی میز حذف نمی‌کنم.

خبر دیگر اینکه عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکراه کننده هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه هدف ایران امضای توافقنامه بین دو طرف است و طرف مقابل نیز همین اعتقاد را دارد، گفت: در جلسه روز پنجشنبه، همه اعضای گروه 1+5 بر طرح جامع ایران و چارچوب آن تاکید کردند.

 عراقچی گفت: اصل تعلیق غنی سازی اورانیوم خط قرمز ایران است و غنی‌سازی حتما در خاک ایران ادامه می‌یابد.

دومین روز مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه، چین و آلمان) بعدازظهرامروز در ژنو آغاز می‌شود.

 شهر ژنو روزهای پنج‌شنبه و جمعه 16 و 17 آبان (هفتم و هشتم نوامبر) دومین بار در دولت یازدهم و پنجمین بار در کل دوران مذاکرات، میزبان گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 (آلمان، آمریکا، روسیه،‌ فرانسه، انگلستان و چین) بوده است. مذاکرات قبلی در شهر ژنو در تیر 1387، مهر 1388 و آذر 1389 برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها