با فریبا کلهر، داستان‌نویس و خالق قصه‌های یک دقیقه‌ای

مستأجر ادبیات بزرگسال و صاحبخانه در ادبیات کودکم

میرعابدینی و تاریخ ادبیات داستانی

حسن میرعابدینی یکی از برجسته‌ترین پژوهشگران ادبیات داستانی ایران است. او با انتشار کتاب «صد سال داستان نویسی» در چهار جلد توجه‌ها را به سمت خود جلب کرد. کارهای پژوهشی او در زمینه ادبیات داستانی معاصر جزو مستندترین کارهاست.
کد خبر: ۶۱۲۸۵۶
میرعابدینی و تاریخ ادبیات داستانی

میرعابدینی قصد دارد کتاب «تاریخ ادبیات داستانی» را منتشر کند. با او درباره آخرین فعالیت‌هایش گفت‌وگوی کوتاهی کرده‌ایم.

درباره آخرین فعالیت‌ها و پژوهش‌هایتان صحبت کنید و این‌ که چه کتابی را در دست انتشار دارید؟

آخرین کتابم تاریخ ادبیات داستانی ایران است که کار حروفچینی آن را انتشارات سخن تمام کرده و در مرحله آماده شدن برای چاپ است.

حجم کتاب چقدر است؟

حدود 700 صفحه.

در این کتاب درباره چه موضوعاتی بیشتر بحث کردید؟

بیشتر درباره زمینه‌ها و چگونگی شکل‌گیری رمان فارسی بحث شده است. این کتاب بررسی می‌کند، پایه‌های رمان فارسی چیست و آیا می‌توان آن را براحتی فرمی وارداتی از غرب تلقی کرد یا این ‌که در ادبیات ما نیز ریشه داشته است.

در کنار رمان، به داستان کوتاه هم توجهی داشته‌ایم. همچنین مطبوعات ایرانی و فضاهای ادبی که در شکل‌گیری جریان‌های ادبی ایران موثر بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

در کنار اینها به تحقیقاتی رسیدم که تاکنون هیچ جا منتشر نشده و برای اولین بار در این کتاب انتشار می‌یابد. به همین دلیل فکر می‌کنم این کتاب کامل‌ترین اثر در این زمینه باشد.

شما در زمینه ادبیات داستانی پژوهش‌های زیادی انجام داده‌اید. این چندمین اثر مستقل شما در زمینه ادبیات داستانی محسوب می‌شود؟

یک مجموعه چهار جلدی با عنوان صد سال داستان‌نویسی را پیش از این منتشر کردم. سپس فرهنگ داستان‌نویسان ایران و بعد کتاب دیگری را هم در فرهنگستان زبان و ادب فارسی با عنوان مروری بر تاریخ‌نگاری ادبیات معاصر کار کردم که جستجویی در تاریخ ادبیات معاصر است و این که چه کسانی درباره ادبیات معاصر کار کردند. در این زمینه کتابی که قرار است منتشر شود، چهارمین کتاب محسوب می‌شود. البته مجموعه مقالاتی هم در ستایش داستان منتشر کردم.

در کتابی که قرار است منتشر شود، آیا نمونه‌های داستانی هم آورده شده و این نمونه‌ها آیا با نمونه‌های داستان‌های غربی مقایسه می‌شود؟

خیر. اگر می‌خواستم نمونه بیاورم، کتاب خیلی سنگین می‌شد و با توجه به قیمت کاغذ و هزینه‌های چاپ کاملا نشدنی بود.

در فرهنگستان زبان و ادب فارسی چه کار می‌کنید؟

در گروه ادبیات معاصر تحقیقاتی انجام می‌دهم. اکنون هم تحقیقاتی در زمینه تاریخ ادبیات معاصر انجام می‌دهیم. تاکنون سه جزوه شصت هفتاد صفحه‌ای منتشر شده و قرار است یک جزوه دیگر هم در این زمینه منتشر شود.

آیا کارگاه هم برگزار می‌کنید؟

کارگاه نه ولی آخرین کلاسی که داشتم، در موسسه کارنامه بود. بیشتر بحث کلاسم درباره ادبیات معاصر و نویسندگان معاصر بود. در آن کلاس روی کارهای زبده ادبیات معاصر بحث کردم. فعلا کلاس دیگری ندارم.

سجاد روشنی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها