با تصویب ماده واحده لایحه اصلاح قانون بودجه :

سقف بودجه92 کاهش یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی با کاهش درآمدهای بودجه 92 از محل واگذاری سهام شرکت ها مخالفت کردند که مجلس خواستار درآمد 25 هزار میلیاردی از این بخش بود اما دولت فقط تحقق درآمد 5 هزار میلیاردی از این محل را امکان پذیر می دانست.
کد خبر: ۶۱۰۹۵۴
مخالفت مجلس با کاهش درآمد بودجه 92

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، ادامه بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای درباره لایحه اصلاح قانون بوجه 92 در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه یشنهاد بازگشت به لایحه دولت در بندی از این لایحه را ارایه داد.

بر اساس این بند کمیسیون برنامه و بودجه مصوب کرده است که دولت تا پایان سال 25 هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام و دارایی ها درآمد داشته باشد.

در لایحه دولت این درآمد 5 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، در قانون بودجه 92 نیز که ابتدای امسال به تصویب رسیده بود درآمدهای دولت از محل واگذاری ها 37 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر درآمد 25 هزار میلیارد تومانی دولت از محل واگذاری ها نظر بینابینی بین قانون بودجه و لایحه دولت است و قابل تحقق خواهد بود.

در ادامه احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در موافقت با این پیشنهاد گفت: امروز 8 آبان است و این اصلاحیه به احتمال زیاد تا پایان آبان ماه از سوی شورا ی نگهبان تایید خواهد شد بنابراین دولت تنها 4 ماه برای تحقق درآمد 25 هزار میلیارد تومانی از محل واگذاری ها فرصت دارد این در حالی است که از ابتدای سال تا کنون چنین درآمدی محقق نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تصویب این بند انتظاراتی ایجاد می شود که نمی توان به دلیل عدم تحقق درآمدها جوابگوی آن بود بنابراین نارضایتی اجتماعی ایجاد می شود که به ضرر دولت و حکومت است.

عضو شورای پول و اعتبار ادامه داد: حالا که دولت واقع بینی کرده می خواهید به دولت بگویید واقع بین نباش و به صورت غلط بودجه نویسی کن.

 به گزارش مهر، نمایندگان در میان صحبت های توکلی با فریاد دو- دو مخالفت خود را با اظهارات وی بیان کردند این امر موجب عصبانیت وی شد و گفت: رهبری فرمودند این دو- دو کردن برای مجلس زشت و هیات رئیسه موظف شده است افرادی را که این کار را می کنند معرفی کند.

محمدحسن ابوترابی نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت خطاب به نمایندگان گفت: دوستان رعایت کنند این توصیه اخلاقی و واجب است.

توکلی خطاب به نمایندگان ادامه داد: اگر رکود تورم را نمی خواهیم باید به این قواعد توجه کنید. بازگشت به لایحه دولت حسنش این است که واقع بینی دولت را تقویت می کند تا در بودجه سال آینده نیز لایحه درست بسته شود.

در ادامه نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز در موافقت با این پیشنهاد گفت: در این بند از قانون بودجه 92 تصریح شده بود که 37 هزار میلیارد تومان دولت از محل فروش سهام شرکت ها درآمد داشته باشد.

وی ادامه داد: از روزی که سیاست های اصل 44 ابلاغ شده تا امروز 99 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش سهام کارخانجات وجود داشته است اما امروز مجلس به این دل بسته که در چهار ماهه پایان سال 37 هزار میلیارد تومان سهام شرکت ها واگذار شود.

نوبخت با اشاره به گزارش رئیس کمیسیون ویژه نظارت بر اصل 44 به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بر اساس گزارش آقای فولادگر از ابتدای واگذاری ها تا امروز تنها 13.5 درصد از واگذاری ها در مسیر صحیح بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس تصریح کرد: دولت برای تحقق این 5 هزار میلیارد تومان باید بسیار تلاش کند، در صورتی که عددی بیشتر از این بگذاریم بودجه متورم می شود و جداول عمرانی نیز تحقق نخواهد یافت.

وی ادامه داد: در این شرایط اقتصادی فکر می کنیم بخش خصوصی 37 هزار میلیارد تومان پول می دهد که کارخانه های ما را بخرد؟

در ادامه غلامرضا کاتب نماینده گرمسار در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: دولت قبل در لایحه خود درآمد 30 هزار میلیارد تومانی از محل واگذاری ها را پیش بینی کرد که کمیسیون تلفیق نیز 7 میلیارد تومان به آن اضافه کرد، حالا که دولت تغییر کرده دولت جدید پیشنهاد جدید می دهد و می گوید درآمدها قابل تحقق نیست، این کار درست نیست.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه افزود: بر اساس اظهارات معاونان نظارت راهبردی تا کنون هزار و600 میلیارد تومان از درآمدهای این بند محقق شده است.

وی تاکید کرد: دولت رقم قانون بوجه مبنی بر تحقق 37 هزار میلیارد تومانی را کنار گذاشته، پیشنهاد جدید دولت مبنی بر کاهش درآمدهای این بند را نپذیرفته و رقم 25 هزار میلیارد تومانی را به تصویب رسانده است، اگر این رقم در بودجه از بین رود تمام جداول پروژه های عمرانی نیز از بین خواهد رفت ما با این 25 هزار میلیارد تومان می خواهیم جداول پروژه های عمرانی را حفظ کنیم اگرچه تخصیص بودجه کمتر از این باشد.

کاتب تصریح کرد: یکی از منابع مهم تحقق درآمد 25 هزار میلیارد تومانی از فروش سهام، فروش سهام هولدینگ خلیج فارس است که تا امروز تنها 5 درصد آن به فروش رفته که اگر مابقی آن به فروش برود این درآمد محقق خواهد شد.

وی در پایان از تشکیل کمیته ای در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در راستای تلاش برای تحقق واگذاری ها خبر داد و گفت: بخش عمده ای از درآمدهای حاصل از این واگذاری ها در راستای پرداخت مطالبات ایثارگران و بازنشستگان هزینه خواهد شد.

در ادامه عباس قائد رحمت نماینده دورود و ازنا با اعلام تذکری نسبت به اظهارات کاتب اعتراض کرد و گفت: آقای کاتب عملکرد این بند را تا امروز 1600 میلیارد تومان اعلام می کند در حالی که دولت عملکرد این بند را صفر اعلام کرده است.

ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت این تذکر را وارد دانست و گفت: دولت عملکرد این بند را صفر اعلام کرده است.

در پایان نمایندگان با86  رای موافق، 92 رای مخالف، 14 رای ممتنع از  مجموع 211 نماینده حاضر در مجلس با کاهش درآمدهای حاصل از واگذاری ها به 5 هزار میلیارد تومان مخالفت کردند تا اعتبارات مصوب پروژه های عمرانی استان هایشان را همچنان زنده نگه دارند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها