صفحه فیس بوک گروه تروریستی موسوم به جیش العدل که مسئولیت حمله به سربازان ایرانی را پذیرفته است، همچنان فعال است و صفحه فعالی که نشان می‌دهد حادثه تروریستی سراوان و حمله عده‌ای از اشرار به سربازانی که وظیفه شان دفاع از تمامیت ارضی یک کشور و مقابله با قاچاق مواد مخدر است، علاوه بر تمام جنبه‌هایی که داشت یک سوی رسانه‌ای هم دارد که نباید از آن غافل شد.
کد خبر: ۶۱۰۱۶۶
تروریست‌های سراوان و رسانه‌ای به نام فیس بوک

فیس بوک یک شبکه اجتماعی مجازی است؛ شبکه‌ای که بیشتر اعضای آن را مردم عادی تشکیل می‌دهند، مردمی که می خواهند از احوال خود و دوستانشان در این فضای مجازی بنویسند و در جریان خبرها قرار گیرند، خبرهایی که مانند خبر رسانه‌های رسمی جدی و خشک و ثقیل نیست، خبرهایی که عموما جنبه خصوصی دارد.

 البته باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر مردم عادی هنرمندان، ورزشکاران سیاستمداران و چهره‌های خاص بسیاری نیز در این شبکه اجتماعی مجازی عضو هستند؛ اما حضور یک گروه تروریستی اسم و رسم دار در این شبکه اجتماعی آن هم گروهی که علناً به اقدام مسلحانه و تربیت کودکان برای عضویت در گروه‌های شبه نظامی اذعان می‌کند؛ نکته‌ایست که نباید از کنار آن به سادگی گذشت.

نسبت میان رسانه و تروریسم

تبلیغ فعالیت‌های تروریستی، تبلیغ نژاد پرستی و تبلیغ تبعیض جنسیتی در رسانه‌های عمومی از جمله ممنوعیت‌هایی است که عموم نهادهای بین المللی درباره آن توافق دارند، بر اساس قوانین سازمان ملل تبلیغ این دست مسائل در رسانه‌های عمومی ممنوع است و حکومت‌ها باید برای مقابله با چنین فعالیت‌هایی نهایت تلاش خود را به کار برند اما این ممنوعیت‌ها و اجرای آنها در بسیاری موارد به دلیل اختلاف نظر درباره مصادیق آنها با مشکل روبرو می‌شوند؛ مشکلی که مصداق آن را در ادامه فعالیت صفحه گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل در فیس بوک می‌توان دید.

تروریست‌های جیش العدل علنا از حضور کودکان در مراکز این گروهک و آموزش آنان برای اقدامات مسلحانه سخن می‌گویند و با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای برای جذب نوجوانان دیگر فراخوان می‌دهند.

مطالعات نشان می دهد که گروه‌های تروریستی در جهان معاصر رابطه هوشمندانه‌ای با رسانه برقرار کرده‌اند. بر این اساس گروه‌های تروریستی از رسانه به عنوان ابزاری برای رساندن پیام‌های خود به گروه مخاطبان هدف استفاده می‌کنند؛ این گروه‌ها علاوه بر استفاده از جنبه ارتباطی و اطلاع‌رسانی؛ از رسانه‌ها بعنوان ابزاری برای دامن زدن به جنگ روانی که یک روش مبارزه بر پایه کاربرد مستقیم یا غیرمستقیم رسانه های جمعی است نیز استفاده می‌کنند؛ استفاده‌ای که مصداق کامل آن را می‌توان در صفحه فیس بوک گروه تروریستی موسوم به جیش العدل مشاهده کرد. صفحه‌ای که در آن هم نمونه‌های عملیات روانی و هم نمونه استفاده از رسانه برای ارتباط با اعضا را می‌توان مشاهده کرد.

تروریست‌های جیش العدل و تبلیغ آزادانه اقدامات مسلحانه

فیلم حمله به مرزبانان، فیلم های آموزش گروهی از نوجوانان برای اجرای عملیات‌ مسلحانه، عکس‌ها و متن‌هایی با لحن فحاشانه نسبت به حاکمان یک کشور و دعوت به نفرت عمومی شاکله کلی صفحه گروه تروریستی جیش العدل را شکل می‌دهد؛ صفحه‌ای که در یک رسانه معروف و معتبر قرار دارد و با فضایی که در یک شبکه اجتماعی مجازی به خود اختصاص داده است، تبلیغ جنگ و نفرت و تروریسم می‌ کند.

مشکل اساسی در برخورد با گروه تروریستی جیش العدل فقدان یک قانون شفاف بین المللی در مواجهه با چنین گروه‌هایی است؛ گروه‌هایی که با وجود اقدامات تروریستی، به سبب اختلاف نظر مدیران رسانه‌ ای که کیلومترها آن سوتر از محل جنایت این گروه‌ها نشسته‌اند همچنان از امکانات رسانه‌های جدید برای پیشبرد اهداف تروریستی خود استفاده می‌کنند.

جای خالی فعالان حقوق کودک در مقابله با فعالیت رسانه‌ای تروریست‌های جیش العدل

نکته تأسف انگیز در صفحه فیس بوک این گروهک تروریستی تبلیغ حضور نوجوانان و دانش‌آموزان منطقه سیستان و بلوچستان به عنوان اعضای این گروهک است؛ نوجوانانی که بجای نشستن در کلاس درس و بودن در کنار خانواده در بیابان‌ها و کوه‌ها آواره هستند و زیر دست عده‌ای که شغل آنها قاچاق مواد مخدر است مغزشویی می‌شوند و برای سوء استفاده در سال‌های آینده آموزش می‌بینند.

تروریست‌های جیش العدل علناً از حضور کودکان در مراکز این گروهک و آموزش آنان برای اقدامات مسلحانه سخن می‌گویند و با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای برای جذب نوجوانان دیگر فراخوان می‌دهند، فراخوانی که بر اساس تمام قوانین بین المللی ممنوع است و رسانه‌ها موظف به جلوگیری از انتشار آن هستند. نکته تأسف انگیزتر سکوت مجامع بین المللی و بویژه مدافعین حقوق کودکان در برابر این پدیده شوم و خطرناک است؛ پدیده‌ای که می‌تواند فتح بابی برای استفاده از ظرفیت رسانه‌های اجتماعی برای فریب نوجوانان باشد.

محمد مهدی جلیلی جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها