معاون وزیر امور خارجه در دولت اصلاحات در واکنش به ذوق‌زدگی برخی از صاحب‌نظران بعد از مکالمه تلفنی روحانی و رئیس‌جمهور آمریکا، این ذوق‌زدگی را ناشی از ناآگاهی نسبت به ماهیت آمریکا دانست و گفت: بسیاری از صاحب‌نظران امروز ایران عمق دانش‌شان یک وجب است و باید مراقب باشند از این ذوق‌زدگی‌ها اتفاقی رخ ندهد که در آینده در تاریخ شرمنده شویم.
کد خبر: ۶۰۸۸۷۹

به گزارش مهر، صادق خرازی در مراسم رونمایی از کتاب «چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا و مقالات دیگر»، یکی از مشکلات بزرگ امروز جامعه را نبود فهم و درک صحیح نسبت به ماهیت آمریکا دانست و اظهار کرد: ما فکر می‌کنیم روزهای خوبی در رابطه ایران و آمریکا شروع شده است؛ اما وقتی به کنه و عمق این ماجرا نگاه کنیم، قصه پرغصه هفت افلاک است.

مابه‌ازای دیپلماسی تلفنی چه بود؟

سفیر سابق ایران در پاریس با اشاره به مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا ادامه داد: امروز همه از یک تلفن خوششان آمده، اما کسی نمی‌پرسد که مابه ازای این دیپلماسی تلفنی چه بوده است؟ نمی‌شود که ما بعد از 34 سال «نه» گفتن یک دفعه «آری» بگوییم.

سفیر پیشین ایران در سازمان ملل با طرح این پرسش که آیا مناسبات ما با آمریکا در شرایط فعلی ابزار و بستر مناسبی برای تعدیل فشار و بحران‌هایی است که با آن مواجه هستیم، ادامه داد: متاسفانه این طور تبلیغ می‌شود که مردم در فرآیند انتخابات در اعتراض به سیاست خارجی و تحریم‌ها رای داده‌اند؛ آیا این گونه تبلیغ کردن دست ایران را در مذاکرات خالی نکرده است.

کاردار غیرمقیم، توهین به ایران است

وی با اشاره به موضعگیری‌های مقامات غربی در چند روز اخیر نسبت به ایران خاطرنشان کرد: با بررسی اظهارنظرهای مقامات غربی می‌توان دریافت که غربی‌ها فکر می‌کنند تحریم‌ها بر ایران اثرگذار بوده است همچنان که اوباما گفته است اگر ایران واکنش نشان می‌دهد نتیجه تحریم‌هاست.

خرازی با انتقاد از رفتار انگلیس در مقابل ایران گفت: انگلیس می‌گوید کاردار موقت غیرمستقر برای ایران انتخاب کرده است و این نتیجه ذوق‌زدگی و رفتار ما در سیاست خارجی است و این بزرگ‌ترین توهین و اهانت به ملت باتمدن و باابهت ایران است.

خرازی خاطرنشان کرد: مناسبات و مذاکراتی که هنوز هیچ توجیهی در داخل کشور ندارد، می‌تواند هزینه‌بردار باشد.

افراد پرحاشیه دور روحانی جمع شده‌اند

صادق خرازی طی پستی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده، به انتقاد از اطرافیان رئیس‌جمهور پرداخت و نوشت: مشاورانی که رئیس‌جمهور را وادار به گفت‌وگوی تلفنی کردند، باید پاسخگو باشند. اگر نتوانند حاشیه خود را تطهیر کنند، نتیجه این می‌شود که بحث سیاست خارجی عزت‌گریز و عزت‌ستیز در ذهن‌ها متبادر شود.

به گزارش تسنیم، صادق خرازی در این مطلب رئیس‌جمهور را شخصیتی با سابقه ملی و دینی دانست، اما تصریح کرد که «متاسفانه افراد پرحاشیه دور ایشان جمع شده‌اند.»

وی تاکید کرده است: جناب رئیس‌جمهور محترم می‌دانند که در سیستم سیاسی ایران آنچه عامل موفقیت ایشان در دسترسی به اهداف متعالی و آرمان‌های رئیس‌جمهور می‌شود، اعتمادی است که رهبری و ارکان قدرت به ایشان دارند. وجود حلقه مشاوران که گاهی به ایشان خلاف بگویند، نتیجه‌اش کاهش نقش قدرت و کارایی دولت و شخص رئیس‌جمهور می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها