فیلم‌های خوب با آمدن تیتراژ پایانی تمام نمی‌شوند و تا مدت‌ها و شاید برای همیشه در ذهن مخاطب ادامه پیدا می‌کنند. این تداوم و مانایی خاصیت فیلم‌های ماندگار است و تماشاگران به دلیل تاثیرگذاری این آثار با شخصیت‌های قصه همذات‌پنداری می‌کنند.
کد خبر: ۶۰۸۳۱۰
پیوند کپل و نارنجی به صرف شام و شیرینی

آنهایی که افراطی‌تر هستند و روحیه حساس‌تر و خاطره بازتری دارند گاهی به تخیل خود پر و بال می‌دهند و نگران سرنوشت کاراکترها می‌شوند؛ این‌که الان کجای این دنیا به‌سرمی برند و چه می‌کنند.

در واقع باورپذیری و انتقال حس فیلم‌های خوب و ماندگار است که این توهم و تداعی را در ذهن و قلب مخاطبان ایجاد و آنها را گرفتار فضا و شخصیت‌های قصه می‌کند.

تماشاگران شیفته یک اثر کاراکترها را چنان باور می‌کنند که گویی سال‌هاست آنها وجود خارجی و واقعی دارند، به همین خاطر با او می‌خندند، می‌گریند و حتی پس از پایان فیلم دلتنگ، نگران و کنجکاو سرنوشتشان می‌شوند.

محبوبیت سه‌گانه «پیش از طلوع»، «پیش از غروب» و «پیش از نیمه‌شب» ساخته ریچارد لینکلیتر نیز ریشه در همین کنجکاوی غریب تماشاگران دارد و کارگردان پاسخ مناسبی به پیگیری و دلنگرانی مخاطبان درخصوص دو شخصیت قهرمان فیلمش می‌دهد و آنها را طی 18 سال و در سه مقطع زمانی نشان می‌دهد که الان چه تغییراتی در ظاهر و باطن کرده‌اند و چه می‌کنند.

پیشتر از لینکلیتر، فرانسوا تروفو فیلمساز فقید فرانسوی نیز در گذری بیست ساله سرنوشت آنتوان دوانل، پسرک فیلم «چهارصد ضربه» را در آثاری مختلف پیش روی تماشاگران قرار می‌دهد و ما با آگاهی از شرایط زندگی او و رفع عطش کنجکاویمان، بزرگ شدن تدریجی بازیگر این نقش یعنی ژان پیرلئو را هم می‌بینیم.

در ایران نیز رخشان بنی‌اعتماد، فیلمساز توانا که همواره دغدغه بازگویی مسائل و معضلات اجتماعی را دارد، دو سال پیش فیلمی به نام «قصه‌ها» ساخت که به واسطه آن تعهدش را حتی نسبت به شخصیت‌های فیلم‌های کارنامه خودش هم نشان داد.

او با این اثر سراغ قهرمانان فیلم‌های قبلی‌اش می‌رود و به ما نشان می‌دهد که آنها در ایران امروز چه حال و روزی دارند و چه تغییراتی نسبت به سال‌های دورشان کرده‌اند.

این مساله البته در «شهر موش‌ها 2» فیلم در دست تولید مرضیه برومند شکل شادی‌آوری دارد و کودکان دیروز و بزرگسالان امروز با کوله‌باری از خاطره می‌توانند نظاره‌گر سرنوشت موش‌های محبوب خود پس از 28 سال باشند.

منیژه حکمت که همراه علی سرتیپی تهیه‌کنندگی این فیلم را به عهده دارد روز گذشته از ادامه فیلمبرداری آن و ازدواج کپل و نارنجی با هم خبر داد!

بسیاری از ما در دوران کودکی شاید هیچ‌گاه به جنسیت موش‌های محبوبمان در آن مدرسه استعدادپرور فکر نکرده بودیم و برای همین با شنیدن خبر پیوند کپل و نارنجی شاید شما هم به اندازه من غافلگیر شده باشید. بزودی همه ما به مراسم فرخنده ازدواج این دو موش دوست‌داشتنی به‌صرف شام و شیرینی در تالارهای سینمای ایران دعوت خواهیم شد.

علی رستگار‌‌ - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها