ایده‌ای که منجر به تولید یک قفل فیزیکی ضد هک با کمک تلفن‌همراه شده است

بستن دست سارقین با تلفن همراه

نام: افضل صحراگرد محل تولد: جوانرود، کرمانشاه تحصیلات: کاردانی برق صنعتی سن: 24 سال نام ایده: قفل ضد هک
کد خبر: ۶۰۸۲۷۰
بستن دست سارقین با تلفن همراه
در کودکی و برخلاف هم‌سن و سالانش اسباب‌بازی‌هایش شده بود انبوهی آرمیچر‌ و چرخ‌دهنده بازمانده از ضبط صوت و ویدئو‌های متلاشی و خراب شده که حاصل کار پدرش بود، افضل نوجوان بیشتر وقتش را صرف سر هم‌کردن و ایجاد کاربردی جدید از لاشه همان وسایل می‌گذراند.

کار مداوم با ابزار و ساخت قطعات مختلف از باقیمانده‌های وسایل تردیدی برای ورود به هنرستان در وجودش باقی نگذاشت. در زمان تحصیل افضل به قدری خوب پیش رفت که پس از مدتی تمام وسایل الکترونیکی خراب خانه خودشان و همسایه‌های شهر کوچک‌شان را تعمیر می‌کرد. در یکی از روزها که تلویزیون همسایه‌ را تعمیر می‌کرد، برای آزمایش تلویزیون را روشن کرده بود که اتفاقا در حال پخش یک فیلم تعقیب و گریز بود. افضل که از کار خسته بود، چند لحظه‌ای را به تماشای فیلم نشست که در آن دزدها به یک بانک دستبرد می‌زدند و فرار می‌کردند. تماشای همان چند دقیقه از فیلم کافی بود این بار ذهن افضل که یک عمر موتور و مدار برقی تعمیر کرده بود به کار بیفتد. او دیگر یک ایده در سر داشت؛ به این فکر افتاد با این همه وسایل برقی از کودکی کار کرده‌ام و به طرز کار آنها تسلط دارم، چرا چیزی از دل آنها خلق نکنم که منحصر به فرد و کاربردی باشد؟ ایده این بود؛ قفلی اختراع کند که هیچ‌کس حتی خودش هم نتواند آن را باز کند!

 

چالش‌ها

از مشورت‌هایش، پاسخ‌های دلگرم‌کننده‌ای دریافت نکرد. به او می‌گفتند قفل‌های فیزیکی هشدار‌دهنده قبلا ساخته شده و عملی‌کردن طرح جدید هم غیرممکن است. این حرف‌ها برای افضل دلسرد‌کننده بود، اما باعث نمی‌شد صحنه سرقتی را که در فیلم دیده بود، فراموش کند.

بجز یکی از دوستانش که کار برنامه‌نویسی برای مدار دستگاه را به عهده گرفت، کس دیگری را نتوانست با خود همراه کند. خودش هم که سرمایه کافی برای عملی‌کردن تمام و کمال طرح را نداشت، به همین دلیل تصمیم گرفت با حداقل امکانات و سرمایه دست به کار شود. ابتدا با توجه به مهارتی که در موتور الکتریکی و اجزای مکانیکی داشت، یک گیربکس به همراه یک بازوی محرک ساخت. یک سر بازوی محرک به گیربکس و سر دیگر آن به زبانه قفل وصل می‌شد. برای فرمان‌دادن به بخش مکانیکی یا همان گیربکس ـ که وظیفه تامین نیروی باز‌کردن در را به عهده دارد ـ باید از سیستمی کمک می‌گرفت که تا پیش از آن ساخته نشده بود. نخست به فکر استفاده از سیستم دزدگیر خودرو افتاد که می‌توان با یک کنترل از راه دور در را باز کرد. اما این شیوه برای قفل افضل چاره‌ساز نبود، زیرا می‌شد براحتی آن را باز یا به اصطلاح هک کرد. در جریان مطالعاتش با دزدگیرهایی آشنا شد که قادر بود هنگام تهاجم، یک پیامک برای صاحب خود ارسال کند. از آنجا که آن دزدگیرها نیز احتمال نفوذ و هک‌شدن را داشتند، افضل تصمیم گرفت تا از یک روش مشابه، ولی کاملا متفاوت کمک بگیرد. برای این کار او از صفحه‌لمسی تلفن‌همراه کمک گرفت. برای این‌که هزینه‌ها هم بالا نرود از نمایشگر چند تلفن ارزان قیمت قدیمی استفاده کرد. به این ترتیب در نهایت وی قفلی ساخت که با استفاده از صفحه لمسی تلفن‌همراه باز می‌شود. برای عملی‌کردن طرح، نمایشگر تلفن را از بدنه جدا کرد. سپس بدنه و بقیه قطعات موبایل را همراه سیمکارت در قفل جاسازی کرد؛ در حقیقت مدار تلفن‌همراه همان مغز کنترل‌ و فرمانده بخش مکانیکی قفل است. در کنار تلفن ‌همراه، افضل از یک صفحه کلید هم استفاده کرد که برای وارد‌کردن رمز از آن استفاده می‌شود. به این ترتیب شخص برای باز‌کردن قفل نخست باید نمایشگر تلفن‌همراه را که شبیه به یک کارت است وارد بخشی از قفل کند، سپس قفل پس از شناسایی نمایشگر، رمز عبور را از شخص سوال می‌کند تا پس از دریافت پاسخ صحیح قفل را باز ‌کند. به عبارتی، این قفل برای بازشدن از دو مرحله امنیتی استفاده می‌کند؛ اول این‌که برای هر قفل، یک نمایشگر منحصر به فرد اختصاص داده شده به شکلی که با وارد‌کردن نمایشگری دیگر سیستم قفل نه‌تنها عمل نمی‌کند بلکه نمایشگر غریبه را مهاجم تشخیص داده و آن را می‌سوزاند!

اما عاملی که قفل افضل را به یک نمونه منحصر به‌فرد تبدیل می‌کند، درصد بالای محافظت و امنیت آن است. او به این علت از نمایشگر صفحه‌لمسی تلفن‌همراه استفاده کرده که رابط اتصال آن چندان برای کسی آشنا و در دسترس نیست. در حقیقت، رابط یو.اس.بی یا بسیاری از درگاه‌های دیگر به آسانی در دسترس همه است. به غیر از نحوه بازگشایی، امکانات تلفنی آن نیز باعث وجه تمایز این قفل شده است. به محض باز‌کردن قفل یک پیامک برای صاحب آن ارسال می‌شود؛ همچنین اگر کسی بخواهد به زور قفل را باز کند، دستگاه مرکزی با تلفن کردن به صاحب قفل و ارسال پیامک او را مطلع می‌کند. برای این کار هم افضل از چند سنسور ضربه‌گیر و اعلام حریق کمک گرفته که به محض آتش‌سوزی و ضربه پیامک ارسال می‌شود. بعلاوه، افضل برای نمونه‌ای که مخصوص گاوصندوق ساخته از یک گیرنده جی.پی.اس استفاده کرده تا در صورت دزدیدن صندوق بتوان آن را ردیابی کرد.

 

آینده

حال افضل با کمک پارک علم و فناوری کرمانشاه توانسته صاحب یک شرکت شود و به صورت یکپارچه روی طرحش کار کند. قفلی که وی در حال حاضر ساخته به گفته خودش قابل نصب روی هر نوع دری است، اما وی قصد دارد تا بزودی نمونه‌ای تولید کند که بتوان حتی از راه دور نیز در را با استفاده از یک جک کمکی باز یا بسته کند. افضل که با حداقل امکانات ایده‌اش را جلو برده، به همین دلیل معتقد است با کمترین امکانات می‌توان کارهایی بزرگ انجام داد. از نظر او ایده، توانایی فکری است؛ قدرتی که تمام انسان‌ها دارند و هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند.

رامین فتوت

نظرتان در مورد این ایده چیست؟ پیشنهادها و انتقادهای خود را درباره تلاش این هفته با ما در میان بگذارید. کلیک حرف‌های شما را به گوش افضل می‌رساند. شاید در آینده نه‌چندان دور یکی از اعضای طرح او شدید! علاوه بر این،‌ کلیک دست افرادی که توانسته‌اند ایده دانش‌بنیان خود در فضای آی.تی را به یک کسب و کار تبدیل کنند به گرمی می‌فشارد. ما را از شنیدن داستان‌های خود محروم نکنید.

شماره پیامک: 300011226  آدرس ایمیل: Click@jamejamonline.ir

مدرسه تلاش

 

زمانی که به دنبال راه‌اندازی یک شرکت دانش‌بنیان جدید هستید و سخت به دنبال ایده‌های خوب و بررسی جوانب مختلف آن می‌گردید تا بیشترین موفقیت و خلاقیت را در آن بگنجانید، به ذهن شما نخواهد رسید ممکن است کوچک‌ترین چیزها آینده آن ایده را تحت تاثیر قرار دهد.

نام شرکت هم از آن دست المان‌هایی است که معمولا آخرین بخش فعالیت را به خود اختصاص داده و شاید اشتباه در آن تاثیر جبران‌ناپذیری برای آینده کار شما داشته باشد. انتخاب نام برای شرکت می‌تواند روند حرکت و فعالیت آن را تحت تاثیر قرار دهد. این‌که نام شرکت معرف فعالیت آن است یا خیر، در برگیرنده شاخص برتری و نشان‌دهنده شخصیت است و می‌تواند در معرفی شما به مشتریان روند حرکتی را تعریف کند. با توجه به همین موضوع برای انتخاب نام مناسب باید فاکتورهایی را در نظر گرفت، فاکتورهایی که بعضا مجموع آنها در کنار هم می‌تواند برای انتخاب نام شرکت شما مورد توجه قرار گیرد. همیشه برای انتخاب یک نام مناسب این نکته‌ها را مد نظر داشته باشید: 1ـ چگونه نمایش داده شوید 2ـ از مشتریان مشورت بگیرید 3ـ SEO را فراموش نکنید 4ـ نام انتخاب شده خود را آزمایش کنید. انتخاب نام مناسب برای یک شرکت یا استارت‌آپ، کار خیلی راحتی نیست. ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد و البته بسیاری از مواقع با یک جرقه نیز به نتیجه می‌رسد. با در نظر داشتن فاکتورهایی که عنوان شد و استفاده از هنر خود می‌توانید در انتخاب به بهترین نتیجه برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مطلب به وب سایت karya.ir مراجعه کنید. / ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها