در حالی که روز جمعه برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند آمریکا می‌خواهد بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کند، پایگاه خبری دبکا دیروز جزئیاتی بیشتر درباره احتمال آزادسازی دارایی‌های ایران ارائه و ادعا کرد که ایالات متحده برای آزادسازی 12 میلیارد دلار و اتحادیه اروپا برای آزادسازی 35 میلیارد دلار اموال مسدود شده ایران آماده می‌شوند. به گزارش این رسانه صهیونیستی، چنین پیشنهادی به باراک اوباما اجازه می‌دهد تا تحریم‌های ضدایرانی را رفع کند بدون این‌که با کنگره و اسرائیل بر سر رفع آنها به مشکل بخورد.
کد خبر: ۶۰۷۸۰۶

به گزارش فارس، دبکا همچنین تصریح کرده که در جریان مذاکرات اخیر، تیم ایرانی هیچ پیشنهادی در خصوص تعلیق غنی‌سازی نداشته و قصد هم ندارد تاسیسات هسته‌ای خود را از بین ببرد. بر اساس گفته‌های منابع دبکا، تیم هسته‌ای ایران به شش کشور توصیه کرده است فتوای رهبر ایران را به‌عنوان تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور بپذیرند. دبکا نوشته است که تیم ایرانی قاطعانه گفته است: «ابتدا تحریم‌ها را رفع کنید، امتیازات را در آخر مسیر می‌دهیم.»

اما در حالی‌که بنابر ادعای دبکا، دولت آمریکا در حال بررسی طرح آزاد کردن میلیاردها دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از این کشور است، کنگره تأکید کرده چنین طرحی را تا زمان توقف کامل غنی‌سازی برنامه هسته‌ای ایران، رد می‌کند.اما اختلاف‌نظر میان کاخ سفید و کنگره بر سر اعمال فشار بر تهران درحالی‌است که پاتریک کلاوسن مدیر تحقیقات اندیشکده واشنگتن در یادداشتی تاکید کرده است: اگر اوباما حاضر به پرداخت بهای سیاسی باشد، می‌تواند هر اندازه که می‌خواهد از بار تحریم‌های ایران بکاهد. به نوشته او، «مهم نیست که تحریم‌ها در قانون ایالات متحده تا چه حد محکم و دور از دسترس باشد، اگر دولت تصمیم بگیرد اجرای آن‌ها را متوقف سازد تحریم‌ها دیگر قدرتی نخواهند داشت.» به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی همچنین خاطرنشان کرده است که «اگر دولت آمریکا به این نتیجه برسد که حذف تحریم‌ها به منظور دستیابی به یک معاهده هسته‌ای ضروری است، کاهش اقدامات پیگیرانه پیاده‌سازی تحریم‌ها در بسیاری از شرکت‌های صوری که ایران همواره در حال ایجاد آنهاست، ترفند موفقی خواهد بود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها