رعنا. ب هستم و از تهران تماس می‌گیرم. 31 سال دارم. مدت سه سال است برای بارداری اقدام کرده‌ام؛ اما بارداری اولم سقط شد. یک سال بعد از آن دوباره برای بارداری اقدام کردم که تا اکنون ناموفق بوده است.
کد خبر: ۶۰۷۲۰۳

به متخصص زنان مراجعه کرده‌ام و مصرف داروی تحریک تخمک‌گذاری برایم تجویز شده است. اما دچار کیست تخمدان شده‌ام که برای رفع مشکل، مجبور به مصرف داروی ضد بارداری هستم. در این مراجعه‌ها شرایط همسرم هم مورد بررسی قرار گرفت که کاملا طبیعی بود. آخرین نظری که متخصص داد، این بود که دچار پولیپ رحم هستم و برای درمان باید کورتاژ کنم. ممکن است درباره این مساله و راه درمان آن توضیح بدهید؟

دکتر الهام‌السادات هاشمیان‌نائینی ‌/ متخصص زنان، زایمان و نازایی

وضع رحم شما ابتدا باید توسط هیستروسالپنگوگرا که به آن عکس رنگی رحم گفته می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد؛ که احتمال می‌رود این مساله برای شما انجام شده است. در نتیجه عکس رنگی شما نیز احتمالا مساله انسداد فضای داخل رحم مطرح بوده است. از آنجا که در سقط اول کورتاژ انجام نشده، احتمال چسبندگی داخل رحم برای شما کمتر مطرح است. بنابراین با کمک سونوگرافی واژینال، داخل حفره رحم باید مورد بررسی قرار گیرد. بهترین زمان بررسی فضای داخل رحم اوایل دوران پاک شدن از عادت ماهانه است. اگر این اقدامات را نیز انجام داده‌اید، احتمالا در سونوگرافی متوجه وجود یک توده داخل فضای رحم شما شده‌اند. از آنجا که شما سابقه یک سقط خودبه‌خود را داشتید، این پولیپ می‌تواند ناشی از بقایای بارداری شما باشد.

پولیپ یک زائده گوشتی در حفره رحم است که در اغلب موارد در اثر رشد بیش از حد قسمتی از سلول‌های مخاط رحم ایجاد می‌شود. در برخی موارد نیز باقی ماندن آثار بارداری قبلی فرد و تغییر شکل آن با گذشت زمان به ایجاد این ضایعه منجر می‌شود. اندازه پولیپ از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر متغیر است. این ضایعات توسط پایه‌ای پهن یا باریک به رحم متصل می‌شود. روش‌های دیگری هم برای درمان پولیپ باتوجه به شرایط بیمار وجود دارد که برای شما، کورتاژ انتخاب شده است.

کورتاژ روشی است که در آن پزشک توسط یک وسیله بلند فلزی دیواره داخلی رحم را می‌تراشد. با این وسیله می‌توان پولیپ را برداشت یا این که از گیره‌های مخصوص برداشتن پولیپ استفاده کرد. در صورت امکان بهتر است برداشتن پولیپ با کمک «هیستروسکوپ» و زیر دید مستقیم انجام شود. هیستروسکوپ وسیله‌ای است که از راه واژن وارد رحم شده و پزشک توسط آن دیواره داخلی رحم را روی مانیتور می‌بیند. با این روش آسیب کمتری به دیواره رحم وارد خواهد شد. معمولا پس از کورتاژ نیز از بافت آن نمونه‌برداری شده و برای تشخیص سرطانی‌بودن یا نبودن، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها