رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور خبر داد:

امیدواری جدی برای کاهش تحریم‌ها

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اثرات اقتصادی سفر اخیر رئیس‌جمهور به نیویورک از ایجاد «امیدواری جدی» برای کاهش تحریم‌ها خبر داد.
کد خبر: ۶۰۵۲۱۳

به گزارش تسنیم، محمد نهاوندیان سه‌شنبه‌شب با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بررسی مهم‌ترین سیاست‌ها و اقدامات اقتصادی دولت یازدهم در طی ۵۰ روز گذشته و از ابتدای کار دولت پرداخت.

وی درباره دستاوردهای سفر نیویورک برای کشور و شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی در این سفر اظهار کرد: اولین دستاورد این سفر این بود که تحریم شکسته شد و نفس ملاقات مقامات اتحادیه اروپا با مقامات جمهوری اسلامی ایران یکی از بندهای تحریم اتحادیه اروپا بود، ضمن این‌که آنها صف کشیده بودند که با رئیس‌جمهور ملاقات کنند و در مواردی فرصت نرسید که وقت ملاقات داده شود، ولی محتوای ملاقات‌ها ابراز علاقه برای همکاری اقتصادی با ایران بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان این‌که نفس انجام این ملاقات‌ها شکسته شدن تحریم و پیروزی ایران بود، تاکید کرد: محتوای مذاکرات، گسترش همکاری اقتصادی با ایران بود و این‌که این موضوع حتی در مذاکرات با آمریکا که سردسته تحریم‌کنندگان است، اشاره شد و این پیروزی ایران را نشان می‌دهد، البته این‌که برخی مقامات عالی‌رتبه اروپایی اعتراف کردند که تحریم‌ها کار عاقلانه‌ای نیست و علاوه بر تحریم‌شونده به تحریم‌کننده هم آسیب می‌زندو این نه از زبان ما، بلکه از زبان نخست‌وزیر کشوری اروپایی بود که پیروزی ما را می‌رساند.

نهاوندیان ادامه داد: این‌که در کشوری که ۳۵ سال ایران را تحریم کرده، جلسه خصوصی برگزار می‌شود و موضوع جلسه بحث همکاری‌های اقتصادی است و آنچه در بحث‌ها موج می‌زند، نگرانی از در اختیار گذاشتن فرصت‌های عظیم اقتصادی برای چین و اروپایی‌ها است، نشانگر این موضوع است که خود آنها به جایی رسیده‌اند که معتقدند باید دوره تحریم به سر بیاید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: برخی بحث‌هایی مطرح شده که امیدواری جدی در خصوص کاسته شدن تحریم‌ها وجود دارد، همچنین این سفر موجب شد که مرحله جدید برنامه‌ریزی شده برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران و به صفر رسیدن فروش نفت ایران که آمریکا می‌خواست در کنگره تصویب کند، به تعویق بیفتد لذا مذاکرات ژنو نیز امکان حرکت به سمت کاهش تحریم‌ها را به دنبال خواهد داشت.

 

آغاز فعالانه مذاکرات اقتصادی با خارجیان

نهاوندیان با اشاره به آغاز مذاکرات فعالانه اقتصادی با طرف‌های خارجی گفت: امیدواری جدی وجود دارد که با زمینه‌های سرمایه‌گذاری جدی ما مجدد شاهد تامین مالی و فاینانس پروژه‌ها باشیم. هم‌اکنون برخی کشورها پیشنهاد کردند که فاینانس پروژه‌ها را برعهده گیرند که اگر این اتفاق بیفتد، فرصت شغلی عظیمی در اقتصاد ایران حاصل می‌شود و حماسه اقتصادی نیز محقق خواهد شد چرا که ما در شرایطی که امسال را با رکود تورمی آغاز کردیم، می‌توانیم با یک دریچه و دروازه جدید که رکود و تورم را کاهش می‌دهد وارد سال جدید شویم. وی با اشاره به این‌که امید به رونق و نشاط اقتصادی در فضای اقتصادی کشور احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: موتور اصلی ایجاد رونق در اقتصاد و رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز، مردم و فعالان عرصه اقتصادی هستند و همچنان که مردم با حضور خود حماسه سیاسی را خلق کردند در حماسه اقتصادی نیز همین مساله وجود دارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که مردم باید در حوزه اقتصاد حرکت کنند و دولت خدمتگذار آنهاست، افزود: دولت در بخش اقتصادی باید وسیله تسهیل فعالیت اقتصادی را فراهم، بستر لازم را آماده کند و موانع را از سر راه بردارد. در ۵۰ روز گذشته تصمیمات خوبی در این مسیر برداشته شد طوری که بعضی از تصمیم‌های گرفته شده از آرزوهای فعالان اقتصادی بود.

نهاوندیان یادآور شد: همان چیزی که در جلسات اقتصادی بعد‌ها گفته می‌شود که تحریم داخلی بیشتر از تحریم خارجی موثر است، منظور از تحریم داخلی همان مقررات دست و پا گیر و موانع و سیاستگذاری‌های ناهماهنگ است، البته مساله تحریم خارجی و محدودیت‌هایی که به ناحق در این مسیر ایجاد شده است نیز باید از سر راه برداشته شود که دولت در هر دو جهت اقدام کرد.وی با اشاره به این‌که مصوبه ۳۵ بندی دولت گشایش‌های خوبی برای واحدهای تولیدی ایجاد کرد، افزود: دولت در این مصوبه با تعهداتی که به عهده گرفت بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری را برطرف کرد.

 

دلالان تحریم

وی با تاکید بر این‌که رویکرد اصلی دولت در این فرصت بسیار کوتاه استفاده از حداکثر ظرفیت موجود است، ادامه داد: دولت تلاش کرد موانع و مقررات را تا جایی که امکان دارد از بین ببرد تا بخش خصوصی احساس کند میدان کار برای فعالیت باز است؛ اما از بخش دیگری که همان تحریم‌های به‌ناحق بین‌المللی است نیز غافل نبوده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: قیمت متوسط واردات در چهار سال اخیر ۲۰ درصد افزایش یافت و این به دلیل هزینه‌ای است که تحریم به ما تحمیل می‌کند و مصرف‌کننده نهایی زیان آن را می‌پردازد.

نهاوندیان با بیان این‌که مخالفان رفع تحریم، دلالان تحریم هستند، افزود: کسانی که از شرایط تحریم سود می‌برند به طور مستقیم یا غیرمستقیم نشان می‌دهند که از اقدامات دولت در مقابله با تحریم استقبال نمی‌کنند و سنگ‌اندازی نیز انجام می‌دهند. وی تاکید کرد:‌ معتقدیم باید با حفظ حقوق ملت ایران چه در حوزه هسته‌ای و چه در حوزه‌های دیگر در جهت رفع تحریم‌ها حرکت و رشد اقتصادی را به کشور وارد کرد.

 

یارانه‌ها

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان این‌که از حوزه‌هایی که نبود توازن در آن وجود دارد بحث یارانه‌هاست، ادامه داد: منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های سوخت، کفایت پرداخت یارانه‌ها به خانوار را نمی‌کند چه برسد به سهمی که برای تولید و بخش‌های دیگر در نظر گرفته است. وی ادامه داد: هدفمندکردن یارانه‌ها به این معنی که از یک طرف کالا گران شود و از طریق دیگر به همه پول نقد داده شود، نیست.

نهاوندیان با بیان این‌که تصمیم‌گیر در این زمینه مجلس است، یادآور شد: مجلس این مسائل را مورد توجه قرار داد و طبق برنامه‌ها و نظرسنجی‌های انجام شده، این مساله مورد حمایت مردم هم هست و معتقدیم با اجماعی ملی می‌توانیم به معنی واقعی به هدفمندی یارانه‌ها نزدیک شویم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان این‌که هنوز این طرح و جزئیات آن نهایی نشده است، گفت: عزم دولت و مجلس به اصلاح شیوه اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌هاست و این مساله مورد اتفاق مجلس و دولت است، معتقدیم در یک همگرایی بهتری می‌توانیم این مساله را مورد توجه قرار دهیم.

افزایش قیمت مواد خوراکی

نهاوندیان در گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این پرسش که با توجه به نوسانات ارز و افزایش قیمت مواد خوراکی مهم‌ترین اقدام دولت در این زمینه چیست، اظهار کرد: برخی از این اتفاقات، حاصل تصمیمی است که در قانون بودجه گرفته شده که مبنای نرخ ارز را از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۰۰ تومان افزایش داد و در دوره دولت قبل نیز تغییر نرخ مرجع ارز صورت گرفت.

وی با بیان این‌که طبق قانون غیر از این نرخ ارز، بانک مرکزی مجاز نبود که ارز را با قیمت دیگری در اختیار مردم بگذارد، ادامه داد: دست دولت باز است تا در مواقعی که تشخیص می‌دهد، نرخ ریالی در نظر بگیرد؛ اما در مورد ارز، قانون این نرخ را معین کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: به دنبال تعیین نرخ ارز تبعات تغییرات نرخ پایه ارز در محصولات وارداتی آشکار شد و چون در خوراک مرغ و نهاده‌ها این اتفاق رخ داد، در قیمت آن مواد نیز اثری ایجاد شد. همچنین تورم ۴۰ درصدی از دوره جدید به ارث رسیده که باید مهار شود و این چالش جدی برای مدیریت اقتصاد محسوب می‌شود؛ بنابراین باید آرامش حاصل شود و مردم هم نشان دادند که با اعتماد به دولت آمادگی دارند تا از التهابات گذشته فاصله بگیرند و این موضوع در فعالان اقتصادی و مصرف‌کنندگان آرامش ایجاد کرده است.

نهاوندیان با بیان این‌که خصوصی‌سازی که نام مالکیت را تغییر دهد و همچنان مدیریت به شکل شبه‌دولتی در دولت باقی بماند، واقعاً خصوصی‌سازی نیست، افزود: شاهد این موضوع مصوبه اتاق ایران است که طبق این مصوبه، اعلام شد که وضع موجود خصوصی‌سازی را متوقف کنید، پس این عجیب بود که بخش خصوصی از دولت بخواهد این کار صورت گیرد؛ بنابر این باید اصلاحات لازم در زمین خصوصی‌سازی انجام شود.

ماجرای توقف فروش نفت از سوی بخش خصوصی

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به تصمیم‌گیری‌های جدید در وزارت نفت اظهار کرد: آنچه در وزارت نفت تصمیم‌گیری شد و برخی شائبه‌ها به وجود آمد، در مورد فروش نفت بود؛ نفت به عنوان سرمایه ملی در شرایط تحریمی است و تحریم‌شکنی نباید پوششی شود که سرمایه ملی و بیت‌المال به صورت نامطمئن در معرض آسیب قرار گیرد، بنابراین باید بخش خصوصی به شرکت نفت کمک کند تا نفت فروخته شود.

نهاوندیان گفت: وزارت نفت از هر نوع همکاری، معرفی مشتری و پیشنهادهای مثبت استفاده می‌کند و حق‌الزحمه همکاری‌کنندگان را نیز مورد توجه قرار می‌دهد؛ اما این کار نباید به بی‌انضباطی در سرمایه ملی تبدیل شود؛ بسیار تعجب کردم که در فضای آزاد رسانه‌ای تیترهایی زده شده بود از این‌که دولت از فعالیت بخش خصوصی استقبال نمی‌کند و من اعلام می‌کنم که عکس این موضوع درست است؛ چرا که در همه مصوبات وزارتخانه‌ها رویکرد این است که مشکلات اقتصادی کشور را با کمک بخش خصوصی و تعاونی‌ها حل کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها