روحانی در دیدار با جانباز قطع‌نخاعی و خانواده 3 شهید:

استقلال و امنیت امروز را مدیون فداکاری‌های شهدا و جانبازان هستیم

رئیس‌جمهور بر ضرورت ارتباط تمام بخش‌های دولت با نخبگان تاکید کرد

روحانی: دولت به منتقدان خود افتخار می‌کند

رئیس‌جمهور با بیان این‌که دولت به انتقادهایی که از سوی منتقدانش مطرح می‌شود، افتخار می‌کند خطاب به منتقدان گفت: انتقادهای سازنده، خواست ما بوده و این برای توسعه کشور مفید است، ولی همه باید سخنان نیشدارمان را کم کنیم و چارچوب ادب و اخلاق را به عنوان یک معیار در سخنانمان قرار دهیم.
کد خبر: ۶۰۴۸۷۶

به گزارش ایسنا، حسن روحانی که در هفتمین همایش ملی نخبگان صحبت می‌کرد، با تشریح فعالیت‌های دولت در 50 روز گذشته افزود: البته این را نیز می‌دانیم که یک‌اقلیتی است که هر کاری دولت می‌کند، شمشیر انتقاد آنها برنده‌تر می‌شود.

روحانی تصریح کرد: در 50 روز گذشته قدم‌های مهمی از سوی همکاران من در ارتباط با حل مشکلات برداشته شده است، مثلا ما در زمینه سیاست خارجی، نه به اندازه 50روز، بلکه به اندازه 500 روز گام برداشته‌ایم.

رئیس‌جمهور همچنین به فعالیت‌های دولت در زمینه اقتصاد اشاره کرد و گفت: در زمینه اقتصادی نیز در طول این 50 روز، دولت قدم‌های تاثیرگذاری برداشته که از جمله آن به فعالیت‌های دولت در زمینه کشاورزی می‌توان اشاره کرد.

وی افزود: ما تنها دولتی هستیم که اوایل مهر به مردم اعلام می‌کنیم دولت تمام بدهکاری به کشاورزان را تا چند روز پیش پرداخت کرده است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: ما تنها دولتی هستیم که در طول 50 روز، بیش از 700 میلیارد تومان اعتبار برای ماشین‌آلات کشاورزی در اختیار کارآفرینان کشاورزی قرار داده‌ایم و از سوی دیگر 400 میلیارد تومان برای خرید کود برای کشاورزان در فصل پاییز اختصاص داده‌ایم.

روحانی گفت: ما به مردم عزیزمان می‌گوییم که این دولت قبل از شروع پاییز، قیمت خرید تضمینی گندم و دیگر محصولات کشاورزی را در شورای اقتصاد تصویب و اعلام کرد تا از همین حالا کشاورزان دلگرم کار باشند.

وی تصریح کرد: در زمینه صنعت و تولید و در زمینه دارو و درمان، دولت در طول این 50 روز قدم‌های مهمی برداشته است.

باید استعدادهای برتر را بیابیم

رئیس‌جمهور همچنین با ابراز خرسندی از حضور در جمع نخبگان گفت: می‌خواهم سخنم را از کلامی از امیرالمومنین(ع) آغاز کنم؛ ایشان فرمودند علم، قدرت است و هرکسی به علم و دانش چنگ زند قدرتمند است و توان قدرت‌نمایی خواهد داشت و هرکس از علم فاصله بگیرد، دیگران بر او غلبه خواهند کرد.

وی با بیان این‌که من با همین احساس به این جمع پرشور نگاه می‌کنم، افزود: به نمایندگی از ملت بزرگ ایران عرض می‌کنم که با حضور نخبگان جوان، کشور می‌تواند احساس قدرت و قدرتمندی کند.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان این‌که همه ما توجه داریم که نخبه غیر از استعداد برتر، غیر از برنده مدال، غیر از شاگرد اول کنکور است، گفت: استعداد برتر استعداد است و هر زمانی که این پتانسیل بالقوه بتواند به عینیت و فعلیت درآید و در جامعه تاثیرگذار باشد و در نهایت به قدرت ملی یا ثروت ملی تبدیل شود، آن گاه نخبه آفریده شده است. درواقع اولین وظیفه ما این است که استعداد برتر را به نخبگی تبدیل کنیم و این بزرگ‌ترین وظیفه بنیاد ملی نخبگان است. ما باید استعدادهای برتر را بیابیم و آن را در وادی و محیط درست قرار دهیم.

روحانی ادامه داد: استعداد برتر در یک محیط مناسب می‌تواند برای جامعه و رشد جامعه تاثیرگذار باشد.

حماسه اقتصادی، نیاز به افق فکری باز دارد

رئیس‌جمهور با اشاره به نامگذاری سال 92 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام حماسه سیاسی و اقتصادی، گفت: این سخن باید کاملا مدنظر همه ما باشد. حماسه سیاسی با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از سوی مردم خلق و آفریده شد و در این زمینه دانشگاهیان، فرهنگیان و نخبگان نقش بسیار ارزشمندی را ایفا کردند. صدای نخبگان جامعه از محلات تهران و شهرهای بزرگ عبور کرد و به دورترین روستاهای کشور هم رسید و به آن عمل شد.

وی با بیان این‌که ما به نخبگان جوان خود مغرور هستیم و به آنها افتخار می‌کنیم، عنوان کرد: ما باید حماسه اقتصادی خلق کنیم. حماسه، آفریدنی و خلق کردنی است و بدون تلاش و کوشش و انسجام و وحدت نمی‌توانیم حماسه اقتصادی را خلق کنیم. حماسه اقتصادی نیاز به افق فکری باز دارد.

روحانی با تاکید بر این‌که اقتصاد ما در صادرات و واردات با اقتصاد جهان پیوند خورده است، گفت: آمار و ارقام به شما می‌گوید بزرگ‌ترین درآمد ارزی و حتی ریالی را صادرات می‌سازد؛ صادرات نفتی و در کنار آن صادرات غیرنفتی.

رئیس‌جمهور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت قدرت رقابت در زمینه اقتصاد با دیگر کشورها، افزود: بدون قدرت رقابت با دنیا شما اقتصاد پایدار نخواهید داشت. ایده، طرح‌های تحقیقاتی و اختراعتان و در نهایت حضور آنها در صنعت و بازار در صورتی پایدار می‌ماند که توان رقابت با دیگران را داشته باشد وگرنه واردات ارزان باکیفیت از کشورهای دیگر، تولید شما و به طور طبیعی ایده و فکر شما را از صحنه خارج می‌کند.

وی با بیان این‌که ما باید توان رقابت با دنیا را داشته باشیم و برای تحقق این امر نمی‌توانیم دور کشور حصار بکشیم، گفت: البته در کنار آن باید خود را باور کنیم، به خود اعتماد داشته باشیم و استقامت و مقاومت نیز از خود نشان دهیم و در برابر نقشه دیگران نهراسیم.

روحانی ادامه داد: با تدبیر است که می‌توانیم در برابر تمام قدرت‌هایی که می‌خواهند علیه منافع ملی ما حرکت کنند ایستادگی و مقاومت کنیم؛ نه با شعار دادن.

دولت دست نیاز به سوی نخبگان دراز می‌کند

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ما نیازمند نخبگانی هستیم که برای پیشرفت کشور آستین‌هایشان را بالا بزنند، گفت: دولت تدبیر و امید دست نیاز به سمت شما نخبگان دراز می‌کند. ما نه تنها در زمینه‌هایی چون بیوتکنولوژی، نانو و آی.‌تی به شما نیاز داریم، بلکه در عرصه سیاست و اقتصاد نیز به شما نیازمندیم.

روحانی افزود: ما باید یک طرح مشترک را آغاز کنیم و در این زمینه دست به دست هم بدهیم و از یک سمت دولت و از یک سمت نخبگان باشند و حلقه وصل بین ما و شما هم بنیاد نخبگان است.وی گفت: ما باید بشنویم و در واقع اولین قدم دولت به سمت نخبگان این است که گوش شنوایی برای ایده‌ها و پیشنهادهای آنها داشته باشد. ایده‌ها و پیشنهادهای شما را می‌شنویم و دومین قدم این است که زمینه‌های حقوقی، مادی و معنوی برای پیشرفت ایده‌ها و طرح‌های شما را مدنظر قرار می‌دهیم.

روحانی با بیان این‌که سومین قدم ما این است که از شما بخواهیم در تمام امور و در همه تصمیم‌سازی‌ها مشارکت کنید، افزود: همه وزرا، سازمان‌ها و بخش‌ها باید از نخبگان جوان استفاده کنند و بنده هم در جلسه چهارشنبه (امروز) هیات دولت می‌خواهم سازوکاری پیش‌بینی شود تا در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از نخبگان جوان استفاده کنیم.

وی خطاب به نخبگان ادامه داد: ممکن است شما بگویید در کشورهای دیگر به نخبگان احترام بیشتری می‌گذارند، من این سخن را رد نمی‌کنم. ممکن است بگویید در کشورهای دیگر امکانات لازم برای تحقق ایده‌ها آماده است و وسایل آسودگی خاطر برای زندگی روزمره در اختیار نخبگان قرار دارد. من اینها را نیز رد نمی‌کنم، ولی تاکید دارم که ما امروز به ساختاری نیازمندیم که بتواند دولت، نخبگان و جامعه را به هم متصل کند. نخبگان ما باید کاری بکنند که صنعت به دنبال آنها بدود و ما باید کاری کنیم که بخش‌های دولتی و خصوصی زمینه را برای استفاده از فکر و ایده نخبگان فراهم کنند.

رئیس‌جمهور گفت: من می‌دانم در مواردی دولت باید در این زمینه کمک کند و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری‌هایی از طرف بخش خصوصی و دولتی انجام شود. من می‌دانم که باید بانک‌ها را آماده کنیم، آنها در مواردی این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام داده و بیمه‌گران نیز طرح‌های نخبگان را پوشش دهند؛ چرا که معلوم نیست یک طرح به نتیجه نهایی برسد و باید نخبه از این بابت مطمئن باشد. می‌دانم که دولت باید در بازاریابی و تجاری‌سازی به کمک نخبگان بیاید.

روحانی با اشاره به سند راهبردی تصویب شده عنوان کرد: سند راهبردی گرچه لازم است اما کافی نیست؛ باید دید در سند راهبردی چه اقداماتی باید انجام دهیم که تضمین اجرایی داشته باشد. نوشته‌ها و سیاست‌ها خوب است، اما آنچه به کار آید عمل خواهد بود و ما برای رساندن به عمل باید همه دست به دست هم دهیم. ما این توان را خواهیم داشت که حماسه اقتصادی ایجاد کنیم.

رئیس دولت ادامه داد: این دولت همه مشکلات جامعه را امروز لمس می‌کند. با آمار و ارقام و بدهکاری‌های کلان دولت آشناست و می‌داند برای عبور از این راه پرپیچ و خم نیازمند تلاش وافر و تدبیر است. اما به همان اندازه مشکلات، دولت به حل مشکلات با کمک مردم، دست‌اندرکاران و نخبگان امیدوار است و ما می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور، دبیر همایش و همچنین سورنا ستاری، رئیس بنیاد ملی نخبگان و معاون علمی رئیس‌جمهور و تعدادی از نخبگان سخنرانی کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها