در 6 سال گذشته تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی 8800 نفر کاهش یافته است

انتقاد پلیس از ادامه تولید خودروهای ناایمن

خودروهای ناایمن همچنان در جاده‌ها قربانی می‌گیرند، آن هم در شرایطی که کارخانجات داخلی تاکنون آنچنان که باید درخواست‌های پلیس برای افزایش کیفیت خودروهای تولیدی خود را جدی نگرفته‌اند.
کد خبر: ۶۰۳۷۳۴

دومین جشنواره سراسری رسانه، ایمنی و فرهنگ ترافیک، بهانه‌ای شد تا باز هم مسئولان پلیس راهور ناجا با ابراز نگرانی از تکرار وقوع تصادفات مرگباری که خودروهای ناایمن عامل آن بوده‌اند، از تولید خودروهای داخلی بی‌کیفیت در کشور انتقاد کنند.

به گزارش جام‌جم، جانشین فرمانده ناجا، در این مراسم که روز گذشته در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، با اشاره به حادثه اخیر تصادف دو دستگاه اتوبوس که موجب مرگ 40 نفر از هموطنانمان شد، گفت: جالب اینجاست که وقتی پس از وقوع این حادثه، پلیس به‌دلیل وظیفه خود تمام اطلاع‌رسانی‌های لازم را درباره این حادثه انجام می‌دهد، از جاهای مختلف تماس می‌گیرند و می‌گویند چرا اطلاع‌رسانی شده است و در این میان برخی آقایان هم کار را به جایی رسانده‌اند که به نظر می‌رسد ما باید به نمایندگی از 40 قربانی حادثه از آنها عذرخواهی کنیم.

احمدرضا رادان، با انتقاد از تولید خودرو بدون داشتن ایمنی‌های لازم، تصریح کرد: تا کی باید ارابه‌های مرگ تولید کنیم و بدهیم به دست مردم؟ قیمت جان یک انسان چقدر است که به شوخی با آن برخورد کنیم؟ 40 نفر در یک سانحه رانندگی کشته می‌شوند و در آتش می‌سوزند، اما دستگاهی که کوتاهی وی باعث این اتفاق شده اشکال کار خود را نمی‌پذیرد.

وی تاکید کرد: کارخانجات خارجی تولید خودرو نیز گاهی در تولیدات خود دچار اشکالاتی می‌شوند، اما شجاعانه عذرخواهی می‌کنند و برای اصلاح نقص‌ها تلاش می‌کنند.

پیشگیری از یک فاجعه انسانی

سال 85 تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی از مرز 28‌هزار کشته گذشته بود؛ شرایطی که اگر ادامه پیدا می‌کرد به گفته مسئولان پلیس امسال 48 هزار نفر کشته و 200 هزار نفر مجروح روی دست کشور می‌گذاشت.

جانشین فرمانده ناجا، با یادآوری دورانی که تلفات حوادث جاده‌ای در کشور از مرز 28 هزار نفر گذشته بود و این آمار نیز به سرعت در حال افزایش بود، توضیح داد: سال 85 تعداد کشته‌های حوادث رانندگی به مرز 28 هزار نفر رسیده بود و در این شرایط بود که دیدیم اگر وضع به همین روال ادامه پیدا کند، وضع بسیار ناگواری در انتظار ما خواهد بود، بنابراین تصمیم گرفتیم که با همکاری سازمان‌هایی مانند وزارت راه و حضور و تلاش هنرمندان و اصحاب رسانه آمار کشته‌های حوادث رانندگی را روی مرز 28 هزار کشته متوقف کنیم.

به گفته سردار رادان، برآوردها نشان می‌دهد، اگر این حرکت جهادی شروع نمی‌شد و وضع به همین روال پیش می‌رفت، تعداد کشته‌های حوادث رانندگی در سال 92 به 48 هزار نفر و تعداد مجروحان نیز به 200 هزار نفر می‌رسید.رادان تصریح کرد: نتیجه تمام تلاش‌ها به اضافه همکاری مردم موجب شد تا امروز تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی به 19 هزار نفر کاهش یابد.

وی با بیان این‌ که تعداد شهدا در جنگ هشت ساله تقریبا معادل با تعداد تلفات تصادفات رانندگی در هر سال است، گفت: هر چند رقم تلفات 28 هزار کشته در سال متوقف و هم‌اکنون به 19 هزار نفر کاهش پیدا کرده است که این اتفاق جای امیدواری دارد، اما همین رقم نیز نشان می‌دهد که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و هنوز آمارها نگران‌کننده است و باید فکری بکنیم تا پلیس کارآمدتر و قوانین نیز بازدارنده‌تر شود.

کاهش آمار تصادفات نیازمند آموزش

تعداد کشته‌های حوادث رانندگی طی شش سال گذشته 8800 نفر کاهش پیدا کرده است.

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه این مراسم با بیان این ‌که تعداد کشته‌شدگان تصادفات رانندگی به‌ازای هر ده‌هزار‌وسیله نقلیه در دنیا 7.5 نفر، در آسیا بالای ده نفر، در ایران 7.3 نفر و اروپا 2.7 نفر است، گفت: سال 85 تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی در کشور 27 هزار و 800 نفر بود که خوشبختانه این آمار هم‌اکنون به زیر 19 هزار رسیده است.

سردار اسکندر مومنی افزود: هر چند عوامل متعددی مانند ایمنی راه، سیستم‌های امداد و نجات و خودرو در وقوع حوادث رانندگی دخیل است، اما با توجه به نقش جدی و تاثیرگذار عامل انسانی در وقوع تصادفات رانندگی، پلیس در سال‌های اخیر عمده تمرکز خود را روی اجرای برنامه‌هایی در خصوص ارتقای سطح فرهنگ ترافیک رانندگان ایرانی گذاشته است.

مومنی با اشاره به نقش رسانه‌ها در ارتقای فرهنگ ترافیک و رانندگی میان رانندگان ایرانی، تصریح کرد: کاهش آمار کشته‌ها و مجروحان تصادفات رانندگی در کشور با آموزش همگانی و تلاش و همت اصحاب رسانه برای فرهنگ‌سازی در بحث ایمنی و ترافیک امکان‌پذیر شد.

2 رتبه برای جام‌جم در جشنواره رسانه و فرهنگ ترافیک

در دومین جشنواره سراسری رسانه، ایمنی و فرهنگ ترافیک؛ پوران محمدی، خبرنگار روزنامه جام‌جم در دو بخش گزارش و مصاحبه موفق به کسب رتبه دوم شد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره که با حضور سردار رادان جانشین رئیس پلیس کشور، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، سردار مومنی رئیس پلیس راهور، افندی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از هنرمندان برگزار شد، از خبرنگاران برتر حوزه فرهنگ ایمنی و ترافیک تجلیل شد.

بیش از 1265 اثر از سوی 315 نفر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در بین جشنواره‌هایی به این شکل از لحاظ تعداد آثار ارسالی، این جشنواره کم‌‌نظیر بوده است.

آثار برگزیده از سوی تعدادی از استادان مطرح روزنامه‌نگاری از جمله دکتر شکرخواه، فریدون صدیقی، علی‌اکبر قاضی‌زاده و دکتر فرقانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

پوران محمدی /‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها