گشتی در بزرگ‌ترین راسته ورزشی فروشان تهران

منیریه؛ پرزرق و برق، اما کم رونق

میدان منیریه! کمتر کسی پیدا می‌شود که سروکارش با ورزش افتاده باشد، اما اسم این میدان را نشنیده باشد. بیش از هزار واحد صنفی بغل به بغل هم یا حتی بالا و پایین هم در خیابان ولیعصر، خیابان‌های مشرف به آن یا در پاساژهایی که زمانی فقط یکی دو تا بودند اما حالا از تعداد انگشتان دو دست هم تجاوز می‌کنند، دور هم جمع شده‌اند، آن هم با یک هدف مشترک؛ تولید، پخش و فروش البسه و تجهیزات ورزشی به سراسر کشور.
کد خبر: ۶۰۱۴۲۱

جدای برندهای اندکی که در این راسته فعالیت می‌کنند محصولات بیش از نیمی از بازار لوازم ورزشی منیریه را می‌توان در بیشتر مغازه‌های این بورس پیدا کرد. این وسایل و تجهیزات مشابه، همان‌هایی هستند که از کشور چین وارد بازار ایران می‌شوند. بقیه بازار را هم تولیدات داخلی تشکیل می‌دهد که البته شاید کیفیت نمونه‌های مشابه خارجی را نداشته باشند، اما با توجه به تعداد تولیدکننده‌های داخلی از تنوع و شکل ظاهری زیادی برخوردار هستند.

سهم ناچیز داخلی‌ها

البته این روزها نه تولیدکننده‌ها دل خوشی از بازار لوازم ورزشی دارند و نه آنها که به عنوان واردکننده در این بازار فعالیت می‌کنند. جلیلی، مدیر فروش تولیدی علی دایی دراین باره به خبرنگار «جام‌جم» می‌گوید: مشکلات ارزی و بحث تحریم‌ها باعث شده تولید لوازم ورزشی در کشور از رونق بیفتد. متاسفانه در حال حاضر سهم داخلی‌ها از تولیدات لوازم ورزشی بسیار ناچیز است و آنچه بیش از همه در بازار به چشم می‌آید تجهیزات و البسه‌ چینی است که در کشور چین تولید می‌شود.

وی با بیان این‌که مشکل ورود کالاهای اولیه باعث شده 90 درصد کالاها با مواد اولیه موجود در ایران تولید شود، می‌افزاید: با توجه به این‌که حمایتی از تولیدکننده‌ها نمی‌شود، طبیعتا هزینه تولید در ایران بالا می‌رود و باعث می‌شود قیمت تمام شده یک کالای ایرانی به مراتب گران‌تر از نمونه خارجی آن باشد. در ضمن در بحث کیفیت هم اغلب شاهد کیفیت بهتر جنس خارجی نسبت به کالای تولید شده داخلی هستیم.

لزوم حمایت از تولیدکننده

چگانی، مدیر تولیدی خلیج‌فارس هم با وجود فعالیت در بخش تولید داخلی، بیش از همه از فقدان حمایت‌های لازم برای تولیدکننده‌ها گلایه دارد. او در این باره به خبرنگار «جام‌جم» می‌گوید: در کشور چین مواد اولیه با ارزان‌ترین قیمت و بهترین تسهیلات در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد تا او بتواند ضمن استخدام نیروهای کار بیشتر، چند برابر سرمایه‌اش تولید داشته باشد. اما در ایران شما نه تنها نمی‌توانید چند برابر سرمایه تولید کنید که باید نیمی از سرمایه را هم دست نخورده کنار بگذارید تا اگر بازار دچار نوسان شد از پشتوانه لازم برای فعالیت در این عرصه برخوردار باشید.

وی با بیان این‌که حمایت از تولیدکننده در نهایت به کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولیدات داخلی و حرکت بهتر چرخه اقتصاد کمک می‌کند، می‌افزاید: قرار گرفتن لوازم و تجهیزات ورزشی وارداتی و مواد اولیه آن در اولویت دهم تخصیص ارز باعث شده، لوازم ورزشی در ردیف کالاهای لوکس و غیرضروری کشور قرار گیرد که به آنها نه ارز مرجع و نه ارز مرکز مبادلات ارزی تعلق می‌گیرد.

تلاش برای رونق بیشتر

اتفاقا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اعضای اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان ورزشی هم همین موضوع است. در همین خصوص سراغ محمد امین‌زاده گوهری، رئیس اتحادیه می‌رویم. او در گفت‌وگو با «جام‌جم» با بیان این‌که در بحث تولیدات ورزشی تا اندازهای پیشرفت کرده‌ایم، اما در بحث واردات شرایط نگران‌کننده است، می‌گوید: در حال حاضر 30 تا 40درصد پوشاک ورزشی در داخل تولید می‌شود و سایر محصولات موجود در بازار خارجی است. البته این آمار درمورد تولیدات بومی تجهیزات ورزشی فقط 5 تا 10 درصد است. به عبارتی مشکل اصلی در بحث واردات تجهیزاتی است که نمونه مشابه داخلی ندارد. البته نه این‌که تولیدات ما در بخش تجهیزات تا این اندازه کم باشد، اما چون به لحاظ کیفی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی نیست، فقط در سطح مدارس و برای ورزشکاران آماتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنچه در بازار به عنوان تجهیزات با کیفیت دیده می‌شود خارجی هستند که البته یکسالی است برای ورود آنها نیز با مشکل مواجه هستیم.

وی با انتقاد از مصوبه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت انتقاد می کند و می افزاید: رهبر معظم انقلاب ورزش را امر به معروف تلقی کرده‌اند و همین توصیه گوهربار باعث شده شاهد گرایش بیشتر مردم به ورزش باشیم. این علاقه عمومی، هم در بحث ورزش همگانی به چشم می‌آید و هم در بحث ورزش آموزشگاهی و قهرمانی. ولی متاسفانه با وجود تاثیر ورزش بر سلامت و نشاط جامعه و اثبات این امر که هر یک از اقلام و تجهیزات ورزش همانند دارو و تجهیزات پزشکی برای پیشگیری و درمان مورد نیاز است، طبق اولویت‌بندی انجام شده تجهیزات و لوازم ورزشی را پایین‌تر از لوازم آرایشی و حتی آلات موسیقی به عنوان کالای لوکس و غیرضروری در ردیف آخر اولویت‌بندی‌های دهگانه قرار داده‌اند. به همین علت بیش از یکسال است که واردکنندگان نتوانسته‌اند مطابق با نیاز جامعه تجهیزات ورزشی به کشور وارد کنند.

امین‌زاده با بیان این‌که نامه‌نگاری‌های زیادی در این مدت صورت گرفته تا کالاهای ورزشی از اولویت دهم خارج شود، ادامه می‌دهد: جا دارد از همه مسئولان بازرگانی کشور و شورای اصناف و بانک مرکزی درخواست کنم تسهیلاتی را برای گشایش اعتبار لوازم ورزشی که تولید مشابه داخلی ندارد، فراهم کنند. نباید زمینه‌ای فراهم شود که خدای ناکرده تولید و واردات از دست افراد متخصص و با سابقه در این بخش خارج و به دست افراد غیرمسئول بیفتد. در چنین حالتی آنها بدون رعایت موازین قانونی و از طریق مبادی غیرقانونی اقدام به وارد کردن کالا کرده و بازار اقلام ورزشی را به کنترل خود درمی‌آورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها