رقابت شدید برای رشته پزشکی در دانشگاه‌های سراسر کشور، چند دهه است که همچنان وجود دارد و تب دانشجوی پزشکی شدن در جامعه بالاست.
کد خبر: ۶۰۰۹۵۷
ضرورت بازنگری در جذب دانشجوی پزشکی

اما جالب است که با وجود چنین رقابت تنگاتنگی، هنوز هم عمده‌ترین معیار پذیرش دانشجوی پزشکی در کشور، پاسخ به یک مجموعه پرسش‌های تستی کنکور است که همین آزمون چندساعته تعیین می‌کند که کدام داوطلب، صلاحیت بیشتری برای پزشک شدن دارد.

حال اگر داوطلبی فن تست زدن را بلد نباشد یا در جلسه آزمون، اضطراب داشته باشد و نتواند بدرستی به پرسش‌ها پاسخ دهد، نظام آموزشی کشور به این داوطلب اجازه تحصیل در رشته پزشکی را نمی‌دهد.

در دیگر کشورهای توسعه‌یافته، سابقه علمی، سابقه کاردرمانی و حتی زندگی شخصی داوطلب در فرآیند پذیرش دانشجوی پزشکی موثر است و استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح جهان با مصاحبه‌های دقیق و علمی پیش‌بینی می‌کنند که این داوطلب می‌تواند در آینده پزشک موفقی باشد یا خیر.

ولی نقش مصاحبه‌های قبل از پذیرش در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران بسیار کمرنگ است و در کشور ما داوطلبی که از پس کنکور تجربی برآمده است و در رشته پزشکی قبول می‌شود، پذیرش آن در دانشگاه ـ مگر در موارد استثنایی ـ قطعی است.

طاهره چنگیز، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اظهارنظری جالب به ایسنا می‌گوید، اگر متقاضی شرکت در رشته‌های علوم‌ پزشکی، ده‌ها مشکل روحی و روانی هم داشته باشد، به‌نظر نمی‌رسد جلوگیری از ورود وی به رشته‌ پزشکی ممکن باشد.

با توجه به این‌که سلامت کشور به‌طور مستقیم با نظام آموزش پزشکی گره خورده است و گزینش دانشجوی مستعد پزشکی می‌تواند شاخص‌های سلامت و درمان جامعه را در آینده بهبود بخشد، تغییر در نحوه گزینش دانشجوی پزشکی و تکیه نکردن صرف روی چند ساعت آزمون تستی، ضرورتی است که نحوه ورود دانشجوی پزشکی به نظام آموزش عالی را عادلانه‌تر از وضع فعلی می‌کند.

امین جلالوند‌ -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها