صالحی از کلنگ‌زنی نیروگاه هسته‌ای دیگر در آینده‌ای نه‌چندان دور در بوشهر خبر داد

توافق ایران و روسیه درباره ادامه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی از توافق ایران و روسیه برای ادامه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای خبر داد و گفت: مذاکرات فنی میان کارشناسان دو کشور در این زمینه ادامه دارد.
کد خبر: ۶۰۰۱۳۵

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صالحی که دیروز برای شرکت در مراسم تحویل موقت واحد نخست نیروگاه هسته‌ای هزار مگاواتی بوشهر به این شهر سفر کرده بود، در فرودگاه بوشهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در آخرین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه درباره ادامه ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای، توافقات لازم صورت گرفته است.

وی گفت: امیدواریم در آینده نه‌چندان دور، شاهد کلنگ‌زنی نیروگاهی دیگر در بوشهر باشیم.معاون رئیس‌جمهور به مردم استان بوشهر قول داد نیروگاه‌های جدید همراه با آب‌شیرین‌کن باشند.صالحی یادآور شد: هر نیروگاه هسته‌ای بین 200 تا 300 هزار مترمکعب آب را شیرین می‌کند و اگر در افق میان‌مدت، حدود دو تا سه نیروگاه را متصور باشیم، می‌توان نزدیک به یک میلیون مترمکعب آب را شیرین کرد.

وی تقارن تحویل گرفتن موقت واحد نخست نیروگاه هسته‌ای بوشهر با هفته دفاع مقدس را تقارنی مبارک دانست و گفت: انتظار سی و هفت ساله‌ای که ملت ایران برای عملیاتی شدن نیروگاه هسته‌ای بوشهر کشید، امروز محقق می‌شود.رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: راهبری نیروگاه بوشهر از این به بعد به‌عهده متخصصان ایرانی قرار می‌گیرد و پس از دو سال ضمانت یا 7000 ساعت عملکرد، این نیروگاه به طور کامل به ایرانیان واگذار می‌شود.

سطح غنی‌سازی قابل گفت‌و‌گو در مذاکرات است

رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم دیروز گفت: جمهوری اسلامی ایران طبق معاهده ان‌.پی.‌تی و اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به هیچ عنوان از حق غنی‌سازی خود عدول نخواهد کرد، اما این که در چه سطحی بخواهد غنی‌سازی کند، قابل گفت‌و‌گو در مذاکرات است.به گزارش ایرنا، صالحی این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگاری بیان کرد که از او پرسید اگر طرف مقابل از تحریم‌ها کوتاه بیاید آیا ایران در حق غنی‌سازی خود انعطاف خواهد داشت؟

صالحی در پاسخ به این پرسش افزود: حق غنی‌سازی، حق حاکمیتی است و از آن عدول نخواهیم کرد، اما این که در چه سطح و حدی بخواهیم غنی‌سازی کنیم در مذاکرات قابل بررسی است. مراسم تحویل موقت واحد نخست نیروگاه هسته‌ای هزار‌مگاواتی بوشهر بعدازظهر دیروز برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها