کارخانجات روغن کشی پنبه تعطیل شد

روزهای سیاه طلای سفید خراسان جنوبی

طرح جامع پنبه که در دولت قبلی مصوب شده بود هنوز در گلستان کامل اجرایی نشد و پنبه کاران در آرزوی رونق دوباره کشت و کار این محصول هستند.
کد خبر: ۵۹۹۳۰۰
پنبه‌ گلستان در انتظار طرح جامع

سید نصیر محمدی مدیر جهاد کشاورزی گلستان در گفت‌وگو با مهر، سطح کشت پنبه استان در سالجاری را 12 هزار و 500 هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود تقریبا 25 هزار تن وش پنبه تهیه می شود.
 
وی اظهار داشت: تاکنون تسهیلات و امکانات خاصی در این زمینه در نظر گرفته نشده است ولی کشاورزانی که رعایت الگوی کشت کنند تا سقف 500 هزار تومان بصورت بلاعوض به آنان پرداخت می شود.
 
وی در زمینه طرح جامع پنبه گفت: این طرح تهیه شده و به معاونت راهبردی ریاست جمهوری در دولت قبلی تقدیم شده که در صورت تصویب تا افق 1404 سطح زیرکشت پنبه استان به 70 هزار هکتار افزایش می یابد.
 
سید محمدی تصریح کرد: در این طرح تمام امکانات با تسهیلات مورد نیاز با نرخ بانکی اندک برای کشاورزان در نظر گرفته می شود.
 
مسئول پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان نیز گفت: پنبه کاران محصول خود را با قیمت توافقی 2200 تا 2400 تومان به 11 کارخانه و مرکز پنبه پاک کنی می فروشند.
 
سهراب سهرابی با بیان اینکه امسال در 12 هزار و 500 هکتار زمین در گلستان پنبه کاشته شده است افزود : از این مقدار چهار هزار و 700 هکتار ارقام ارمغان و گلستان است که با انرژی هسته ای کیفیت آنان بهتر شده است.
 
وی اظهار داشت:  ارقام جدید هر هکتار 180 تا 200 کیلوگرم الیاف بیشتر تولید می کنند و زودرس بودن آنان سبب کاهش 20 تا 30 درصدی هزینه نهاده های زراعی، آفت کش ها و آبیاری می شود.
 
رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان پیش بینی کرد از مزارع گلستان امسال بیش از 25 هزار تن محصول برداشت شود.
 
سهرابی با اشاره به تبدیل 52 درصد وش به پنبه دانه افزود: از محصول امسال حدود 12 هزار تن پنبه دانه بدست آمد که به مصرف خوراک دام می رسد.
 
وی با اشاره به این که برداشت پنبه تا اواخر دی ادامه دارد ، گفت : پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت 25 هزار تن پنبه در گلستان تولید شود که حدود هزار و 500 تن از پارسال بیشتر خواهد شد .
 
سهرابی افزود : با توجه به اینکه از هر 100 کیلوگرم پنبه دانه 17 کیلوگرم روغن خام خوراکی بدست می آید امکان تولید 2 هزار تن روغن خام از پنبه دانه های تولید امسال وجود داشت اما به علت قیمت پائین آن در مقایسه با خوراک دام ،کارخانه های روغن کشی از تولید آن صرفنظر کرده و مستقیم به مصرف خوراک دام فرستادند.
 
غلامعلی نورا مدیر جهاد کشاورزی گنبد نیز با بیان اینکه دو هزار و 551 هکتار مزارع شهرستان به کشت پنبه اختصاص دارد گفت: 982 نفر پنبه کار  در این رشته فعالیت می کنند.
 
وی گفت: برای حمایت 46 تن کود فسفاته، 250 تن کود اره، 60 تن کود پتاس، 59 بذر پنبه پنبه از ارقام ساحل و گلستان بین کشاورزان توزیع شد.
 
وی یادآورشد: برداشت پنبه از اوایل شهریور شروع و پیش بینی می شود چهار هزار و 462 تن وش برداشت شود، 41 نفر پیمانکار در 307 هکتار در تکثیر وتولید بذر پنبه فعالیت دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها