تشکیل زنجیره انسانی به دور «کوه‌شاه» در استان کرمان از سوی هزاران نفر از طبیعت‌دوستان و کوهنوردان سراسر کشور و انتشار گزارش‌های پی‌درپی رسانه‌ای درباره تخریب‌های صورت گرفته ناشی از فعالیت‌های معدنی اخیر در این منطقه، سرانجام موجب تشکیل کارگروهی ویژه برای رسیدگی به این مساله از سوی استانداری کرمان و صدور دستور توقف فعالیت‌های معدنی تا ارائه نظر کارشناسی این گروه شد.
کد خبر: ۵۹۷۴۲۹

فعالیت‌های معدنی برای استخراج سنگ آهن طی یک ماهه اخیر، تخریب بخش‌هایی از دومین قله ‌مرتفع استان کرمان را که بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه گیاهان دارویی در کشور است، به دنبال داشت.

عملیات احداث جاده‌ای که قرار است برای استخراج سنگ آهن تا نزدیکی قله کوه‌شاه برسد نیز پنجمین کوه مرتفع ایران و دومین کوه مرتفع استان کرمان را بر اثر انفجارهای متعدد و فعالیت بیل‌های مکانیکی و ماشین‌آلات جاده‌سازی دچار لرزش‌های پی‌درپی کرد و صدها گونه گیاهی منحصربه‌فرد روییده در دامان این کوه زیر چرخ‌های کامیون‌ها له شد. با ادامه روند فعالیت‌های عمرانی، مراتع، دو آبشار و بسیاری از چشمه‌های کوه‌شاه خشک شد. در همین زمان هنرمندان کرمان در کنار رسانه‌ها وارد عرصه شدند و نمایشگاهی خیابانی از میزان تخریب‌های معدنکاران از یک سو و زیبایی‌های کوه‌شاه را از سوی دیگر منتشر کردند.

طی دو روز گذشته نیز هزاران کوهنورد در گردهمایی سراسری از استان‌های مختلف کشور، خود را به یکی از روستاهای اطراف قله و اطراف محوطه تخریب شده رساندند و حلقه انسانی را دور کوه تشکیل دادند و خواستار توقف فوری فعالیت‌های معدن شدند. در این همایش بزرگ بیانیه‌ای نیز از سوی رئیس جدید سازمان محیط زیست کشور درباره حمایت از دوستداران محیط زیست خوانده شد.

این پیگیری‌ها سرانجام به ایجاد کارگروهی از سوی استانداری استان کرمان درباره رسیدگی به این مساله منجر شد. استاندار کرمان در این باره به مهر گفت: گروه ویژه‌ای متشکل از کارشناسان خبره و بی‌طرف در زمینه منابع طبیعی، محیط زیست و آب منطقه‌ای از تهران و کرمان، مراحل صدور مجوز، میزان تخریب‌های صورت گرفته و دغدغه‌های مردم، فعالان محیط زیست و کوهنوردان در کوه‌شاه بافت را بررسی می‌کنند. اسماعیل نجار با بیان این که استفاده از ظرفیت‌های استان برای توسعه و کاهش وابستگی به نفت از اولویت‌های برنامه‌های استان است و از آن حمایت خواهیم کرد، افزود: مساله اشتغال استان باید با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها حل شود و خوشبختانه استان کرمان غنی و پرنعمت است.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب منابع و کاهش خسارات همواره مورد تاکید جدی مدیریت استان است. نجار با بیان این که صدور هر گونه مجوز باید با در نظر گرفتن تمام جوانب و حساسیت‌های خاص انجام می‌شد، گفت: باتوجه به درخواست‌های مردمی، فعالان محیط زیست، رسانه‌ها و کوهنوردان و احترام ویژه‌ای که برای افکار عمومی و دیدگاه‌های راهگشا و سازنده قائل هستیم و بنا به شبهات به وجود آمده، این گروه کارشناسی با هدایت حوزه معاونت برنامه‌ریزی استانداری همه مراحل صدور مجوز، مسائل زیست محیطی، انسانی، آب آشامیدنی و کشاورزی مناطق را بررسی می‌کنند و ادامه مرحله اکتشاف معدن منوط به ارائه نظر این گروه کارشناسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها