با گذشت دو روز از حادثه دلخراش تصادف در بزرگراه تهران ـ قم،کارشناسان بخش‌های مختلف در نیروی انتظامی، قوه قضاییه، اداره استاندارد خودرو و وزارت راه و ترابری، بررسی‌های خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۵۹۶۳۶۱
تحقیقات ویژه برای شناسایی مقصران تصادف مرگبار

به گزارش جام‌جم، در پی تصادف دو دستگاه اتوبوس بین شهری در بزرگراه تهران ـ قم و مرگ دلخراش 44 نفر از مسافران در شامگاه دوشنبه گذشته، بررسی‌های اولیه برای شناسایی افراد مقصر در این حادثه همچنان ادامه دارد.

در این ارتباط شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران، در یک میز گرد با حضور رئیس پلیس راه‌های کشور، رئیس مرکز اورژانس و معاون اداره استاندارد، به واکاوی این حادثه پرداختند.

در این نشست سردار محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به حوادث مختلف اتوبوس اسکانیا، عنوان کرد: به دلیل قرار گرفتن سیستم انرژی و باک در جلوی اتوبوس، شاهد حوادثی از این نوع هستیم سه روز پیش از این حادثه، یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر به دلیل برخورد با گاردریل‌های حاشیه این بزرگراه آتش گرفت.

در ادامه، مجری برنامه در تماس با اکبری راد مدیر عامل شرکت عقاب افشان که مسئولیت مونتاژ اتوبوس‌های اسکانیا در کشور را به عهده دارد، از وی در این باره توضیح خواست که وی عنوان کرد: اتوبوس‌ها استانداردهای لازم برای تولید از موسسه استاندارد کشور را دریافت کرده است و نمونه این اتوبوس‌ها در خارج از کشور نیز تردد می‌کند و برای آنها اتفاقی نمی‌افتد.

 وی در پاسخ به پرسش مجری درباره حادثه اتوبوسی که در هفتگل با یک کامیون حامل سیمان تصادف کرده و بر اثر آتش گرفتن، مرگ تعدادی از مسافران را در پی داشت، گفت: در این حادثه راننده بی مبالاتی کرده بود که هیات کارشناسی به نفع شرکت رای داد و من با قرار 900 میلیونی که برای این حادثه صادر شده بود، تبرئه شدم.

در ادامه بهادر کاظمی، معاون استاندارد کشور عنوان کرد: ما بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم، اما برخی رانندگان با استفاده از تزئینات اضافی مانند پرده، کفپوش یا روکش صندلی، خودرو را از استاندارد‌های تعریف شده خارج می‌کنند، که در این صورت با بروز مشکل، این تجهیزات باعث آتش‌سوزی می‌شود. این نشست خبری قرار است در شب‌های دیگر نیز ادامه یابد.

شناسایی هویت اجساد

سرهنگ دکتر فخرز، رئیس مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا در ارتباط با شناسایی هویت اجساد به جام‌جم گفت: صبح امروز- پنجشنبه- پروفایل ژنتیک قربانیان مشخص و با انجام آزمایش‌ های مربوط از بستگان قربانیان، نتیجه در اختیار مقام قضایی قرار خواهد گرفت تا نسبت به تحویل اجساد به خانواده قربانیان اقدام شود.

رئیس تشخیص هویت پلیس آگاهی تصریح کرد: با انجام آزمایش دی. ان. ای از اجساد، هویت آنها مشخص شد که در این زمینه قضات پرونده تصمیم گیری خواهند کرد.البته این احتمال وجود دارد که از بعد از ظهر پنجشنبه اجساد به خانواده قربانیان تحویل داده شود.

بنا بر این گزارش، تیم‌های بررسی حادثه همچنان بررسی علت حادثه را در دستور کار قرار داده‌اند و لاستیک خودرو نیز تحویل آزمایشگاه شده است تا مشخص شود لاستیک اتوبوسی که این حادثه با ترکیدن آن رقم خورد، از استانداردهای لازم برخوردار بوده یاخیر؟

در این زمینه مدیر شرکت عقاب افشان عنوان کرد: وقتی راننده اتوبوس اصفهان به یکی از مراکز این شرکت مراجعه کرده، کارشناسان نسبت به وضع نامناسب لاستیک خودرو به او تذکر لازم را می‌دهند که وی توجهی به این هشدار نمی‌کند و مستندات این ادعا نیز وجود دارد.

با پیگیری کارشناسان در بخش‌های مختلف در چند روز آینده نتیجه نهایی این بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
نشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
۰
۰
با سلام
وقتی لاستیك میشه جفتی 5 میلیون دیگه كی جرات میكنه زود به زود عوض كنه.جلوی كار رو از جای دیگه باید گرفت
طالبی قم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
۰
۰
مدتی قبل با اتومبیل شخصی درهمین بزرگراه به طرف تهران با سرعت قانونی درحركت بودم. اتوبوسی با سرعت سرسام آور درحالیكه دایم با بوق و چراغ آنهم در خط سرعت از رانندگان راه میخواست رانندگان وازجمله خودم ازترس راه می دادند. تا نزدیك تهران در پشت سر اتوبوس حركت كرده و چندین بار با 110 تماس گرفته گزارش وضعیت كردم اما دریغ از.... آنروز فقط خدا به تعدادی مسافر رحم كرد و بنده و همراهانم هم درصدی از اعتمادمان به 110 كم شد.
محسن ف
Switzerland
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
۰
۰
با نگاه مقایسه ای به آمار های كشتگان جاده ای دیگر كشورها كاملاً واضح است كه علت اصلی مشكل پلیس ناكارآمد در ایران است.لطفا جام جم آمار مقایسه ای كاملی در این خصوص به خوانندگان ارائه كند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
۰
۰
اگر گاردریل وسط و كنار بزرگ ها با استاندارد های جهانی مطابقت داشته باشد هیچ وقت اتومبیلی یا... از آن عبور نمی كند كه برای ماشین های روبرو خطر آفرین باشد
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
۰
۰
تمام مشكل از نداری مردم. فقر كه آمد همه چیز نابود می شود.
1
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
۰
۰
من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود
عباس
Netherlands
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
۰
۰
ربطی به پلیس ندارد . پلیس ایران از بهترین پلیس های جهان است . بی خودی پلیس را مقصر می شناسند . در كشورهای اروپایی در هر پاسگاه ٢ تا ٣ نفر پلیس هستند اما در ایران تعداد پلیس ها زیاد است و از همه جای دنیا پلیس ایران بیشتر گشت می زند و كنترل می كند . وقتی خودروهای بی كیفیت ساخته میشود به پلیس چه ربطی دارد . وقتی معاینه فنی مدیریت صحیح ندارد به پلیس چه ربطی دارد . وقتی شركتهای مسافربری سرپیچی از قانون می كنند به پلیس چه ربطی دارد . وقتی رانندگان حضور پلیس را نمی بینند و تخلف می كنند به پلیس چه ربطی دارد . مشكل تصادفات ایران فرهنگی است .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها