وزیر راه و شهرسازی: انحصار اعطای تسهیلات مسکن باید از یک بانک گرفته شود

تمام بانک‌ها صندوق پس‌انداز مسکن تاسیس می‌کنند

در حالی که وزیر راه و شهرسازی دیروز از رفع انحصار پرداخت تسهیلات مسکن خبر داد، اطلاعات دریافتی حاکی از ورود تمام بانک‌های کشور به امر پرداخت تسهیلات مسکن است.
کد خبر: ۵۹۶۳۵۷

به گزارش خبرنگار ما، هم‌اکنون فقط صندوق پس‌انداز برای دریافت وام ساخت و خرید مسکن انحصارا در اختیار بانک مسکن قرار دارد. بدیهی است محدودیت منابع این بانک امکان برخورداری گسترده همه مردم از وام‌های مسکن را نمی‌دهد. در همین حال خبر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد این انحصار را برداشته و از بانک مرکزی بخواهد به تمام بانک‌های کشور امکان تاسیس صندوق پس‌انداز مسکن برای اعطای وام‌های خرید و ساخت مسکن را بدهد.

در همین باره وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید انحصار اعطای تسهیلات مسکن از بانک مسکن گرفته شود تا دیگر بانک‌های تجاری نیز تسهیلات مسکن پرداخت کنند.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در حاشیه همایش تامین مالی پروژه‌های راه و مسکن، به طرح پرسشی پرداخت و گفت: چرا باید انحصار اعطای تسهیلات مسکن فقط توسط یک بانک ارائه شود؟

وی افزود: باید انحصار صندوق پس‌انداز در دست بانک‌های عامل تجاری باشد و فضای رقابتی در میان این بانک‌ها ایجاد شود.

آخوندی گفت: بانک مرکزی ما را از کمبود بودجه می‌ترساند و می‌گوید بیشتر بانک‌ها در خط قرمز هستند و منابعی در بخش مسکن ندارند و باید فکری به حال اعتبار بانک‌ها شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید هرچه سریع‌تر میان بانک مرکزی و وزارت دارایی هماهنگی‌های لازم برای اعطای تسهیلات مسکن به عنوان بازار جدی سرمایه و اقتصاد فراهم شود.

وی افزود: سرمایه‌گذاری و ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید نباید فقط در انحصار دولت باشد و از سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در ایجاد شهرها و شهرک‌ها دعوت و درخواست کمک می‌شود.

آخوندی افزود: در سال‌های اخیر مدل‌های مشارکت و همسان‌سازی کمتری در بخش مسکن دیده شده است. باید مدل‌ها و ایده‌های فراتر از نیاز برای ارتقای کیفیت و حق انتخاب شهروندان ارائه شود. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: فعالیت بخش خصوصی باید به گونه‌ای باشد که منافع ملی را در چارچوب منافع خود تعریف نکند تا هر کسی پس از دفاع از بخش خصوصی سریعا متهم نشود.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام این ‌که روش‌های پس‌انداز سرمایه‌گذاری مسکن بزودی اعلام می‌شود، گفت: با مداخله در موضوع وام مسکن خیلی موافق نیستیم.

وی افزود: باید امکان تشکیل انواع صندوق‌های پس‌انداز مسکن را در همه بانک‌ها ایجاد کنیم.

وی افزود: با این کار بانک‌ها در جهت کسب رضایت سپرده‌گذاران رقابت می‌کنند و نباید ما مداخله کنیم و بگوییم که سقف وام و سود آن چقدر باشد.

وی گفت: نمی‌خواهیم در کار بانک مرکزی دخالت کنیم و البته در برخی بخش‌ها باید با بانک مرکزی هماهنگ باشیم، اما به شکل عمومی مطمئن هستم که بانک مرکزی با متنوع شدن سیستم‌های پس‌انداز و تجهیز منابع مالی برای گسترش بخش مسکن و صنعت ساختمان حتما موافق خواهد بود و جزئیات وام را هم بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید اعلام کند. وی گفت: می‌توانیم آیین‌نامه‌های صندوق‌های پس انداز را بزودی با کمک بانک مرکزی تنظیم کنیـــم و تا دو ماه آینده به اطلاع عموم برسد.

یارانه سود می‌دهیم

در همین حال دکتر حسین عبده‌تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره طرح‌های جدید این وزارتخانه برای رفع انحصار از بازار مالی مسکن به خبرنگار ما گفت: صندوق‌های پس‌انداز مسکن طی دو دهه گذشته در انحصار بانک تخصصی دولتی بخش مسکن یعنی بانک مسکن بوده است.

وی افزود: با وجود خدمات گسترده این صندوق در تجهیز پس‌انداز مردم برای خرید بلندمدت مسکن، اکنون رقیبی برای این محصول مالی وجود ندارد.

عبده‌تبریزی اظهار کرد: بعد از انتخاب دولت جدید، وزیر راه و شهرسازی تصریح کرده است که حضور دیگر بانک‌ها در این بازار می‌تواند باعث کاهش نرخ سود و تجهیز بیشتر منابع برای بخش مسکن باشد.

از این‌رو این وزارتخانه در پی اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی است تا بتواند به تعداد صندوق‌های پس‌انداز مسکن بیفزاید و دیگر بانک‌ها را نیز به تجهیز این پس‌اندازها و پرداخت تسهیلات مسکن راغب کند.

وی تصریح کرد: از آنجا که مسکن اجتماعی نیز در برنامه وزیر جدید است، وی در پی آن است که با تعریف نظام یارانه‌ای برای طبقات کم‌درآمد و زوج‌های جوانی که برای اولین بار مسکن خریداری می‌کنند، یارانه تفاوت سود بانکی پرداخت کند؛ یعنی اگر دولت منابعی دارد، آن منابع را صرف پرداخت تفاوت سود بانکی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها