عبدالمحمد آیتی صبح روز گذشته در 87 سالگی درگذشت

خاموشی مترجم قرآن و نهج‌البلاغه

عبدالمحمد آیتی، مترجم قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و نیز عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، صبح روز گذشته در هشتاد و هفت سالگی درگذشت.
کد خبر: ۵۹۶۳۴۳

به گزارش جام‌جم، عبدالمحمد آیتی که از سال 1370 عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی شد، پس از تشکیل گروه دانشنامه تحقیقات ادبی در سال 1371، تا سال 1379 ریاست این گروه و پس از آن ریاست شورای علمی دانشنامه تحقیقات ادبی فرهنگستان را نیز بر عهده داشت.

برخی از آثار آیتی عبارتند از: کشتی شکسته (ترجمه‌)، تحریر تاریخ وصّاف، آمرزش ابوالعلاء معری (ترجمه‌)، درباره فلسفه اسلامی: روش و تطبیق آن، گزیده و شرح خمسه نظامی، تاریخ ابن‌خلدون (العبر)، شکوه قصیده، تاریخ دولت اسلامی در اندلس، قرآن مجید (ترجمه فارسی‌)، شکوه سعدی در غزل، شرح و ترجمه معلقات سبع، الغارات در حوادث سال‌های معدود خلافت علی(ع‌)، گنجور پنج گنج، شرح منظومه مانلی و پانزده قطعه دیگر، بسی رنج بردم، بازنویسی‌شده از فردوسی، قصه باربد و بیست قصه دیگر از شاهنامه، معجم‌الادبا (ترجمه)، داوری حیوانات نزد پادشاه پریان (ترجمه‌)، گزیده شرح مقامات حمیدی، در تمام طول شب و شرح چهار شعر بلند نیما.

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است: فرهنگستان زبان و ادب فارسی درگذشت استاد ارجمند و ادیب گرانمایه، شادروان عبدالمحمد آیتی، عضو پیوسته خود را، به اطلاع اهل فضل و ادب و آشنایان و دوستداران ایشان می‌رساند. آثار ارزشمند آن استاد، بویژه ترجمه قرآن کریم و ترجمه نهج‌البلاغه و دیگر کتاب‌هایی که به قلم شیوای وی از عربی به فارسی برگردانده شد، گواه روشنی بر ذوق و دانش وی به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها