خشکی برکه‌ها و تالاب‌های فارس سبب شده سنجاقک‌ها که معمولا در کنار آب‌های راکد و کنار شالیزارها هستند، برای یافتن محل زیست مناسب، به شیراز پناه آورند.
کد خبر: ۵۹۵۹۳۸

طی یکی دو هفته گذشته مردم شیراز در خیابان‌های شهر بویژه در پارک‌ها و نقاطی که فضای سبز بیشتری دارد، انبوهی از سنجاقک‌ها را مشاهده می‌کنند که گرچه خطری برای مردم و زندگی آنها ندارد، اما نشان‌دهنده تغییرات اقلیمی ناشی از خشکسالی در این استان است.

یک کارشناس حوزه محیط‌زیست در این‌باره به مهر گفت: سنجاقک‌ها حشراتی هستند که به محیط‌های حاشیه آب وابستگی شدیدی داشته و در آنجا زندگی می‌کنند.

علمدار علمداری با اشاره به این‌که محدودیت شرایط زیست‌محیطی می‌تواند به مهاجرت این حشرات منجر شده باشد، تصریح کرد: این سنجاقک‌ها در نقاطی که هوا معتدل است و آب وجود دارد، زندگی می‌کنند و با توجه به این‌که در نیمه دوم شهریور و در حال گذران دوره خشکی بحرانی هستیم، این امر می‌تواند در مهاجرت سنجاقک تاثیرگذار باشد.

یک کارشناس تحقیقاتی منابع طبیعی استان فارس نیز با بیان این‌که سنجاقک‌ها حشرات مضری نیستند، گفت: هجوم این حشرات به شهر هیچ‌گونه مشکلی ایجاد نمی‌کند، زیرا این دسته از حشرات هیچ‌گونه ضرری ندارند.

اصغر آل‌حسین افزود: خشکسالی‌های اخیر استان فارس می‌تواند به هجوم این حشرات به شهر تاثیر گذاشته باشد که به عنوان نمونه می‌توان به خشکی چشمه ابوالمهدی اشاره کرد. این کارشناس با اشاره به این‌که حشرات در طول سالیان متوالی جمعیتی ثابت دارند، گفت: اما بعد از پنج تا شش سال و در برخی مواقع برای بعضی حشرات دیگر مانند زنجیرک‌ها، لاروشان 14 تا 17 سال در زیر خاک می‌ماند و بعد از آن جمعیت آنها طغیان می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها