انتشار نامه اوباما به دولت ایران

سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان به ایران، با گمانه‌های متعددی درباره احتمال فرستادن پیامی از سوی آمریکا برای ایران با میانجی‌گری وی همراه بود؛ گمانه‌هایی که نه ‌رسما و تأیید و نه تکذیب شد.
کد خبر: ۵۹۵۸۵۲
انتشار نامه اوباما به دولت ایران

روزنامه «الحیات» امروز به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه در تهران نوشته پس از تشکیل دولت جدید ایران توسط حسن روحانی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیامی را برای حکومت ایران فرستاده و از تمایل واشنگتن به گشایش «صفحه‌ای جدید» در روابط دو کشور سخن گفته است.

این پیام که توسط سلطان قابوس، پادشاه عمان برای ایران فرستاده شده، مشتمل بر چهار محور ‌است: احترام دولت آمریکا به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، اعلام آمادگی برای تخفیف تحریم‌های اقتصادی وضع شده علیه ایران، تأکید بر اهمیت در پیش گرفتن ‌رویکردی مثبت از سوی ایران در پاسخگویی به مسائل موجود بر سر برنامه هسته‌ای این کشور‌ و آمادگی آمریکا برای انجام مذاکرات مستقیم با ایران.

الحیات مدعی است، از نتایج فرستادن این پیام برای ایران، ابراز این موضوع بوده که مجموع دستگاه حاکمیتی در ایران، مشکلی با ملاقات مقامات دولتی ایران با مقامات آمریکایی در جریان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ندارد؛ البته به شرطی که نتایج مثبتی از این دیدار‌ها حاصل شود.

پیروزی دیپلماتیک در جنگ سوریه

 سوریه و متحدانش درمنطقه  توانسته اند با دیپلماسی فعال خود امریکا و جنگ طلبان آن را از دور تصمیم گیری برای جامعه جهانی (حداقل در مورد سوریه) خارج سازند و به نظر می‎رسد حتی اگر جنگی هم بدون مجوز کنگره قرار باشد صورت بگیرد، در نهایت به معادله ای دو سر باخت برای امریکا همراه خواهد شد .

اوباما در گفت وگوی خود به این مسئله اشاره کرد که از طرح روسیه در این خصوص حمایت می کند و عنوان کرد که مسئله از بین رفتن سلاحهای شیمیایی سوریه چیزی بود که نه تنها در هفته گذشته و ماه گذشته، بلکه او طی چند سال گشته از دمشق درخواست کرده است و تا تهدید به حمله نظامی در کار نبود، این کار صورت نمی گرفت !

با این حال نمایندگان سنا نظر دیگری دراین باره دارند و روزنامه یو اس ای تودی روز گذشته اعلام کرد عدم همراهی سناتورهای سرشناس در هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه با لایحه پیشنهادی اوباما، باعث به تعویق افتادن جلسه رای گیری برای این لایحه شده است و احتمالا نمایندگان سنا با اکثریت به این طرح رای منفی بدهند .

در مورد مسئله هسته ای ایران

رادیو رژیم صهیونیستی با تحلیل مسئله هسته ای ایران در آغاز نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و دو هفته مانده به از سرگیری گفتگوهای پنج به اضافه یک با ایران گفت: از وین خبر رسید که شورای حکام هم قصد ندارد بیانیه تازه ای را در مورد برنامه هسته ای رژیم ایران انتشار دهدآگاهان می گویند، که این تصمیم یک اقدام حسن نیت به آن امید است که رژیم ایران به همکاری با این سازمان بین المللی روی آورد شورای حکام در گذشته شش قطعنامه علیه برنامه های اتمی رژیم ایران صادر کرده است.

این رادیو افزود: آگاهان می گویند که شورای حکام آژانس تا سه ماه دیگر به  ایران مهلت می دهد در عین حال هم دبیر کل آژانس یوکیو آمانو دوباره از حکومت ایران خواستار گردید که سایت نظامی و اتمی پارچین برای دیدار بازرسان بین المللی هم بگشایند.

خط ‌و نشان اصلاح طلبان برای روحانی

برخی عناصر تندرو اصلاحات اخیراً در جلسه‌ای که در لواسان برگزار شده اعلام کرده‌اند باید روحانی بداند که رای شکننده ای دارد و او مستاجر چهار ساله می‌باشد و اگر با اصلاح‌طلبان زاویه پیدا کند قرارداد او تمدید نخواهد شد.

به گزارش فارس، این افراد از مواضع و انتصابات روحانی و میدان ندادن به عناصر تندرو اصلاح‌طلب ناراحت هستند.

یکی از چهره‌های اصلی جریان اصلاح‌طلب نیز با حیثیتی خواندن انتخاب توفیقی به عنوان وزیر علوم گفته است: اگر توفیقی بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد برای همیشه تابوی فتنه شکسته خواهد شد؛‌ وی به روحانی نیز توصیه کرده که به خاطر فشار رسانه‌ای و چند نطق نمایندگان نباید در این مورد کوتاه بیاید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
۰
۰
لطفا اصلاح طلبان اشخاص مخصوصی را در مقابل جمعیت مردم با شعور انقلابی ایران اسلامی قرار ندهند .لطفا برای همیشه فتنه ها را خاك كنید و بگذارید مردم با راحتی و بدون دغدغه فكری به زندگی و آینده خویش بیاندیشند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
۰
۰
آقایان اصلاح طلب بدانند ملت تصمیم می گیرند نه شما
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
۰
۰
اصلاح طلبان بدانند ملت ما وام دار هیچ گروه و جناحی نیست

نیازمندی ها