مدیر کل درمان تامین اجتماعی استان تهران خبر داد:

معرفی داروهای جدید تولید داخل در سال جاری

رئیس سازمان غذا و دارو هشدار داد: در صورتی که داروی بی‌کیفیتی در بازار مشاهده شود پروانه تولید آن باطل و از بازار جمع‌آوری می‌شود.
کد خبر: ۵۹۵۵۸۳
پروانه تولید داروهای بی‌کیفیت باطل می‌شود

رسول دیناروند ضمن هشدار به برخی شرکتهای داروسازی گفت: سلامت محوری، سیاست دولت است و دولت حمایت خود از شرکتهای دارویی و داروهای تولید داخل را تا زمانی انجام می دهد که محصولاتشان از استانداردهای لازم برخوردار و کیفیت آنها مورد تایید باشد و در صورتی که وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و بازوهای کنترلی و نظارتی ما متوجه بی‌کیفیت بودن دارویی شوند حتما پروانه تولید داروی مورد نظر باطل و از بازار جمع آوری می شود و این مهم نیست که داروی بی کیفیت، تولید داخل است یا وارداتی.

وی در خصوص شایعه‌ای مبنی بر اینکه داروها با توجه به افزایش قیمتها از کیفیت و اثرگذاری کمتری برخوردار شدند، خاطرنشان کرد: این برای سازمان غذا و دارو قابل پذیرش نیست که در یک دوره‌ای شاهد کاهش کیفیت داروها باشد. شرکتهای داروسازی استانداردهایی دارند که مطابق با آن داروهایشان را تولید می کنند البته ممکن است نمونه هایی از داروها وجود داشته باشند که کیفیتشان پایین باشد و پزشکان و بیماران از آن رضایت نداشته باشند اما در مجموع این برای تمام داروها صادق نیست.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت ما در درجه اول سلامت مردم است نه حمایت از شرکتهای داروسازی افزود: اگر تولید داخل نتواند سلامت مردم را تضمین کند ما حتما آن را از هر نقطه ای از دنیا باشد تامین می کنیم که مردم سلامتشان به خطر نیفتد.

شرکتهای دارویی حق تمدید تاریخ مصرف دارو را ندارند

بنا براعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر دیناروند همچنین در خصوص این شایعه که شرکتهای دارویی اقدام به تمدید داروهای تاریخ نزدیک یا تاریخ گذشته نموده و در بازار عرضه کرده‌اند، گفت: هیچ داروی تاریخ گذشته‌ای را اجازه نمی دهیم تا با بررسی مجدد تاریخش اصلاح شود و شرکتهای دارویی چنین حقی را ندارند اما این در مورد مواد اولیه می تواند صورت پذیرد چون مواد اولیه دارای شرایط نگه داری مشخصی است و این شرایط به گونه‌ای است که اگر تاریخ آن هم گذشته باشد می توان با آزمایش کنترل کیفیت، ثابت کرد که ماده اولیه مشکلی ندارد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها