مرکز آمار ایران اعلام کرد:

افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در بهار 92

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح یکشنبه

جهش 30 درصدی اجاره‌بها

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون دانش آموزانتان را به سرویس مطمئن بسپارید،پوتین : آمریکا حمله کند در کنار سوریه خواهیم بود،کدام صحیح نیست؛ رفتار برخی رسانه‌ها یا نقل قول منتسب به شما؟،جهش 30 درصدی اجاره‌بها،بیکاران یارانه می‌گیرند،تغییر جهت تورم از تیر ماه و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۹۵۰۱۳
جهش 30 درصدی اجاره‌بها

تهران امروز:جهش 30 درصدی اجاره‌بها

متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 6245 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 37.4 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 58.4 درصد افزایش داشته است، در میان استان‌های کشور، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین در استان تهران و کمترین آن در کهگیلویه و بویراحمد بوده است

تهران امروز: مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود درخصوص وضعیت مسکن اعلام کرد که متوسط اجاره ماهانه یک مترمربع زیربنای مسکونی در نیمه دوم سال 91 نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن 30.2 درصد و قیمت خرید و فروش 49.5 درصد افزایش یافته‌است. با وجود چنین آماری اما علیرضا قهاری یک عضو انجمن انبوه سازان اعلام کرده بازار مسکن به سمت ثبات و شکستن حباب قیمتی می‌رود.

او اینطور گفته: «اگر کاهش قیمت‌ها با جنبه‌ روانی کاهشی همراه باشد تشدید افزایش قیمت را کاهش می‌دهد و گاهی نیز منجر به کاهش واقعی این قیمت‌ها می‌شود.» چندی پیش هم مصطفی قلی‌خسروی رئیس‌ اتحادیه مشاوران املاک گفته بود که حباب قیمتی مسکن در حال ترکیدن است و در آینده باید در انتظار کاهش قیمت‌ها بود.

با وجود چنین اظهارنظرهایی اما مرکز آمار ایران اعلام کرده: متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 6245 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 37.4 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 58.4 درصد افزایش داشته است، در میان استان‌های کشور، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده 37 میلیون و 819 هزار ریال در استان تهران و کمترین آن 554 هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

آمارها چه می‌گویند؟

در آمارهای مرکز آمار ایران آمده ‌است: «متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 6245 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 37.4 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 58.4 درصد افزایش داشته است، در میان استان‌های کشور، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده 37 میلیون و 819 هزار ریال در استان تهران و کمترین آن 554 هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.»

همچنین کمترین میزان قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی، مربوط به استان یزد با 42 هزار ریال و بیشترین میزان آن در استان تهران با 197 میلیون و 885 هزار ریال به دست آمده است. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 12 میلیون و 329 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 28.5 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 49.5 درصد افزایش داشته است. مقایسه متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در میان استان‌های کشور نشان می‌دهد که بیشترین آن 29 میلیون و 33 هزار ریال در استان تهران و کمترین آن 1720 هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

از سوی دیگر، کمترین قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده در این دوره مربوط به استان بوشهر و اصفهان با 90 هزار ریال و بیشترین میزان آن متعلق به استان تهران با 208 میلیون و 333 هزار ریال بوده است.متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 58074 ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 9.9 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 30.2 درصد افزایش داشته است.

در میان استان‌های کشور بیشترین متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده 130 هزار و 777 ریال در استان تهران و کمترین آن 15 هزار و 545 ریال در استان یزد بوده است. همچنین، کمترین اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هر مترمربع زیربنای مسکونی این دوره مربوط به استان خراسان جنوبی با 1667 ریال و بیشترین آن مربوط به استان تهران با 837 هزار و 931 ریال بوده است.


بهترین شرایط برای تثبیت قیمت مسکن

شرایط فعلی بهترین زمان برای بهبود اوضاع مالی و برنامه‌ریزی جهت رفاه مردم و تثبیت قیمت مسکن است. علیرضا قهاری عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مسکن به عنوان یکی از پرطرفدارترین نیاز‌های اساسی مردم چه از سوی مالکان و چه از سوی مستاجران و تقاضا‌کنندگان همواره مورد توجه قرار گرفته و حال بهترین زمان برای بهبود وضعیت بازار این بخش است.

وی افزود: اگر کاهش قیمت‌ها با جنبه‌ روانی کاهشی همراه باشد تشدید افزایش قیمت را کاهش می‌دهد و گاهی نیز منجر به کاهش واقعی این قیمت‌ها می‌شود. به گفته عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران اگر دولت برنامه‌های خود را جهت بهبود شرایط اقتصادی مردم تدوین کند، اولین تاثیر آن بر بازار مسکن و خوراک خواهد بود. قهاری معتقد است: در ماه‌های گذشته کمی از التهاب افزایشی قیمت مسکن کاسته شده و به سمت بهبود اوضاع مسکن در دراز‌مدت پیش می‌رویم.وی آثار کوتاه‌مدت کاهش قیمت مسکن را با رکود در بازار همراه دانست و گفت: در زمان تغییر دولت و نزدیک‌ شدن به پایان تابستان به عنوان فصل پررونق خرید و فروش‌ها، معاملات مسکن به سمت کاهش رفت.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران با اشاره به کاهش تقاضا در مدت اخیر، افزود: با کاهش تقاضا در بازار مسکن فرصت مناسبی برای دولت و برنامه‌ریزان مسکن در بخش دولتی ایجاد شده تا بتوانند شرایط بهتری برای آینده مسکن بسازند. قهاری تاکید کرد: تقاضای واقعی مسکن همواره موجود است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد چراکه همیشه عده‌ای سرمایه‌گذار و عده‌ای نیازمند در بازار مسکن به سمت عرضه و تقاضا می‌روند. این کارشناس اظهار کرد: دولت باید پاسخگوی نیاز مسکن جامعه باشد و همواره افزایش جمعیت و نیاز روز‌افزون مردم به مسکن را برای تولید این کالای‌اساسی در نظر داشته باشد.

جام جم

کلید دار پایتخت امروز انتخاب می‌شود
دانش آموزانتان را به سرویس مطمئن بسپارید
یکه تازی سهراب سپهری در اقتصاد هنر
توانمندی‌های تعاونی در یک نمایشگاه

خراسان

بانوان مشهدی حرم مطهر رضوی را گلباران کردند
آثار مثبت سیاست‌های اقتصادی دولت بر معیشت از سال آینده مشاهده می‌شود
داروهای بیماری‌های صعب العلاج از یک ماه دیگر به قیمت سال قبل عرضه می‌شود
اظهار نظر ها و گمانه ها درباره انتخاب شهردار تهران در جلسه امروز شورای شهر

کیهان

پوتین : آمریکا حمله کند در کنار سوریه خواهیم بود
3 کشته، ده‌ها مجروح و بازداشت 50 نفر در تظاهرات ضد دولتی مصر
ولایتی: سوریه در عرصه بین‌الملل هم پیروز میدان است
تقدیر فقهای شورای نگهبان و اصحاب رسانه از دکتر کدخدایی

جمهوری اسلامی

مخالفت شدید مردم آمریکا‌ با مداخله نظامی در سوریه
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:ظلم به مردم سوریه و حمله خارجی محکوم است
تهران، شهردار خود را امروز می‌شناسد؟
اسامی قبولشدگان دانشگاهها پنجشنبه اعلام می‌شود

رسالت

مردم آمریکا نطق اوباما را برای جنگ نمی‌پذیرند
فرانسه خواستار انتشار گزارش رسمی بازرسان سازمان ملل شد
آیت الله جنتی:انتقام گیری از کدخدایی به دلیل عدم پذیرش سفارشات بود
احمد توکلی:مخالف برداشت دولت از صندوق توسعه ملی هستیم

سیاست روز

تسویه حساب سیاسی در انتخاب شهردار؛ ممنوع
کدام صحیح نیست؛ رفتار برخی رسانه‌ها یا نقل قول منتسب به شما؟
اولین ابهام در دولت یازدهم رونمایی شد
التماس‌های« کری» برای ورود اروپا به جنگ

آفرینش

نتایج کنکور 92 پنجشنبه 21 شهریور ماه اعلام می‌شود
آیت الله هاشمی: بخاطر تهمت‌ها هرگزنباید در بیان و عمل به مصلحت تردید کرد
سال تحصیلی جدید در 14 دانشگاه دولتی آغاز شد
لاریجانی: جنگ آمریکا در سوریه موجب آتش‌افروزی در کل منطقه است

تهران امروز

شکست آمریکا در یافتن متحد برای حمله به سوریه
آزمون بزرگ شورای شهر
اختلاف غرب درباره تداوم تحریم‌های ایران
جهش 30 درصدی اجاره‌بها

حمایت

لاریجانی:اشتباه افغانستان در سوریه تکرار می‌شود
ضمانت اجرای مصوبات شوراها
دست به دست شدن سرنوشت کودکان کار میان 11 سازمان
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:نقل قول اخیر از من درباره سوریه صحیح نیست

قانون

سرپرست وزارت علوم:تکلیف دانشجویان ستاره ‌دار تا آخر هفته مشخص می‌شود
جعفر شجونی :د‌مان نمی‌آید آمریکا به سوریه حمله کند!
تاخت‌و‌تاز اصولگرایانه به مجلس
انگیزه‌های همسرکشی؟

تابناک

اسکار آماده فیلم ضدایرانی دیگر
سد سازی خشکسالی را تشدید کرد
رای نیاوردن کدخدایی سناریو بود
تهران جا به جا می‌شود؟!

شرق

محمد رضا خاتمی:روحانی نشان خواهد داد به تحزیب باور دارد
بررسی فیس بوک وزرای روحانی
ساعت شمس العماره از کار افتاد
حمله به کنسولگری ایران در هرات

مردم سالاری

مخالفت شدید مردم آمریکا با جنگ علیه سوریه
محمدعلی کشاورز:از خدا می‌خواهم حالم بهتر شود
ادامه رفتار متناقض واشنگتن در قبال تهران
افزایش 30 درصدی اجاره بها و49.5 درصدی قیمت مسکن

ابتکار

وعده اقتصادی معاون اول برای سال 93؛آثار مثبت در معیشت مردم
مهر ابطال هاشمی بر یک شایعه
نخستین گام برای احیای سازمان مدیریت
شکست در سن پترزبورگ

آرمان

آیت الله هاشمی:در بیان مصلحت تردید نمی‌کنم
بیکاران یارانه می‌گیرند
آیت الله جنتی:رای گیری مجلس برای کدخدایی آزاد نبود
3 روز عزای عمومی در لرستان

بهار

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به منافع مردم و نظام:در بیان مصلحت تردید نمی‌کنم
اوباما توضیح می‌دهد
رضا عطاران:همیشه دوست داشتم با کمال تبریزی کار کنم
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت آیت الله طاهری خرم آبادی

دنیای اقتصاد

تغییر جهت تورم از تیر ماه
طرح‌های جدید برای بازار مسکن
تصمیمات متناقض درباره تحریم‌ها
چشم‌انداز بورس در نیمه دوم 92

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها