عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح دوشنبه

گزارش ها از عزل رئیس دانشگاه آزاد

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح چهارشنبه

جنگ روانی علیه متحدان سوریه

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون اعترض به سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا،افزایش اعتیاد زنان فاجعه در راه است،احمد مسجد جامعی مانند دیگران یک کلید دارد،سردار سلامی:حمله به سوریه برای آمریکا و اسرائیل گران تمام می‌شود،جنگ روانی علیه متحدان سوریه و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۹۳۹۵۳
جنگ روانی علیه متحدان سوریه

مردم سالاری: جنگ روانی علیه متحدان سوریه

 گروه بین الملل: منابع مطلع به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا گزارش دادند، سه کشور امارات متحده عربی، عربستان و ترکیه به آمریکا پیشنهاد کرده‌اند که برای حمله احتمالی علیه سوریه از تجهیزات نظامی‌شان استفاده کند. امریکا نیزهمچنان درحال گسیل نیروهای دریایی خود برای پشتیبانی حملات محدود به سوریه و ایجاد بارروانی برای دمشق است؛برهمین اساس دیروز، منابع نظامی آمریکایی اعلام کردند، ناو هواپیمابر هسته‌ای «یو.اس.اس نیمیتز» به همراه کشتی‌های جنگی همراهش وارد دریای سرخ شده است و آماده هرگونه عملیات احتمالی علیه سوریه است. این ناو روز یکشنبه از دریای هند به سمت دریای سرخ به راه افتاد تا با نزدیک شدن به سوریه عملیات پشتیبانی از حمله احتمالی آمریکا از سوریه را اجرا کند.

گروه تهاجمی ناو هواپیمابر نیمیتز که شامل چهار ناوشکن و یک رزم‌ناو است، در حال حاضر دستور خاصی برای عزیمت به شرق دریای مدیترانه ندارد و به احتمال زیاد به دلیل مخالفت مصر نتواند از کانال سوئز عبور کرده و وارد دریای مدیترانه شود. در چند روز گذشته نیروی دریایی آمریکا حضور خود را در شرق دریای مدیترانه دو برابر کرده و دو ناوشکن دیگر را به سه ناوشکن که به طور عادی در منطقه گشت می‌زنند، اضافه کرده است. این ناوشکن‌ها در مجموع حامل 200 موشک «تام‌ هاوک» هستند اما مقامات می‌گویند برای حمله محدود به سوریه نیمی از آن نیز کافی خواهد بود. درحالی که چشم ها همچنان به سوریه خیره است دیروز، وزارت دفاع روسیه از شلیک دو موشک بالستیک در شرق مدیترانه خبر داد.شبکه 10 تلویزیون اسرائیل هم اعلام کرد که دو موشک مذکور توسط یک جنگنده اسرائیلی و به صورت ‌آزمایشی شلیک شده است. وزارت دفاع روسیه پیشتر تاکید کرده بود که توانسته شلیک دو موشک بالستیک را که به سوی شرق شلیک شده‌اند، ردگیری کند.

آماده باش نظامی حزب‌الله

ظرف چند روز گذشته نیز خبرهایی منتشرشد از تشکیل اتاق جنگ سوریه به ریاست بشاراسد در همین حال،برخی اعضای حزب الله لبنان و ساکنان شهر صور در جنوب این کشور و روستاهای اطراف آن اعلام کرده‌اند که پایگاه‌های نظامی این حزب از چند روز گذشته به حالت آماده‌باش درآمده‌ است.این منابع افزودند: آماده‌باش مذکور به عنوان جزئی از حالت آماده‌باشی است که حزب الله اخیرا برای رویارویی با هرگونه جنگ احتمالی علیه سوریه اعلام کرده بود.

ساکنان شهر جنوبی صور و روستاهای اطراف آن نیز به خبرگزاری فرانسه گفتند که بیشتر جوانان این منطقه که عضو حزب‌الله هستند ظرف پنج روز گذشته از انظار عمومی پنهان بوده‌اند و در تمامی مراکز و ایست‌هایی که پس از دو انفجار جنوب بیروت ایجاد شده، تدابیر امنیتی شدید اتخاذ شده است. در منطقه البقاع در شرق لبنان نیز که یکی از پایگاه‌های حزب الله به شمار می‌رود، ساکنان این منطقه اعلام کرده‌اند که جوی مشابه حالت آماده‌باش حاکم است. به نحوی که بر اساس گفته ساکنان این منطقه نیروهای حزب الله در این بخش حتی تلفن‌های همراه خود را به منظور ممانعت از مشخص شدن مکان حضورشان، خاموش کرده‌اند. دیروز ،سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه در پشت ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه، برنامه‌ریزی‌های فتنه‌انگیز لابی صهیونیستی قرار دارد، تأکید کرد: علیرغم سیطره شبکه صهیونیستی بر بزرگترین شبکه‌های رسانه‌ای جهان و جنگ رسانه‌ای موجود در جهت وارونه جلوه‌دادن حقایق صحنه سوریه، تنها ماندن آمریکا در عملی کردن تهدید نسنجیده خود علیه سوریه نشانه عدم مقبولیت توجیهات غیرمنطقی آمریکایی- صهیونیستی در جهان است.

وفاداری لندن به واشنگتن

با وجود رای منفی مجلس عوام، بریتانیا همچنان نقش فعالی رادر هرگونه جنگ احتمالی با سوریه ایفا کرده و مقر ارتباطات دولت بریتانیا در جمع‌آوری اطلاعات درباره سوریه به آمریکا کمک‌های شایانی دارد. تاسیسات و تجهیزات استراق سمع قوی دولت بریتانیا مستقر در قبرس و در 100 مایلی ساحل سوریه، احتمالا نقش کلیدی در جمع‌آوری اطلاعات برای انجام اقدام نظامی علیه سوریه ایفا می‌کند.یک منبع مطلع دیگر افزود: ما همواره به متحدان خود کمک و آنها را حمایت می‌کنیم و رای مجلس عوام بریتانیا در مورد حمله نظامی است و ربطی به جمع‌آوری اطلاعات ندارد. نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا نیز اعلام کرد که قصد ندارد زیردریایی اتمی کلاس ترافلگار خود را برای آمادگی حمله به سمت سوریه حرکت دهد. اگر چه این زیردریایی در حالت آماده‌باش قرار دارد تا در صورت لزوم به یک حمله مشترک بپیوندد. فهرستی از اهداف احتمالی از جمله مراکز فرماندهی و کنترل ارتش سوریه برای انجام حمله توسط ‌آمریکا مد نظر قرار گرفته است.

مصاحبه اسد با فیگارو

رئیس‌جمهوری سوریه ادعاها مبنی بر دست داشتن نیروهای سوری در حملات شیمیایی ماه گذشته در نزدیکی دمشق را مضحک خواند.بشار اسد، در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لو فیگارو هشدار داد، هرگونه اقدام نظامی فرانسه علیه دولت دمشق پیامدهایی منفی درپی خواهد داشت. بشار اسد می‌خواهد وارد بحثهای سیاسی فرانسه شود و فشارهای زیادی بر سیاستمداران فرانسوی بیاورد به همین منظور وی تهدید کرده است در صورتی که به سوریه حمله شود، به اقدامات تلافی جویانه روی خواهد آورد. وی گفته است این مسئله پیامدهای منفی برای منافع فرانسه در منطقه خواهد داشت. وی همچنین گفته است هرکس به منافع سوریه حمله کند ، دشمن تلقی می‌شود. بشار اسد در گفتگو با ژرژ مالبرونو خبرنگار لوفیگارو هیچ نشانه ای از نگرانی از خود نشان نداده است

اسد افزود: آنهایی که اتهاماتی را مطرح می‌کنند، باید مدرک ارائه دهند. آمریکا و فرانسه اگر کوچک‌ترین مدرکی در این زمینه دارند، ارائه کنند. باراک اوباما و فرانسوا اولاند قادر به چنین کاری نیستند. اسد به فیگارو گفته است،فرض کنید که ارتش ما می‌خواهد از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند، آیا ممکن است که آن را در جایی استفاده کند که خود در آن است، جایی که سربازان ما زخمی شده‌اند و بازرسان سازمان ملل نیز این را در دیدارهای خود از بیمارستان‌هایی که در آن مداوا می‌شدند، شاهد بوده‌اند.

وی گفت: خاورمیانه همچون بشکه باروتی است و جرقه‌ای به آن نزدیک می‌شود. ما نباید صرفا درباره واکنش سوریه صحبت کنیم بلکه باید آنچه را که پس از نخستین حمله روی می‌دهد، در نظر گرفت. وقتی بشکه باروتی منفجر شود، همه کنترلشان را از دست خواهند داد. درهمین حال، سردبیر روزنامه لوفیگار نوشت: فرانسوا اولاند مانند باراک اوباما، در چرخه رویدادهای خارج از کنترل گرفتار شد.

فرانسوا سرژان در روزنامه لیبراسیون نوشت:اولاند تمام تلاشش را برای توجیه جنگ به کار بسته است.وی افزود اگر چه رئیس جمهور در قانون اساسی جمهوری پنجم فرانسه از اختیارات کامل برای اعلام جنگ برخوردار است،اما اولاند به سختی می‌تواند جنگ را توجیه کند آیا رئیس جمهور دولتی بدون رای نمایندگان می‌تواند به تنهایی از این قدرت استفاده کند حتی بدون اینکه سخنرانی در این زمینه کرده باشد. پاتریک اپل مولر با طرح سئوالی در روزنامه اومانیته نوشت :چگونه در قرن بیست ویکم این امکان وجود دارد که فرمان جنگ یا صلح در دست یک مرد باشد؟

این منبع در پایان افزود«سیسیل کردوره» در روزنامه اقتصادی لزاکو نوشت دولت فرانسه برای نجات دادن آبرویش نگران است و نظر پارلمان را درباره جنگ، همانند اقدامی که متحدانش انجام دادند؛ قبول ندارد. پارلمان فرانسه قرار است امروز،چهارشنبه طرح حمله نظامی به سوریه را بررسی کند، اما هنوز زمان دقیق رای‌گیری درباره این طرح مشخص نشده است. بر اساس قانون اساسی فرانسه، در صورتی که رئیس‌جمهور فرانسوا اولاند بخواهد در این حمله نظامی مشارکت کند، برای این کار نیازی به کسب رای از پارلمان این کشور ندارد.

پرونده‌سازی و ادعاهای شبهه انگیز

خبرگزاری رویترز از انتشار جزوه‌ای 9 صفحه‌ای خبر داده که توسط سرویس اطلاعاتی فرانسه برای مقامات دولتی این کشور تهیه شده است. آن‌طور که در این جزوه آمده، نیروهای حامی بشار اسد در عملیاتی هماهنگ، گسترده و سازمان‌یافته، عامل اصلی حملات شیمیایی علیه شهروندان سوریه بوده‌اند. مقامات فرانسوی همانند آمریکایی ها مدعی شده اند تصاویر ماهواره‌ای ثبت‌شده از این حملات موشکی نشان می‌دهد که موشک‌های حامل تسلیحات شیمیایی از مناطق تحت کنترل دولت به سمت شرق و غرب دمشق، یعنی به سمت مناطق تحت کنترل مخالفان شلیک شده‌اند.موضوعی که به شدت از سوی روسیه رد شده و آن را شبهه ناک خوانده بود. دیروز در گزارشی روزنامه آلمانی اشپیگل مدعی شد شنود سازمان اطلاعات آلمان از گفت‌وگویی میان یکی از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان و سفیر ایران صورت گرفته که در آن به موضوع حمله شیمیایی توسط بشار اسد اشاره می‌شود. بنا بر این ادعا عضو حزب‌الله می‌گوید که «اسد عصبی شده، با دادن چنین دستوری اشتباه بزرگی کرده است».

معضل در کنگره

قرار است یک هفته دیگر اعضای کنگره آمریکا از تعطیلات بازگردند و موضوع حمله به سوریه را بررسی کنند. پیش بینی می‌شود شمار موافقان و مخالفان حمله به سوریه بسیار نزدیک به یکدیگر باشد از این رو پیش بینی اینکه آیا حمله به سوریه رای خواهد آورد یا خیر بسیار دشوار است.

دیروز،ژنرال جک کین با سناتورهای جمهوری‌خواهی که در جریان برنامه‌های کاخ سفید قرار گرفته‌اند صحبت کرده و می‌گوید به این سناتورها اطمینان داده شده است که باراک اوباما قصد دارد ضربه‌ای چشمگیر به توان نظامی نیروهای بشار اسد بزند. معاون اسبق ستاد نیروی زمینی آمریکا همچنین گفته که آمریکا برنامه‌هایی برای پشتیبانی گسترده‌تر از شورشیان مخالف اسد دارد. یک مقام ارشد وزارت خارجه گفت که دویست تن از سیاستمداران از حزب دموکرات - حزب آقای اوباما - با امضای نامه‌ای، رای منفی کنگره به پیشنهاد رئیس جمهوری برای حمله به سوریه را به "سازش مونیخ" تشبیه کرده‌اند. اشاره آنان به تفاهم‌نامه صلح بین آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی، و نخست وزیر بریتانیا برای نادیده گرفتن سیاست تهاجمی آلمان است که گفته می‌شود آلمان را به تشدید اقدامات تهاجمی تشویق کرد و زمینه بروز جنگ دوم جهانی را فراهم آورد.

جان کینگ خبرنگار ارشد سی ان ان در امور بین المللی در این خصوص گفت: هنوز اطمینان کاملی وجود ندارد که طرح حمله دولت آمریکا به سوریه در کنگره رای بیاورد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند اگر همین امشب کنگره جلسه تشکیل دهد اوباما نمی‌تواند رای بگیرد و در طرح خود شکست خواهد خورد. در واقع به طور یقین او رای مجلس نمایندگان را از دست خواهد داد و به احتمال زیادی سنا نیز به طرح او رای نخواهد داد. اما یک هفته ای که تا تشکیل جلسه کنگره باقی مانده است ، اوباما فرصت دارد اعضای کنگره را برای این حمله متقاعد کند. حتی جنگ طلبان در کنگره و کسانی که در گذشته به شدت بر عملیات نظامی آمریکا اصرار داشتند، خواستار قطعنامه ای کاملا شفاف و مفصل هستند. سناتور جان مک کین گفته است هیچ نیروی نظامی در سوریه پیاده نخواهد شد و مدت عملیات باید محدود و ماموریت باید به خوبی و با دقت تعریف شده باشد. البته هنوز سوالاتی وجود دارد و اعضای کنگره می‌پرسند اهداف چه خواهد بود و سوریه پس از حملات چگونه خواهدشد .

جام جم

سود بانکی تغییر نمی‌کند
اعترض به سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا
رئیس مجلس خبرگان:رئیس جمهور به مطالبات همه مر دم پاسخ دهد
انتخاب شهردار تهران دستور کار هفته آینده شورا

خراسان

آغاز فعالیت چهارمین دوره شوراها در سراسر کشور
افزایش اعتیاد زنان فاجعه در راه است
جانشین فرمانده کل سپاه: در آستانه یک نقطه عطف راهبردی در سرنوشت منطقه هستیم
ناگفته های فرمانده ناجا درباره حوادث سال 88

کیهان

دیلی‌تلگراف فاش کرد؛حمله شیمیایی دمشق کار مشترک عربستان و آمریکاست
مجلس به یک فوریت طرح حدود اختیارات سرپرست وزارتخانه‌ها رای داد
11 مسئول اخوان در دادگاه قاهره به حبس ابد محکوم شدند
آیت‌الله مهدوی‌کنی: تبریک ما به رئیس‌جمهور شامل تحیت، دعا و مطالبه است

جمهوری اسلامی

واکنش ایران به بیانیه اتحادیه عرب؛هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه خاورمیانه را در بر خواهد گرفت
آیت‌الله مهدوی کنی:دکتر روحانی رئیس‌جمهور همه ملت ایران است
نتایج نهایی کنکور دکتری 92 اعلام شد
تاکید مجدد پاپ بر محکومیت حمله نظامی به سوریه

رسالت

آیت الله مهدوی کنی:رئیس جمهور به مطالبات همه مردم پاسخ دهد
آل اسحاق:بخشنامه های جدید دولت به دلیل ابهام نگران کننده است
سید حسن نصرالله:آمریکا در جهان تنها مانده است
هشدار بشار اسد:حمله به سوریه جرقه در انبار باروت است

سیاست روز

آیت الله مهدوی کنی:رئیس ‌جمهور باید مطالبات همه مردم را پاسخگو باشد
احمد مسجد جامعی مانند دیگران یک کلید دارد
وزیر کشور:رئیس‌جمهور، نقش اول را در انتخاب استانداران دارد
درآمد نفتی مانع استقلال بانک مرکزی

جوان

سردار سلامی:حمله به سوریه برای آمریکا و اسرائیل گران تمام می‌شود
پاسخ رادارهای مسکو به تست آمادگی موشکی در مدیترانه
آیت الله مهدوی کنی:روحانی به مطالبات همه مردم پاسخ دهد
زمزمه‌های نافرمانی نظامیان آمریکایی برای جنگ در خاورمیانه

آفرینش

اعلام زمان مراجعه و نحوه ارائه درخواست برای دریافت وام شهریه دانشجویی
رئیس مجلس:دکترین نظامی ایران دفاعی است نه تهاجمی
مهدوی‌کنی خطاب به رییس‌جمهور: تبریک و تقاضای ما مشروط است
نتایج آزمون دکتری و ارشد آزاد پنجشنبه اعلام می شود

حمایت

آیت‌الله مهدوی کنی:رییس‌جمهور پاسخگوی مطالبات همه مردم باشد
وزیر دادگستری:روابط ناسالم باید از فضای کسب و کار حذف شود
تبعات کیفری صدمه غیرعمدی حوادث رانندگی
لاریجانی:اگربه مظلومان حمله شود، از آنان حمایت علنی می‌کنیم

تابناک

مسجد جامعی مسئول شورا شد
آیت الله مهدوی کنی:تبریک و تقاضای ما مشروط است
صهیونیست‌ها مارش جنگ را نواختند
واکنش سرد مجلس به اصلاحیه بودجه

قانون

رحمانی فضلی تاکید کرد:انتخاب استانداران با وزیر کشور است
فتـح اصلاح‌طلبانه شورای شهر تهران
سخنان مهدوی کنی در افتتاحیه اجلاس خبرگان رهبری:تبریک ما به روحانی مشروط است
دانشگاه از رمق افتاده بود

مردم سالاری

رییس مجلس خبرگان با اشاره به انتخاب حسن روحانی خواستار شد:حل مشکلات مادی و معنوی مردم
جنگ روانی علیه متحدان سوریه
43 درصد خانوار‌های تهرانی بیکار دارند
مسجد جامعی با رای شورا بر کرسی چمران نشست

بهار

مخالفت مجلس با فوریت اصلاح بودجه
اعتراض نمایندگان به یک اتفاق دیگر در دولت گذشته؛16 میلیون دادند «مگان» 60 میلیونی بردند
آیت‌الله مهدوی‌کنی:رییس‌جمهوری باید مطالبات همه مردم را پاسخگو باشد
استفان والت، استاد دانشگاه هاروارد:اوباما بودم، گزینه نظامی علیه ایران را خط می‌زدم

ابتکار

اصلاح‌طلبان در آستانه فتح کامل بهشت
شرط و شروط مهدوی کنی با روحانی
تحلیل سید حسن خمینی از ترکیب شوریا شهر تهران
استقبال سرد مجلس از اولین لایحه دولت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها