روان‌شکافی

خوابم نمی‌برد

مدتی است شب‌ها خواب ندارم. به سقف اتاق خیره می‌شوم و بارها به ساعت می‌نگرم، اما گویا با تمام خستگی که در طول روز داشته‌ام خواب به سراغم نمی‌آید. نگرانم که شاید دچار مشکلی شده باشم.
کد خبر: ۵۹۴۴۹۴

دلم می‌خواهد تا سرم را روی بالش می‌گذارم خوابم ببرد، اما ذهنم درگیر است و حتی نمی‌دانم به چه چیز فکر می‌کنم. چه عواملی باعث می‌شود که بدخوابی به سراغمان بیاید؟ آیا ممکن است که دیگر هیچ وقت نتوانم راحت و آسوده به خواب بروم؟ آیا هر کسی که چند روزی دچار بدخوابی و بی‌خوابی شده بیمار است؟ تمام روز را فعالیت داشته‌اید و خسته هستید و انتظار دارید براحتی بخوابید، ولی شب هنگام باز هم خوابتان نمی‌برد و از دست خود عصبانی هستید. آیا تصور می‌کنید دچار افسردگی شده‌اید که خوابتان نمی‌برد؟ آیا براستی بیمار شده‌اید؟ بی‌خوابی‌ها دو دسته است که مزمن و موقت نام می‌گیرد. بی‌خوابی مزمن هفته‌ها، ماه‌ها و گاهی سال‌ها طول می‌کشد، اما بی‌خوابی‌های موقت صرفا چند شب یا چند هفته طول می‌کشد و معمولا اتفاقی در زندگی فرد می‌افتد که دچار این نوع بی‌خوابی می‌شود. اضطراب، افسردگی، نگرانی، خشم و پیش‌بینی یک رویداد سخت می‌تواند بی‌خوابمان کند، عوامل جسمانی و برخی مواد غذایی و حتی داروها هم می‌تواند بی‌خوابمان کند، اما گاهی در زندگی بی‌هیچ‌ علت خاصی خوابتان نمی‌برد. لازم است بدانیم که خستگی و فعالیت روزانه نیز برخی مواقع باعث بی‌خوابی می‌شود، اما چه کنم که حسرت داشتن خواب راحت را نداشته باشم؟ ایجاد تغییر در سبک زندگی افراد می‌تواند به آنها کمک کند تا با بدخوابی و بی‌خوابی‌های خود مقابله کنند. اطرافیان به شما توصیه می‌کنند که اگر خوابتان نمی‌برد مطالعه کنید، تلویزیون تماشا کنید و خودتان را سرگرم کنید، اما واقعیت این است که وقتی دچار بی‌خوابی می‌شوید حوصله انجام هیچ کاری را ندارید و بیشتر ناراحتید که چرا خوابتان نمی‌برد و هیچ یک از این توصیه‌ها به کارتان نمی‌آید.

بنابراین استفاده از راهکارهایی برای پیشگیری و حتی درمان ضروری به نظر می‌رسد. سبک زندگی خود را اصلاح کنید و ورزش و فعالیت‌های جسمانی را جزو برنامه‌های زندگیتان قرار دهید. مدیریت زمان را بیاموزید و تنش را از خود دور نگه دارید. چنانچه روش‌های تنفس عمیق شکمی و تن آرامی یا ریلکسیشن را بیاموزید نیز می‌توانید بر بی‌خوابی خود و ناآرامی ناشی از آن غلبه کنید. بدانید که هر بی‌خوابی بیماری نیست و اصلاح سبک زندگی می‌تواند به ما کمک کند با آرامش به خواب برویم.

دکتر مهرنوش دارینی / روان‌شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها