«رویت» کنید لطفا!

درباره صرفه جویی در مصرف هر چیزی آن قدر کارهای تبلیغاتی و آثار گرافیکی و جمله‌های قصار ارائه شده، که به کلیشه و شعار تبدیل شده است؛ اما برای همه ما پیش آمده است که وقتی به دل جنگل‌های زیبای کشور می‌رویم و می‌بینیم رفته رفته از تراکم درختان کاسته می‌شود، درمی‌یابیم چه فاجعه‌ای در حال انجام است.
کد خبر: ۵۹۴۳۲۲
«رویت» کنید لطفا!

برای همه ما نگران‌کننده است وقتی می‌بینیم این بار قسمت دیگری از جنگل‌های کشور از بین رفته است.

برای همه ما حتی تماشای سوختن جنگل در گوشه‌ای دیگر از جهان در پای گیرنده‌هایمان دلخراش است.

حال بیایید با خودتان فکر کنید این حجم عظیم کاغذ که بی‌تفاوت به آن، روزانه در زندگی روزمره خرج می‌کنید، از کجا تأمین می‌شود؟ تا به حال شده که برای مصرف هر برگ کاغذ به آن انبوه پر جذبه درختان جنگلی فکر کرده باشید؟ برای چه کسی پیش آمده که وقتی می‌خواهد از خودپرداز بانک رسید دریافت کند به جای آن‌که فورا گزینه رسید چاپی را بزند، به درختانی که برای آن رسید، قطع می‌شوند، فکر کند؟

در مقام حرف، برای تک تک ما حفظ درختان و نگهداری از جنگل‌ها اقدامی ارزشمند است. همه ما خوب شعار می‌دهیم که باید از محیط زیست حفاظت شود، اما کدام یک از ما در مقام عمل، خود به صرفه جویی در مصرف کاغذ فکر می‌کنیم؟

کاغذی که از آن سخن می‌رود، همان کاغذی است که امروز با بحران‌های بسیاری روبه‌روست. کاغذی است که از پنج کارخانه تولید داخلی‌اش در کشور همگی تا مرز ورشکستگی و تعطیلی پیش رفته‌اند.

کاغذی است که می‌خواهد دست ما را به سوی کشورهای دیگر دراز کند. کاغذی است که در یک سال گذشته به بحران قیمت کتاب دامن زده است، اما اگر از همه این ابعاد کاغذ صرف نظر کنیم و به ماهیت کاغذ فارغ از ابعاد اقتصادی و سیاسی و اجتماعی آن بنگریم، باز هم آیا ارزشش را دارد که برای انجام امور غیرضروری این همه کاغذ حیف و میل شود؟ چه تعداد بسته کاغذ در تک تک نهادها و شرکت‌ها و ادارات برای امور روزمره مصرف می‌شود؟ برای تأمین این کاغذ غیرضروری، چه تعداد درخت قطع شده است؟ یا در ازای خروج چه کالاها و چه میزان ارز این میزان کاغذ از خارج وارد کشور ما شده است؟

وقتی به اینها فکر کنید، دیگر وقتی در مقابل دستگاه خودپرداز قرار می‌گیرید و می‌خواهید صورتحساب بگیرید، به‌صورت کاملا غیر ارادی دکمه چاپ را نمی‌زنید.

باور کنید که فشردن دکمه رویت هم، همان کارکرد را دارد. به انباشته‌شدن مخزن‌های نخاله کاغذ فکر کنید.

به سرمایه عظیم درختانی فکر کنید که یکی یکی قطع می‌شوند تا شما فقط ببینید چقدر از حسابتان کم شده است.

سجاد روشنی ‌-‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها