پیامدهای حمله به سوریه

رادیو فردا وابسته به سازمان سیا با پخش گزارشی در باره پیامدهای حمله به سوریه گفت: اگرعواقب آن فراتر از سوریه برود و اسرائیل ، لبنان و منطقه خلیج فارس و امتداد نفت کشها و یا گذرگاه نفت کش ها را در بر گیرد بسیار خطرناک خواهد بود.
کد خبر: ۵۹۲۶۷۳
پیامدهای حمله به سوریه

این رادیو در این خصوص با حسن هاشمیان کارشناس مسائل جهان عرب در ترکیه گفتگو کرده و به نقل از وی گفت: من معتقدم که دولت روسیه و چین به جز اقدامات دیپلماتیک اقدامات دیگری انجام نخواهند داد آنها مانع تصویب قطعنامه در شورای امنیت خواهند شد در واقع مانع تحرک بین المللی در موسسات بین المللی خواهد شد و ممکن است کمک کنند به تظاهرات ضد جنگی که صورت می گیرد اما به لحاظ نظامی  روسیه کاری انجام نخواهد داد.

وی در مورد رای منفی پارلمان انگلیس به طرح پیشنهادی نخست وزیر آن کشور افزود: آن چه که در انگلستان اتفاق می افتد به اعتقاد این است که کامرون نمی خواهد اشتباهات تونی بلر را که در رابطه با عراق اتفاق افتاد انجام دهد . مسئله دوم گزارش بازرسان است که طی یکی دو هفته دیگر آماده خواهد شد ،این گزارش هم نشان خواهد داد سلاحی که در منطقه غوطه شرقی و غربی بکار رفته است از طرف چه کسی بوده است.

سناریوی غرب در حمله به سوریه

چند روزی است به دنبال جنگ رسانه ای غرب بر سر استفاده از سلاح های شیمیای در حومه دمشق؛ غرب زمزمه حمله به دمشق را مطرح کرده است و این زمزمه ها از دیروز قوت جدی گرفته است. آمریکا در یک سنارویویی که به نظر می رسد مرحله دارد به دنبال تحقق اهداف شوم خود در منطقه است.

پایگاه تحلیلی«دیده بان» در این مطلب به تحلیل سناریوی غرب در خصوص حمله به سوریه و بررسی اهداف آمریکا  پرداخت است:

این سناریو را می توان دارای سه مرحله دانست : مرحله اول: مرحله بیان تهدید به شروع جنگ  مرحله دوم: مرحله تشدید تهدید جنگ و ایجاد هراس عمومی   مرحله سوم: شروع جنگ

در صورت حمله جبهه غربی- عربی به سوریه اگر این جبهه بتواند این کشور را اشغال نماید نمی تواند در سوریه یک دولت مورد رضایت خود را حاکم نماید چرا که حدود 100 هزار نفر از مردم در سوریه (با عنوان جیش الشعبیه) به حمایت از بشار سلاح دست گرفته اند و قطعا این افراد نخواهد گذاشت دولت آمریکایی بعد از بشار رنگ آرامش را به خود ببیند. از همین رو نظامیان خارجی مجبور به ترک سریع این کشور خواهند شد تا دولت جدید غربگرا را با ناآرامی ها تنها بگذارد. به این شکل ممکن است شکستی که غرب در عراق داشت را دوباره در سوریه تجربه نماید. در این صورت دولت بعد از بشار زودتر از آنچه تصور می شود از بین رفته و یک دولتی مشابه دولت مالکی عراق بر سر کار خواهد آمد.

اکنون که معارضین بشار با شکست های متعدد مواجه شده اند و ارتش سوریه توانسته است بسیاری از مناطق تحت پوشش تروریست ها را آزاد کرده است، حامیان خارجی این تروریست ها چاره ای جز حمله به این کشور نمی بینند. با این حال حمله به این کشور که در سه مرحله به دنبال اهداف متعددی است نمی تواند التیامی برای جبهه مخالفان بشار باشد و تنها کار را در منطقه برای غربیان سخت تر می گرداند.با این حال آیا غربیان بر سر عقل می آیند و متوجه تبعات جنگ برای خود و دیگران می شوند یا نه؟

آتش بیار معرکه

عربستان طی هفته اخیر تحرکات گسترده ای را برای تحریک آمریکا جهت حمله به سوریه آغاز کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع دیپلماتیک در واشنگتن گزارش داد : شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان همچنان با مراکز فرماندهی مخالفان مسلح سوریه ، کاخ الیزه ، کاخ کرملین و دولت های دیگر کشورها برای اجرای اولویت نخست سیاست خارجی عربستان یعنی براندازی نظام سوریه در ارتباط است .

به نوشته این روزنامه؛ بندر بسیار به آمریکا سفر نمی کند زیرا عادل الجبیر سفیر عربستان در واشنگتن مأمور شده است تا کنگره و اعضای مردّد دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا را برای حمایت بیشتر از طرح براندازی نظام سوریه ترغیب کند.

وال استریت ژورنال به نقل از این منابع دیپلماتیک اعلام کرد که رؤسای سرویس های اطلاعاتی عربستان ، آمریکا ، اردن و متحدان این کشورها تلاش می کنند که نزدیک مرزهای سوریه و اردن به مسلح کردن و آموزش مخالفان بپردازند .

با این حال شماری از مسئولان آمریکایی نگران افتادن سلاح های ارسال شده برای افراد مسلح، به دست گروه های وابسته به القاعده هستند.

واکنش ایران به حمله احتمالی به سوریه

با ادامه جو ملتهب بین المللی پیرامون سوریه و نزدیک تر شدن روزافزون خطر جنگ در منطقه، بخشی از مطالب مطبوعات بین المللی به بررسی نقش ایران در تحولات آتی مربوط به سوریه و به ویژه امکان ورود ایران به نبرد سوریه در حمایت از دولت این کشور اختصاص یافته است. در این میان، هریک از مطبوعات و رسانه های دیدگاه های متفاوتی را مطرح می کنند.

«بوستون هرالد» نیز با انتشار مطلبی از همکاری ایران با روسیه به منظور جلوگیری از حمله نظامی به سوریه سخن گفته است. این روزنامه می نویسد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته کشورش به تلاش ها برای جلوگیری از اقدام نظامی علیه سوریه ادامه می دهد. این سخنان روز چهارشنبه و در گفت و گوی تلفنی روحانی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بیان شده است.

روزنامه «شانگهای دیلی» از منظری تحلیلی به موضوع پرداخته و می نویسد به عقیده شماری از تحلیلگران، در صورتی که غرب بخواهد از طریق مداخله نظامی در سوریه، نسبت به تغییر رژیم در این کشور اقدام کند، ایران در ماجرا مداخله خواهد کرد.

اما دیدگاه روزنامه «نشنال» امارات کاملاً متفاوت است. این روزنامه می نویسد هرچند ایران هشدارهایی را نسبت به مداخله احتمالی غرب در سوریه مطرح کرده، اما اقدام ایران در مقابل چنین مداخله ای، در حد تهدید و هشدار صرف باقی خواهد ماند.

 سایت خبری «رادیو اروپای آزاد» به بررسی تأثیر حمله احتمالی آمریکا به سوریه، بر تلاش ها برای بهبود روابط ایران و آمریکا پرداخته است. به نوشته این سایت، حمله نظامی آمریکا به سوریه، ناگزیر دارای اثرات جانبی خواهد بود و یکی از این اثرات جانبی، کاهش خوش بینی ها نسبت به بهبود روابط تهران و واشنگتن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جواد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
۰
۰
این امریكاهی ها ادم بشو نیستند

نیازمندی ها