آمار دقیقی از تعداد جراحی های قلب در ایران وجود ندارد اما برآوردها نشان می دهد که هر سال بین 30 تا 40 هزار جراحی قلب در کشور انجام می شود که شمار جوان ها نیز در میان بیمارانی که جراحی می شوند زیاد است.
کد خبر: ۵۹۲۵۵۲
قلب های زیر تیغ جراحی، جوان شده اند

حسن رادمهر جراح قلب، بالاترین آمار جراحی های قلب را مربوط به "بای پس عروق کرنور" یا همان گرفتگی رگ های قلب عنوان کرد و معتقد است که آمار جراحی های قلب رو به افزایش است.

این  در حالی است که سن ابتلا به بیماری های قبلی نیز رو به کاهش است و متخصصین قلب و عروق نسبت به بروز سکته قلبی در سنین پایین و افراد جوان هشدار می دهند. به طوری که اخیرا متخصصین قلب و عروق از بروز سکته قلبی در سن 20 سالگی در کشور خبر داده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که عفونت دریچه‌های مصنوعی قلب اگرچه شایع نیست، ولی بسیار خطرناک است تاکید کرد: از میان بیمارانی که دریچه مصنوعی برای آنها کار گذاشته می‌شود، دو درصد آنها دچار عفونت می‌شوند. بنابراین، اگر بیمار تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و دریچه مصنوعی برای وی کار گذاشته می‌شود باید مراقب بروز عفونت در بدن خود باشند.

به عنوان مثال این بیمار باید از مسواک نرم استفاده کند تا لثه‌هایش زخم نشده و به دنبال آن میکروب و عفونت به خون وی راه پیدا نکند. همین‌طور زمانی که برای انجام آندوسکوپی یا مواردی مانند آن مراجعه می‌کند، پزشک باید حتما در صورت بروز مشکل آنتی‌بیوتیک‌های قوی برای او تجویز کند تا بدنش دچار عفونت نشود.

وی در پاسخ به این که آیا تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز عفونت در بیمارستان و در حین عمل برای این بیماران اندیشیده می‌شود، گفت: هر عملی که انجام می‌شود به علت وجود برخی عوامل خطر ممکن است بیمار را مستعد ابتلا به عفونت کند، البته همه موارد ایمنی و استریل‌سازی در اتاق عمل به طور کامل رعایت می‌شود، اما به هر حال احتمال بروز عفونت برای تمام اعمال جراحی در همه جای دنیا وجود دارد.

فریدون نوحی رئیس انجمن قلب و عروق ایران، علت کاهش سن ابتلا به بیماریهای قلبی را تغییر روش زندگی افراد عنوان کرد و اظهار کرد: کاهش سن ابتلا به بیماریهای قلبی و سکته قلبی تنها مربوط به ایران نیست.

وی با اشاره به تغییر شرایط زندگی مردم، افزود: کم تحرکی و میل به مصرف غذاهای آماده و فست فودها، از جمله دلایل افزایش بیماریهای قلبی و عروقی است.

این متخصص قلب و عروق از فست فودها، چیپس و پفک به عنوان مضرترین خوراکیها نام برد که سلامت قلب را تهدید می کند و اظهار کرد: همیشه باید از خوردن مواد غذایی شور، شیرین و چرب پرهیز شود. هرچند خوشمزه اند ولی باعث چاقی می شوند. با مصرف کافی میوه و سبزیجات، پرهیز از روغنهای با ترانس چرب بالا و استفاده از روغنهایی مانند روغن زیتون و در مجموع با استفاده از غذاهای مدیترانه‌ای می‌توان از بروز بسیاری بیماریهای قلبی جلوگیری کرد.

رئیس انجمن قلب و عروق ایران درباره بروز سکته‌ قلبی در سنین جوانی افزود: بروز سکته‌ قلبی در این گروه سنی اغلب برای افرادی اتفاق می‌افتد که معمولا به یک بیماری دیگر مبتلا هستند. به طور طبیعی هر چه سن افزایش یابد، شانس ابتلا به بیماری های عروق قلبی بیشتر می‌شود این موضوع یک اصل است. (مهر)

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها