سینماگران، شاعران و نویسندگان در مراسم معارفه علی جنتی فرصت سخنرانی نیافتند

وزیر ارشاد: مدیریت فرهنگ کشور را به اهلش می‌سپارم

عصر پنجشنبه جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در دیداری با علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت شرکت کردند و نمایندگانی از آنها نیز سخنرانی کردند. در این مراسم، غیبت سیدمحمد حسینی، وزیر پیشین و همچنین سخنرانی نکردن صنف سینماگران، شاعران و نویسندگان حاشیه‌هایی را به وجود آورد.
کد خبر: ۵۹۰۶۹۱

به گزارش جام‌جم، علی جنتی، وزیر ارشاد در نخستین دیدار رسمی‌اش با اهالی فرهنگ و هنر با بیان این‌که خدمت به فرهیختگان و صاحبان فکر برایش مایه افتخار است، از همه مدیران پیش از خود تشکر کرد و گفت: سیاست‌زدگی در عرصه فرهنگ و هنر انتظارات غیرواقعی به وجود می‌آورد و من بر این باورم که باید انتظارمان را از اهالی فرهنگ واقعی‌تر کنیم. عرصه هنر، عرصه سیاسی‌کاری و برخوردهای سیاسی و حزبی نیست. سیاست‌زدگی، محافظه‌کاری ریاکارانه را حاکم می‌کند و قدرت تحرک و خطرپذیری را از مدیران فرهنگی می‌گیرد و انرژی آنها را صرف مسائل حاشیه‌ای می‌کند.

انتقاد از تنگ‌نظری برخی مدیران فرهنگی

وزیر ارشاد خطاب به هنرمندان و نویسندگان گفت: من از هنر اصیل و معنویت‌گرا دفاع می‌کنم. من به شما اعتماد می‌کنم و از میوه‌های این اعتماد نظام بهره‌مند می‌شود؛ زیرا خود شما پاسدار ارزش‌های دینی و اسلامی خواهید بود.

جنتی آفت دیگر عرصه هنر را به مدیران فرهنگی مربوط دانست و گفت: آفت دیگر عرصه فرهنگ مدیرانی است که نگاه‌شان به فرهنگ تنگ و محدود است. تنگ‌نظران کسانی هستند که فرهنگ و هنر را وسیله‌ای برای کسب نان و لقمه‌ای نان می‌دانند. بزرگ‌ترین جفا، سپردن حوزه فرهنگ به کسانی است که از این حوزه بی‌اطلاعند. من مدیریت فرهنگ کشور را به اهلش می‌سپارم و در انتخاب مدیران می‌کوشم عناصری شایسته و برخوردار از مقبولیت را انتخاب کنم.

ممیزی منطقی و معقول

علی جنتی که پیشتر در صحبت‌هایش وعده داده بود ممیزی قبل از انتشار کتاب را برمی‌دارد، در این دیدار بیان کرد: چالش‌های عرصه نشر و مطبوعات بر کسی پوشیده نیست و ما راهی جز سهولت بخشیدن به ممیزی و گشودن این عرصه نداریم. ممیزی سلیقه‌ای نویسندگان را کرخت و احساس آنها را جریحه‌دار می‌کند. ممیزی معقول و منطقی حق حاکمیت است.

وزیر ارشاد که در دو جلسه هفته قبل با سینماگران از بازگشایی خانه سینما طبق قانون خبر داده بود، در این دیدار هم به مسائل و مشکلات موجود سینمای ایران در این روزها اشاره کرد و گفت: سینمای ایران روزگار سختی را می‌گذراند، سینمای ایران سال‌ها در اوج بود و فیلم‌هایش شهر به شهر می‌گشت و پیام معنویت ما را به کام دنیا می‌چشاند. فیلم‌های ایران صدرنشین جشنواره‌ها می‌شد. سازمان سینمایی با نگاهی برابر و با احترام به همه سلیقه‌ها می‌کوشد همه اعضای این خانواده بزرگ را دور هم جمع کند؛ برخی اختلاف‌ها قابل فهم است.

معاون اول و دیپلماسی فرهنگی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم که برای اعطای حکم علی جنتی به این مراسم آمده بود، در سخنانی گفت: شاخصه‌های فرهنگی در دنیای فعلی اهمیت بسیاری دارد و گمان نکنم هیچ جامعه‌ای به اندازه ایران دارای شاخصه‌های فرهنگی باشد، اما آنچه در این دوره اهمیت دارد، دیپلماسی فرهنگی است. ما در مقطعی قرار گرفته‌ایم که فشارهای ظالمانه‌ای به ملت ایران وارد می‌شود و تصور می‌کنیم با دیپلماسی فرهنگی می‌توان بخشی از فشارها را کاهش داد. جهانگیری در صحبت‌هایش چند بار به اشتباه نام حسن روحانی را محمد خاتمی ذکر کرد که تذکر و گاه تشویق حاضران را در پی داشت!

همچنین اجرای این مراسم را سیدعباس سجادی، از مدیران حوزه موسیقی به‌عهده داشت که او هم چندباری به اشتباه به جای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزارت آموزش و پرورش نام برد و با اشاره به اشتباه آقای جهانگیری در نام بردن حسن روحانی و محمد خاتمی، گفت: ایشان این طرفی غش کردند و ما هم آن طرفی غش کنیم.

سخنرانی هنرمندان

غلامحسین امیرخانی، خوشنویس پیشکسوت و رئیس شورای عالی خانه هنرمندان به عنوان نماینده هنرهای تجسمی پشت تریبون رفت و در سخنانی خواستار دائمی شدن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد چرا که به باور او در طی چهار سال آن هم با انتخابی سیاسی نمی‌توان عرصه فرهنگ و هنر را مدیریت کرد.

ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر هم به عنوان نماینده اهالی هنر نمایش با انتقاد از مظلومیت تئاتر گفت: در برنامه‌های کاری آقای جنتی که چند بار آن را خواندم فقط یک بار به کلمه تئاتر اشاره شد. خواهش من این است که کمی به جایگاه و ارزش ویژه تئاتر دقت کنیم.

حمیدرضا نوربخش که از حوزه موسیقی به پشت تریبون آمده بود، موسیقی را مظلوم‌تر از تئاتر دانست و گفت: ما موانعی داریم که در این سال‌ها مانع حرکت موسیقی بوده است. نبود قانون شفاف در موسیقی باعث شده هنوز سند مشخصی در این حوزه نداشته باشیم که اخیرا قانونی در حال تدوین است. اول باید این را داشته باشیم تا مدیریت‌های سلیقه‌ای پیش نیاید.

نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نیز در بخشی از سخنانش گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با توجه به عمر بیست و شش ساله خود به یک حرکت ملی و خیزش عظیم فرهنگی تبدیل شده است، استقبال بی‌نظیر ملت نیز شاهد آن است لذا انتظار بر آن است که در مورد مکان آن فکر اساسی شود اگر چه مکان فعلی از نظر دسترسی و مرکزیت و حتی موقعیت جغرافیایی مناسب است، ولی به هیچ وجه در خور اهالی فرهنگ و مردم عزیزمان نیست.

سیدمحمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات که به نمایندگی از اهالی مطبوعات در این دیدار حضور داشت، خطاب به وزیر ارشاد گفت: هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر احساساتی پاک و قلبی ظریف دارند. درست است که زود رنجیده شده و سال‌ها فاصله می‌گیرند، اما به شما امید بسته و به شعارهای شما دلخوشند.

سایه پررنگ حاشیه

در حالی که قرار بود محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل پیشین خانه سینما و نماینده صنف سینماگران در دیدار وزیر ارشاد با اهالی فرهنگ و هنر باشد، اما اعتراض حبیب‌الله کاسه‌ساز، رئیس هیات مدیره خانه اصناف سینمای ایران به دست‌اندرکاران برگزاری جلسه دیدار اهالی فرهنگ و هنر با وزیر ارشاد در صبح روز مراسم در نهایت باعث شد سینماگران هیچ نماینده و سخنرانی در این دیدار نداشته باشند و تعداد زیادی از سینماگران به اعتراض جلسه را ترک کنند.

همایون اسعدیان، رئیس کانون کارگردانان خانه سینما هم درباره دلیل سخنرانی نکردن نماینده صنف سینما در جلسه اهالی فرهنگ با وزیر ارشاد به مهر گفت: تنشی بین اهالی سینما برای انتخاب نماینده نبود، ولی چون خانه اصناف سینما این جلسه را تحریم کرده بود تصمیم وزارت ارشاد این شد که در فرصتی دیگر نمایندگان سینما با وزیر صحبت کنند.

حبیب‌الله کاسه‌ساز، مدعی شده بود وزارت ارشاد برای دیدار اهالی فرهنگ با وزیر ارشاد 150 کارت برای اعضای خانه سینما که به‌زعم وی منحل شده با عناوین حقوقی این افراد فرستاده است.

مجید صحاف، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با شایعات و حرف و حدیث‌های بوجود آمده به جام‌جم گفت: این اتفاق غیرعمدی و ناشی از تنگنای وقت بود و به هیچ وجه صحت ندارد. ما با توجه به محدودیت زمانی تصمیم گرفتیم برای اهالی سینما و اهالی قلم دیدارهای جداگانه‌ای برگزار کنیم.

از نکات قابل توجه ابتدای این مراسم ایستادن جواد شمقدری در کنار سن و در انتظار نشستن در ردیف اول بود که پس از گذشت ده دقیقه از شروع مراسم و عدم اختصاص جایی برای او، رئیس سازمان سینمایی مراسم را ترک کرد. این درحالی بود که با ورود سیدمحمد بهشتی به مراسم، مرادخانی از گزینه‌های مطرح برای معاونت هنری جایش را در ردیف اول به او داد و خود به ردیف دوم رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها