نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

عراقچی: رئیس‌جمهور هنوز درباره واگذاری پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه تصمیم‌گیری نکرده است

ولایتی: غرب از فرصت پیش آمده استفاده کند

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس، روی کار آمدن حسن روحانی در ایران را فرصتی برای سنجش میزان صداقت غرب دانست و گفت: غربی‌ها باید از این فرصت استفاده کنند.
کد خبر: ۵۹۰۱۵۹

به گزارش فارس، علی‌اکبر ولایتی در مصاحبه با آسوشیتدپرس با بیان این که این غرب است که باید بتواند با ایران به توافق برسد، گفت: ایران هم آماده است با «ادبیاتی متفاوت» به این تلاش‌ها پاسخ دهد.

آن طور که آسوشیتدپرس گزارش داده، ولایتی در این مصاحبه اعلام کرده است که رهبری ایران معتقد است انجام مذاکرات چند و دوجانبه با کشورهای غربی می‌تواند به پیشرفت‌هایی منجر شود.

آسوشیتدپرس به نقل از ولایتی نوشته است: فکر نمی‌کنم ادامه ادبیاتی که تاکنون استفاده کرده‌ایم، سودمند  باشد. باید با ادبیاتی متفاوت مذاکره کنیم.

اهداف همان است، اما با ادبیاتی متفاوت. وی با بیان این که تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید «فعالانه‌تر» عمل کند، گفت این تیم نه‌فقط در چارچوب 1+5، بلکه باید «به صورت مستقیم و غیرمستقیم با همه این شش کشور مذاکره کند.»

ولایتی افزود: «حل چنین مساله پیچیده‌ای، به تعقل بیشتری نیازمند است.»مشاور رهبری در این مصاحبه با تاکید بر اصول ایران در مذاکرات، گفت: دولت جدید هم همان اصولی را دنبال می‌کند که دولت قبلی در مذاکرات پیگیری می‌کرد. به گفته وی «مسئولیت سیاست خارجی از جمله موضوع هسته‌ای به عهده رهبری است.»ولایتی تاکید کرد که ایران باید چه از لحاظ تاکتیکی و چه از لحاظ تکنیکی تغییراتی را ایجاد کند.

تا وقتی رفتار آمریکا تغییر نکند مذاکره مستقیم معنا ندارد

ولایتی در مورد احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا هم گفت: تا زمانی که رفتار آنها همانی باشد که تا الان بوده، فکر نمی‌کنم چنین چیزی رخ دهد. آنها باید از موضع خود پایین بیایند. آنها هنوز هم فکر می‌کنند که یک ابرقدرت هستند.

ولایتی احتمال تعلیق مجدد غنی‌سازی در ایران را هم رد کرد و گفت: ایران تجربه خوبی از انجام این کار به عنوان یک اقدام اعتمادساز، ندارد.

وی افزود: ما دو سال هر گونه فعالیت غنی‌سازی را متوقف کردیم. نتیجه چه بود؟ هیچ. هر روز ادعایی به ادعاهای روز قبلشان اضافه کردند. چرا باید چنین تجربه‌ای را تکرار کنیم؟

آسوشیتدپرس با این ادعا که احتمالا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جدید ایران شخصا مذاکرات هسته‌ای را به عهده می‌گیرد، به نقل از آقای ولایتی نوشت: ظریف یک دیپلمات حرفه‌ای و مذاکره‌کننده‌ای ممتاز است. او تجربه خوب و کافی‌ در زمینه دیپلماسی دارد. با حضور ظریف در رأس وزارت خارجه، امیدواریم که بتوانیم نه‌فقط در موضوع هسته‌ای، بلکه در مورد مسائل دیگر منطقه، به راه‌حل نهایی دست یابیم. ولایتی با تاکید بر این که تحریم‌ها نمی‌تواند ایران را وادار به عقب‌نشینی کند، گفت: ایران چند دهه است که با تحریم‌های غرب روبه‌روست.

وی افزود: اگر شما با کشوری مثل ایران طرف باشید که 15 همسایه دارد، نمی‌توانید تحریم‌ها را به صورتی موثر اعمال کنید. ما بالاخره راهی برای بی‌اثر کردن آنها پیدا می‌کنیم.

ولایتی با تصریح بر حمایت ایران از دولت و مردم سوریه گفت: شدیدا معتقدیم دولت سوریه در قدرت باقی می‌ماند. دولت جمهوری اسلامی در کمک به مردم و دولت سوریه برای دفاع از حقوق، سرزمین و تمامیت ارضی‌شان تردید نخواهد کرد.

برای تصدی پرونده هسته‌ای آماده‌ایم

اما گفت‌وگوی علی‌اکبر ولایتی با آسوشیتدپرس تنها خبری نبود که دیروز در ارتباط با پرونده هسته‌ای کشورمان منتشر شد، بلکه علاوه بر آن، سخنگوی وزیر امور خارجه نیز در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال انتقال پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت ملی کشورمان به وزارت امور خارجه اظهار کرد: فرقی نمی‌کند؛ چه پرونده همچنان در شورای امنیت ملی کشورمان باشد یا به وزارت امور خارجه سپرده شود به هر حال اصول و مبانی، تغییرناپذیر است.

به گزارش ایسنا، عراقچی ادامه داد: رئیس‌جمهور هنوز درباره این که پیگیری پرونده هسته‌ای همچنان به عهده شورای عالی امنیت ملی باشد یا به وزارت خارجه منتقل شود، تصمیمی نگرفته است.

وی افزود: اگر وزارت امور خارجه متصدی پرونده هسته‌ای ایران باشد این وزارتخانه از قابلیت‌های لازم برخوردار است و می‌تواند این کار را بخوبی انجام دهد.

وی اضافه کرد: هر گونه تصمیم‌گیری درباره منافع ملی کلان کشور باید در سطح کلان برنامه‌ریزی شود و مربوط به شورای عالی امنیت ملی است، اما اجرای آن قطعا به عهده نهاد مربوطه است. وی با بیان این که اگر قرار باشد مذاکراتی صورت بگیرد، قطعا تصمیم‌گیری در شورا انجام می‌شود، گفت: در ده یا 12 سال گذشته فرد مذاکره‌کننده دبیر شورای امنیت ملی بوده است. ممکن است رئیس‌جمهور تصمیم‌ بگیرد فرد دیگری را برای این پست‌ها انتخاب کند؛ بنابراین همچنان منتظر تصمیم‌گیری آقای روحانی هستیم. ایشان بر موضوع اشراف دارد و در این ‌باره تصمیم خواهد گرفت. البته افراد هم مهم هستند؛ این که چه افرادی با چه قابلیتی در چه پستی حضور دارند نیز تعیین‌کننده است.

همزمان با این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، آسوشیتدپرس دیروز به نقل از فردی که او را یک مقام دیپلماتیک ایرانی خواند مدعی شد که ریاست مذاکرات هسته‌ای ایران را وزارت امور خارجه به عهده می‌گیرد.

مقدمات سفر رئیس‌جمهور به نیویورک فراهم شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در بخش دیگری از نشست خبری دیروز خود از تمهیدات و آمادگی‌های لازم و برنامه‌ریزی‌های ضروری برای سفر احتمالی رئیس‌جمهور به نیویورک خبر داد.عراقچی درباره احتمال سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک گفت: اگر آقای روحانی تصمیم به عزیمت بگیرند مقدمات سفر فراهم شده و حتی فرصت‌های سخنرانی برای ایشان در مجمع عمومی ایجاد شده است. امیدواریم که ایشان هر تصمیمی که گرفته‌اند به وزارت خارجه ابلاغ کنند.

انتشار اسناد کودتا به تغییر رفتار دولتمردان آمریکایی منجر شود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره انتشار برخی اسناد از سوی سازمان سیا مبنی بر دخالت این سازمان در کودتای 28 مرداد در ایران گفت: تا جایی که اطلاع داریم این اسناد مربوط به سیا نیست. ممکن است این سازمان نقش خود را پذیرفته باشد، اما اسناد متعلق به این سازمان نیست و اتفاقا انتظار داریم که سیا اسناد خود را منتشر کند.

وی ادامه داد: به بهانه شصتمین سالگرد این کودتا اسنادی از وزارت خارجه آمریکا منتشر شده که انتشار آن نه‌چیزی براطلاعات ما افزوده و نه چیزی از جرایم آمریکایی‌ها کم می‌کند؛ ملت ایران هیچ ‌گاه دخالت غیرقانونی آمریکا و انگلیس را در حوادث منتهی به حوادث روز 28 مرداد 1332 فراموش نمی‌کند. امیدواریم اسنادی که منتشر شده و گفته‌هایی که از سوی مقامات آمریکایی عنوان شده به تجدیدنظرشان درباره سیاست‌ها و رفتارشان با سایر کشورها بخصوص ایران و خودداری از دخالت هرچه بیشتر منجر شود.وی یادآور شد: قبلا هم خانم آلبرایت این موضوع را اعلام و به نوعی عذرخواهی کردند، اما عذرخواهی وقتی معنا و مفهوم پیدا می‌کند که همراه با تغییر رفتار باشد و تغییر رفتارهاست که حسن نیت کشورها را نشان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها