مدیر‌کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورخبر داد:

۳ میلیون درخواست در سامانه «کتاب من»

مدیر‌کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اشاره به اینکه سالیانه بالغ بر چهار میلیون جلد کتاب برای کتابخانه‌ها ارسال شده، گفت: سه میلیون درخواست در سامانه «کتاب من» ارائه شده و توانستیم در راستای درخواست اعضا از بیش از سه هزار ناشر کتاب خریداری کنیم.
کد خبر: ۵۹۰۰۱۲
۳ میلیون درخواست در سامانه «کتاب من»

سید عارف علوی مدیر‌کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در حال برگزاری جلسه‌ای با کارشناسان منابع سراسر کشور در تهران در تهران هستیم. در این جلسه مباحث مربوط به کتابخانه‌های کشور بررسی می‌شود.

ارسال سالیانه بالغ بر 4 میلیون جلد کتاب برای کتابخانه‌ها

وی افزود: طی چند سال اخیر توجه خوبی به موضوع کتاب در کتابخانه‌ها شده است و ما تقریبا سالیانه بالغ بر 4 میلیون جلد کتاب برای کتابخانه‌ها ارسال کرده‌ایم.

مدیر‌کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: در حال نزدیک شدن به سند چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌ها هستیم تا به پیش‌ بینی‌های لازم در نهاد کتابخانه‌های عمومی برسیم، موضوعی که به شکل ویژه از سال 1388 پیگیری شد بحث «کتاب من» است.

علوی افزود: در این طرح علاوه بر بررسی کتاب در مجموعه نهاد، ابتدا وضعیت نشر کشور را بررسی کرده و سپس خرید کتاب به صورت مستمر انجام می‌شود تا بهترین‌ها برای کتابخانه‌ها انتخاب شود، هم به دلیل محدودیتی که در خود کتابخانه‌ها داریم و هم در ظرفیتی که هر کتابخانه در کشور و منطقه خود دارد ناچاریم بهترین‌های رده‌‌های مختلف کتاب‌ها را انتخاب کنیم.

3 میلیون درخواست در سامانه «کتاب من»

وی اضافه کرد: روش دیگری هم فراهم شده تا خود اعضا این امکان را داشته باشند که اگر ما نیازی را احصا نکرده باشیم بتوانند بر اساس نیاز خود انتخاب را مطرح کنند تا ما برای آنها کتاب را ارسال کنیم، تاکنون در سامانه «کتاب من» سه میلیون درخواست داشته‌ایم، یعنی اعضای ما سه میلیون کتاب را درخواست داده‌اند و ما هم موفق شدیم از این سه میلیون بالغ بر 50 درصد کتاب‌هایی که در بازار موجود بوده خریداری و ارسال کنیم.

مدیر‌کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه چند پیمانکار در نظر گرفته شده‌اند تا این کتاب‌ها را رصد و تهیه کنند، گفت: از این رو درخواست‌ها را خریداری کرده‌ایم تا از این طریق بهترین کتاب‌ها انتخاب و ارسال کنیم و هم درخواست اعضا را در کتابخانه‌ها تهیه کنیم؛ از این رو در طرح «کتاب من» از بیش از 3000 ناشر خرید صورت گرفته است.

 آماده سازی «بسته‌های مشاوره کتاب»

علوی افزود: موضوع دیگری که ما در این جلسه شروع کردیم، البته از نمایشگاه کتاب آغاز شده بود و در این جلسه هم به آن توجه شده و در جلسه روز چهارشنبه مدیران کل استان‌ها هم ارائه می‌شود، «بسته‌ های مشاوره کتاب» است، این بسته‌ها در حال آماده شدن هستند،‌ دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری در بحث سیر مطالعاتی داشتند یک ملزوماتی دارد که یکی از موارد آن این است که بدانیم این کتاب‌ها چه هستند، و یا در زمینه‌های مختلف کتاب‌هایی که مناسب فضای مطالعاتی یا کتابخانه‌ای کشور هستند معرفی شوند.

وی اضافه کرد: تیم‌های کارشناس، کتاب‌ها را خوانده و بر آن نظریه ارائه می‌دهند و در ادامه جامعه مخاطب کتاب را معین می‌کنند، این بسته‌ها هم به اقشار مختلف کمک می‌دهد و هم به کتابداران و کارشناسان، تا اگر فردی بخواهد کتابی را بخواند بتواند بر اساس شرایط فرد به او معرفی شود.

مدیر‌کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این دوره جلسه کارشناسان و مدیران را در راستای بررسی رمان‌های عامه پسند عنوان کرد و افزود: رمان‌های عامه پسند در اصل یکی از موضوعات و کتاب‌هایی هستند که مورد مطالعه در کتابخانه‌ها قرار می‌گیرند.

علوی با بیان اینکه بر اساس نیاز عضو، شروع به تهیه این بسته‌ها کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا بتوانیم این بسته‌ها را گسترش دهیم و در موضوعات مختلف و بر اساس نیاز بتوانیم مشاوره‌هایی را به همه مردم ارائه دهیم.

خرید 7 میلیارد تومانی نهاد کتابخانه‌ها در سال گذشته

وی پیرامون بودجه نیز اظهار کرد: در سال‌های اخیر هر سال وضعیت برای نهاد کتابخانه‌ها مناسب‌تر از سال گذشته و رو به گسترش بوده است، ما سال گذشته که بدترین وضعیت حوزه نشر و کتاب را شاهد بودیم هفت میلیارد تومان خرید داشتیم، اینها آمارها مستند و قابل ارائه هستند.

مدیر‌کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان ضمن اشاره به آغاز به کار دولت یازدهم، افزود: امیدوارم در دولت جدید که دغدغه‌های فرهنگی زیادی دارد و جنس آقای دکتر روحانی هم از فرهنگ است، این دولت به مانند دولت‌های گذشته به موضوع فرهنگ به خصوص کتاب که از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری است اعتنای ویژه‌ای داشته باشد و امیدواریم وضعیت کتابخانه‌های کشور با سرعت بیشتر از دولت‌های گذشته به سوی سند چشم انداز، همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند حرکت کند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها