یک جای کار اشکال دارد!

دیروز در همین روزنامه خودمان به نقل از شبکه خبری BBC یک مطلبی چاپیده شده بود که فی المجلس، شاخ از سرآدم بیرون می‌آورد؛ طوری که به موازات مطالعه خبر تا آخر، می‌توان نمودار سیر صعودی شاخ را به صورت شاخص ترسیم کرد.
کد خبر: ۵۸۹۸۷۹
یک جای کار اشکال دارد!

اصل خبر: «یک زن جوان از اهالی نیوزیلند در حالی که خواب بوده است، مسافتی معادل 320 کیلومتر را در مدت زمان پنج ساعت رانندگی کرد و خوشبختانه بدون آن‌که به خودش آسیب برساند، سالم به مقصد رسیده است. جالب‌تر این‌که وی با حالت رانندگی در خواب، برای دوستانش پیامک نیز ارسال می‌کرده که با توجه به نامفهوم بودن متن پیامک‌ها، دوستانش متوجه شدند که وی بار دیگر در خواب اتومبیل خود را روشن کرده و در حال رانندگی است. پزشکان بر این باورند که اگرچه ممکن است این داستان به‌نظر خیلی‌ها عجیب بیاید، اما غیرممکن نیست. رانندگی در خواب، از جمله اختلالاتی است که در سطح دنیا شایع است، اما این‌که فردی در خواب بتواند برای دوستانش پیامک ارسال کند، پدیده‌ای نادر است.»

اشکال‌یابی کار: اگر مختصری عقل برای ما قائل باشید؛ با این ذهنیت و با این پیش‌فرض که به نظر ما نمی‌شود خبر فوق را چشم بسته قبول کرد؛ حالا سوال ما اینجاست که به‌نظر شما کجای کار اشکال دارد؟

1ـ اشکال گیرنده: اشکال اصلی از خود ماست که دیرباوریم و الکی در صحت خبر شک می‌کنیم؛ بس که خبر ندیده‌ایم. فلذا باید که گیرنده‌های خودمان را دستکاری کنیم.

2ـ اشکال فرستنده: از آنجا که منبع اصلی خبر، شبکه خبرپراکنی BBC است؛ فلذا شاید که اشکال از فرستنده باشد. یک خبری ساختند و پرداختند و انداختند، ببینند کی باورش می‌کند، کی باورش نمی‌کند. به کسی گفتند روباه می‌تواند از این پشت بام به روی آن پشت بام بپرد؛ گفت: راستش از این دم بریده، هرچه بگویید، برمی‌آید!

3ـ برداشت نادرست: خبر، اشتباه درک و دریافت شده. احتمالا طرف در خواب رانندگی کرده؛ یعنی خواب دیده که رانندگی کرده. خب در خواب هم خیلی از افراد، خیلی چیزها می‌بینند. حتی شبکه مستند می‌گفت که یک نفر شتر، در خواب بیند پنبه دانه!

4ـ اغراق خبری: عده‌ای خواستند خبری راجع به روشن کردن اتومبیل توسط یک نفر آدم در حالت خواب درست کنند؛ با خود گفتند چرا خبر را چرب‌ترش نکنیم؛ یعنی هم چرب، هم ترش نکنیم. منتهی از دستشان دررفته، زیادی چربش کردند. شما اگر در حالت خواب، 10 متر رانندگی کنید، 30 تا کشته و 40 تا مجروح برجای می‌گذارید؛ آن وقت کدام آدم عاقلی باور می‌کند که فردی در حالت خواب، 320کیلومتر رانندگی کند، یک مو هم از سر کسی کم نشود؟ آخر طوری اغراق کنند که در خبر بگنجد!

5ـ اندازه‌گیری غلط: بعید نیست که در اصل خبر 320سانتی متر بوده، اما خبر را کیلویی رد کردند، هر سانتش شده یک کیلومتر!... خدا نکند اندازه چیزی از دست آدم در برود. در برود، دررفته است دیگر!... بی‌خود که نگفتند: «اندازه نگهدار که اندازه نکوست».

6ـ پزشکان مساله‌دار: به نظر ما، این پزشکان خارجی که ارسال پیامک در حال خواب را پدیده‌ای نادر دانستند، اما 320 کیلومتر رانندگی در حالت خواب را پدیده‌ای عادی و فوقش اختلالی شایع تلقی کردند؛ هرچه سریع‌تر باید در نزدیک‌ترین بیمارستان روانپزشکی محل بستری شوند، یک ثانیه‌اش یک ثانیه است.

جمع‌بندی: حال با این تواصیف و تفاسیر که فرض و عرض شد؛ آیا به نظر شما فقط یک جای کار اشکال دارد، یا صد جای آن؟!... آیا این داستان، واقعی است یا باز شبکه خبری بی.بی.سی، کل جهان را سر کار گذاشته است؟.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
۰
۰
این كه چیزی نیست من یك شب درخواب راه افتادم و باماشین به امریكا رفتم وبایك موشك به كره ماه رفتم البته انجا تلفن همراهم انتن نمی داد تاپیام كوتاه برای بقیه بفرستم وبازبه همین شكل به خانه برگشتم صبح همه باتعجب مرا بیداركردن كه این لباسهای فضا نوردی تن توچه كارمی كند؟
امین شفیع نیا
United States
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
۰
۰
خبر جالبیه اما این مشكل ماست كه هر چیزی كه برای ما بی اثر و در زندگی ما دخل وتصرفی ندارد موجب درگیری فكری برای ما می شود مثال خبری كه پارسال تا مجلس را درگیر خود كرده بود بر این مبنا كه شركت پپسی می خواهد ارم شركت خود را بر روی ماه بیاندازد و هیچ یك از ما حتی برای جستجوی صحت آن تلاش در بازدید سایت آن شركت را به خود ندادیم . همچنین در مورد این خبر كه راه رفتن در خواب عادی است پس رانندگی و دوچرخه سواری در خواب برای بعضی از افراد عادی می باشد چون همه گی این اعمال توسط یك گروه از اعصاب وحسهای یك فرد انجام می شود پس چیز عجیبی نیست فقط مسا فت طی شده قابل توجه است كه با توجه به زمان مورد قبول است ولی پیامك زدن وهمزمان رانندگی تقریبا هوشیاری كامل می خواهد كه این موضوع حتی پزشكان آن دیار بعید را متعجب كرده است.
با تشكر
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
۰
۰
از این خارجی ها هر چی بگی بر میاد

نیازمندی ها