چکیده سومین روز و پنجمین جلسه علنی مجلس

حمایت از کارگران سرلوحه کارم است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم ،رای اعتماد وزرای تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ،وجهاد کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند.
کد خبر: ۵۸۸۱۰۶
حمایت از کارگران  سرلوحه کارم است

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین سومین روز و پنجمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور، با سخنان موافقان و مخالفان علی ربیعی جهت تصدی وزرات کار ورفاه اجتماعی آغاز شد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار و رفاه

در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار ورفاه اجتماعی مخالفان وزیر،عقیده داشتند که علی ربیعی سابقه مدیریت اقتصادی نداشته و بیشتر سابقه وی اختصاص به مباحث امنیتی دارد  اما موافقان با اشاره به سابقه اقتصادی و کارگری وزیر پیشنهادی،وی را فردی دانستند که می تواند جلوی فساد در وزارت کار را بگیرد چون سالها در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی فعال بوده است.

در ابتدا رضا صابری نماینده مردم رامیان و آزادشهر،عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور،محمد رضا پور ابراهیمی نماینده کرمان در مخالفت،و منصور آرامی نماینده بندر عباس ،غلامرضا تاجگردوننماینده گرمسار ،موید حسینی صدر نماینده خوی وعلیرضا محجوب نماینده تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی به صحبت پرداختند.

علی ربیعی وزیر پیشنهادی نیز در پاسخ به سخنان مخالفان با اشاره به اینکه اجازه نمی دهد وزرات کار به سیاست زدگی آلوده شود تاکید کرد که اساس اعتدال گرایی در این وزارتخانه در حوزه روابط کار و اشتغال در دستور کار قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه بحث سه جانبه گرایی به طور جدی دنبال خواهد شد.

ربیعی، با بیان اینکه کارآفرینی و ایجاد شغل ارزش فراموش شده است که آن را احیا خواهم کرد، گفت: مسئول پیگیری سیاست های فعال و دستگاهی که ایجاد شغل می کند، وزارت کار است؛ بنابراین ارتقا و بهبود فضای کسب و کار در این وزارتخانه باید ایجاد شود.

وی در پاسخ به انتقاد نمایندگان از تخصص امنیتی خود افزود:در دنیا هوشمندترین افراد سیاست مداران و استراتژیست ها همواره در بخش امنیت فعالیت می کنند. من پاسدار بودم و از گذشته خود هیچگاه دور نشده ام.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به افرادی که در این دستگاه فعالیت می کنند، گفت: آمده ام که از رنج مردم و بازنشستگان بکاهم و از خداوند می خواهم که به من قوت دهد در کنار تهیدستان باقی بمانم و حمایت از کارگران و زیردستان را در سرلوحه کارم قرار دهم.

مخالفان وموافقان وزیر جهاد وکشاورزی چه گفتند

در ادامه جلسه صبح، صلاحیت وزیر محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به عنوان هشتمین وزیر کابینه مورد بررسی قرار گرفت.براین اساس مخالفان وزیر با اشاره به اینکه وزیر پیشنهاد ی مهندس عمران است وتخصص وی ربطی به زمینه کاری وی نخواهد داشت تاکید داشتند که بسیاری از واحدهای کشاورزی از جمله سازمان چای در زمان مدیریت وی تعطیل شده وناکارآمدی برنامه های حجتی برای اصلاح بخش کشاورزی و برنامه هایی در امور زیربنایی وی دیده نمی شود اما موافقان به سابقه وزارت گذشته حجتی اشاره داشتند وخودکفایی در تولید گندم را دستاورد وزیر پیشنهادی عنوان کردند.

موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را دارای روحیه جهادی عنوان کرده و سیاست ها و برنامه های وی رانشان دهنده  شناخت کامل وزیر پیشنهادی از بخش کشاورزی دانستند.

شکر خدا موسوی نماینده اهواز ،علی نعمت چهاردولی نماینده ملایر،مهردادلاهوتی نماینده لنگرود در مخالفت واحمد جباری نماینده بندرلنگه، رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد کتول و رسول خضری نماینده سردشت وپیرانشهر در موافقت با محمود حجتی به صحبت پرداختند.

در ادامه وزیر پیشنهادی در پاسخ به متنقدین خود با تاکید بر اینکه نتیجه بی توجهی به خودکفایی محصولات کشاورزی این بود که بیش از 14 میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی به کشور داریم، گفت: باید جلوی واردات بی رویه محصولات کشاورزی را گرفت.

محمود حجتی با بیان اینکه امنیت غذایی و افزایش ضریب خودکفایی در بسیاری از اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: امنیت غذایی به عنوان کالای عمومی تعریف شده از وظایف دولت ها است و حمایت های بخش کشاورزی هم باید در راستای تحقق این آرمان ملی باشد.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه وضعیت امنیت غذایی به دلایل مختلفی روز به روز تضعیف شده است، تصریح کرد: سهم تولیدات داخلی در تامین نیازهای غذایی کشور بسیار شکننده و نگران کننده است به طوریکه متوسط واردات سالیانه کشور در برنامه سوم توسعه علی رغم دو سال خشکسالی 10.3 میلیون تن بود، اما در طول برنامه چهارم با 34 درصد رشد به 13.8 میلیون تن رسید.

وی مدرن سازی مزارع پرورش دام، طیور و آبزیان، ارتقای بذر و نهال، توسعه تحقیقات، صنایع تبدیلی و تکمیلی و دیگر موارد از برنامه های مهم این بخش دانست وگفت:حمایت از توسعه تولید داخلی و استمرار تولیدات کشاورزی و کمک به پایداری صنایع آب یکی از برنامه های اصلی دولت آینده است.

حجتی با اشاره به ضرورت توجه به باغات چای، در خصوص توجه به برنج کاری کشورنیز یادآورشد که اولین مشکل در تولید برنج یکپارچه سازی اراضی و تقویت و پشتیبانی ارقام پرمحصول برنج است که باید مورد توجه قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها