همزمان با بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، کارشناسان اقتصادی دقت در کیفیت برنامه‌های تیم اقتصادی دولت را ضروری می‌دانند. در این میان بخش نفت اهمیت ویژه‌ای دارد.
کد خبر: ۵۸۷۹۳۷

سیدعبد الجلیل رضوی، مدیرعامل پیشین منطقه ویژه پارس و کارشناس ارشد نفتی از اولویت‌های صنعت نفت در دولت یازدهم می‌گوید که باید مورد سوال مجلس قرار گیرد.

اکنون صنعت نفت به واسطه فشار تحریم‌ها در مضیقه قرار دارد. به نظر شما برای رفع این تهدیدها چه اقداماتی باید در اولویت وزیر نفت دولت یازدهم باشد؟

مهم‌ترین مساله‌ای که وجود دارد ایجاد یک انسجام اساسی در نیروی انسانی و کارشناسان صنعت نفت است. این صنعت، امروز نیازمند اعتمادسازی، همدلی و احیای روحیه نیروی انسانی است و مهم‌ترین اقدام وزیر نفت این است که از منابع انسانی و ساختار مدیریتی و کارشناسی نفت دلجویی کند. مساله بعدی این است که باید تمام انرژی در افزایش ظرفیت تولید نفت گذاشته شود و بازاریابی جدی در حوزه فروش نفت خام صورت گیرد تا توان اقتصادی کشور متحول شود.

در این بخش نیازمند ارتباط غنی و تعامل سازنده با کشورهای هدف و مصرف‌کننده‌های نفت خام ایران هستیم. این یک واقعیت است که ‌اکنون برنامه مدون توسعه در صنعت نفت فراموش شده و دولت قبلی این برنامه‌ها را کنار گذاشته است؛ بنابراین باید به این برنامه‌ها برگردیم و در صورت لزوم با اصلاح آنها کار را برنامه‌ای پیش ببریم.

شما یکی از مدیران ارشد پارس جنوبی بودید؛ چرا نتایج توسعه‌ای لازم در این میدان به دست نیامد؟

واقعیت آن است که پارس جنوبی دستخوش چند اتفاق شد. در این حوزه تغییرات غیرکارشناسی و استفاده از مدیرانی که شناخت صحیحی از حوزه توسعه‌ای در پارس جنوبی نداشتند، اتفاق افتاد و باعث شد دولت قبل از اهداف توسعه‌ای خود عقب‌بماند. از طرف دیگر فشار شکننده تحریم‌ها در این امر بی‌تاثیر نبود. همچنین خروج شرکت‌های بین‌المللی از پارس جنوبی و خارج شدن کارشناسان مجرب باعث شد پارس جنوبی با یک خلأ جدی در حوزه سرمایه‌گذاری و منابع انسانی مواجه شود.

راه‌های برون‌رفت از مشکلات صنعت نفت چیست؟

راهکار اول این است که نهادهای حاکمیتی به بدنه قدرتمند و وطن‌دوست صنعت نفت از کارشناس گرفته تا مدیران اعتماد‌کنند. همچنین به وزیر پیشنهادی دولت آقای روحانی اعتماد و از وی حمایت شود.

باید با این نگاه وارد شویم که اگر ایرادتی در حوزه مدیریتی وجود داشته یقینا در آینده تکرار نخواهد شد. در عین حال باید توجه داشته باشیم که ارتباط بین‌المللی صنعت نفت با نهادها و شرکت‌های بین‌المللی غنی شده و ارتباطات به سطح حرفه‌ای برسد. صنعت نفت باید در احیای بازارهای سنتی ایران تلاش کند.

متاسفانه ما بخشی از بازارهای سنتی خود در فروش نفت خام را از دست داده‌ایم و رقبا جایگزین ما شده‌اند و علاوه بر این باید بازارهای جدیدی را احیا کنیم تا بتوانیم ظرفیت تولید کشور را به نقطه واقعی برسانیم و با افزایش فروش نفت خام معضلات اقتصادی خود را حل کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها