معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد گفت: شهرداری مشهد از ورود زائران به شهر مشهد هیچ درآمدی را تحصیل نمی‌کند که این امر خود یک نقص است.
کد خبر: ۵۸۷۸۲۷
شهرداری مشهد از محل اقتصاد زائر هیچ درآمدی ندارد

سید ابراهیم رئیسیون، معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد، صبح امروز، 22 مردادماه طی یک نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: ورود میلیون‌ها زائر به شهر مشهد به لحاظ اقتصادی درآمدهای بسیاری را نصیب تجار و کسبه شهر می‌کند اما شهرداری از این محل هیچ درآمدی ندارد که این یک نقص به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در این خصوص تاکنون برنامه مشخصی نداریم، ادامه داد: البته طرح بهره‌مند شدن از اقتصاد زائر در حوزه خدمت رسانی به زائران در حال مطالعه است و ما به دنبال استحصال منابعی هستیم که بتوان صرف توسعه شهر کرد.

رئیسیون در ادامه تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نوع زندگی و رویکرد مردم و همچنین توقعات آنان تغییرات بسیاری کرده است که به همین نسبت شهرداری‌ها هم متناسب با این رویکردها خود را آماده ارائه خدمات بیشتر و بهتر کرده است.

معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه هر چقدر شهرها به لحاظ ساختاری گسترده می‌‌شود، اداره آنان نیز نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر است، خاطر نشان کرد: امروز نمی‌توان شهر مشهد را با مدیریت 30 سال پیش اداره کرد و نیازمند توسعه است که این امر نیز هزینه‌بر است.

وی اظهار کرد: رویکرد مدیریت شهری این است که متناسب با ضرورت‌های موجود در وضعیت اداره شهر فعالیت‌ها و خدمات خود را گسترده‌تر کرده و روند اداره شهر به صورت یک برنامه جهشی پیش برده شود.

بودجه شهرداری مشهد در سال 92، به بیش از 9500 میلیارد تومان رسیده است

رئیسیون با اشاره به بودجه 75 میلیارد تومانی شهرداری مشهد در سال 82 بیان کرد: امروز بودجه شهرداری در سال 92، به بیش از 9500 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به 10 سال پیش از رشد فزاینده‌ای برخوردار بوده است.

معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد افزود: حدود یک سوم این بودجه در تعهدات بودجه‌های نقدی مثل عوارض و کمک‌های دولتی تعریف شده است و مابقی آن از محل استفاده از منابع خصوصی، سرمایه گذاری‌هایی مثل منابع بانکی و منابع خرد مثل اوراق مشارکت، همچنین فروش محصولات ناشی از سرمایه‌گذاری سنواتی است.

وی مدیریت این بودجه را نیازمند دو عامل دانست و گفت: بازنگری ساختار تشکیلاتی و نظام تعریف بودجه از عوامل تاسیس معاونت اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد است که در این مدت گذشته از زمان تاسیس این سازمان، با کمک و مساعدت همکاران توفیقات خوبی حاصل شده است.

رئیسیون ادامه داد: امروز بیشترین ضرورت‌ها و نیازهای حوزه تعریف ساختار تعیین شده و تکالیف و وظایف لازم نیز به تصویب رسیده و این حوزه امروز دارای اختیارات ملی برای اداره مسئولیت‌های تعریف شده خود است.

وی با اشاره به مزیت‌های کاری این سازمان بیان کرد: شهر مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور مطرح است و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد، حتی از تهران اهمیت بیشتری دارد.

معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد ادامه داد: ورود سالیانه بیش از 25 میلیون زائر به شهر مشهد، شهرداری را موظف به برنامه‌ریزی دقیق‌تر کرده و پذیرایی و خدمت رسانی به این خیل جمعیت جزء ضرورت‌هایی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

اداره شهر نیازمند مشارکت بخش خصوصی است

وی با مطرح کردن این سوال که آیا می‌توان در بخش خدمات شهری و توسعه از طریق مردم منابع را تامین کرد؟ افزود: به طور یقین پاسخ این سوال منفی است و اداره شهر نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، استفاده از ارزش افزوده و ... است.

رئیسیون با بیان اینکه امروز بودجه شهرداری به دو بخش نقدی و تعهدی تقسیم می‌شود، عنوان کرد: بودجه نقدی شهر از طریق عوارض صرف نگهداری شهر و بودجه تعهدی صرف توسعه شهر می‌شود.

معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد با عنوان این مطلب که این اقدام مزیت‌هایی را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: اولین مزیت اینکه برای اجرای اسناد بالادستی یعنی طرح جامع تفصیلی و هدف‌گذاری این طرح یک مجری وجود دارد و همچنین تکلیف توسعه مشخص می‌شود و از طرف دیگر درآمدهای حاصله از عوارض صرفا در مسیر نگهداری شهر هزینه می‌شود و بار هزینه توسعه نیز از روی دوش مردم برداشته می‌شود.

رویکرد شهرداری در بحث جذب سرمایه تغییر کرده است

وی با بیان این مطلب گفت: رویکرد فعلی ما این است که منابع بخش خصوصی را به سمت اجرای پروژه‌های زیرساختی ببریم همانند پروژه احداث پارکینگ‌ها، بزرگراه‌ها، مترو و... که تعریف درآمدی ندارند که این تغییر رویکرد یک تحول است.

رئیسیون افزود: از زمان تاسیس این سازمان تاکنون بالغ بر 3 میلیون متر مربع پروژه در حال اجرا داریم که در حوزه‌های تجاری، مسکونی، اداری و اقامتی با مشارکت بخش خصوصی است و ارزش ریالی آن نیز بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان است.

معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه رویکرد شهر مشهد زیارتی است و جهت‌گیری توسعه هم باید در همین راستا باشد، اظهار کرد: برای دنبال کردن بحث توسعه و همچنین جذب مناسب زائران باید یک برنامه‌ریزی مناسب صورت بگیرد، اما در هر صورت هدف اصلی ما زیارت است.

اولویت سرمایه گذاری‌ها اجرای پروژه‌های زیرساختی است

وی با بیان اینکه از نظر شهرداری اولویت با پروژه‌های زیرساختی است، گفت: از نگاه اقتصادی ما هم در حوزه کاربری‌های تجاری نیازها و ضرورت‌هایمان تعریف شده است و هم در حوزه اقامتی و مسکونی که در حال حاضر حوزه مسکونی بالاترین اولویت ما است.

رئیسیون با اشاره به پروژه‌های زیرساختی در مناطق کم برخوردار افزود: یکی از رویکردهای اساسی شهرداری بحث توازن در حوزه خدامت شهری است که این امر محقق شده اما در حوزه زیرساخت و اجرای پروژه‌های زیرساختی نیازمند اقدامات اساسی است.

وی تاکید کرد: از این رو ما باید در نقاط کم برخوردار جاذبه‌هایی را ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری تشویق شود و ما در شورای سوم لایحه‌ای را تحت عنوان عوامل تشویق ارائه کردیم که به تصویب نیز رسید، همچنین یکی دیگر از اقدامات تشویقی بحث تضمین سود است که که بر اساس آن هر سرمایه‌گذاری که در مشهد در هر بخش و حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کند، 40 درصد سود آن را تضمین می‌کنیم، بنابراین عوامل تشویق کننده برای ایجاد گرایش سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در مناطق مختلف به ویژه مناطق کم برخوردار در نظر گرفته شده است.

رویکرد تعریف پروژه‌ها اسناد بالادستی است

معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه رویکرد ما رویکرد جذب و نگاه مدیریت شهری است، ابراز کرد: ما برای تعریف پروژه در شهرداری نظاماتی داریم و رویکردمان اسناد بالادستی است.

وی با اشاره به اینکه طرح میدان شهدا، طرحی ناموفق نبوده است و ضرورتا باید اجرا می‌شد.، گفت: یکی از دلایل طولانی شدن پروژه میدان شهدا، بحث آزادسازی و تملک است که ما سعی کرده‌ایم همه موارد بر اساس اسناد بالادستی باشد.

رئیسیون در پایان خاطر نشان کرد: در بحث اصلاح بافت فرسوده اطراف حرم نیز موضوع آزادسازی و منابع مالی از مشکلات اساسی در این حوزه است، چرا که دولت نیز در این قسمت به شهرداری کمکی نکرده است اما با این تفاسیر در سال‌های اخیر با استفاده از سرمایه بخش خصوصی اقدامات بسیار زیادی در بحث اصلاح بافت اطراف حرم صورت گرفته است. (شهرآرا آنلاین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها