23 تالاب کشور درگیر مشکل کم‌آبی

یک کارشناس محیط‌زیست گفت: تا سال 2050 میلادی اکثر کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای مانند ایران که هم‌اکنون نیز با مشکل کم‌آبی مواجه هستند با بحران آب مواجه خواهند شد.
کد خبر: ۵۸۵۱۶۷
23 تالاب کشور درگیر مشکل کم‌آبی

ناصر کرمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این مشکل حاصل افزایش جمعیت،‌ مصرف بی‌رویه آب و تغییرات اقلیمی و کاهش آب سفره‌های زیرزمینی است که در جوامعی که حیات خود را به کشاوزی گره زده‌اند. چالش‌های بسیاری را بوجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: هم‌‌اکنون 23 تالاب ایران جزو کنوانسیون رامسر است که مشکل کم‌آبی آنها را درگیر کرده و تعدادی از آنها نیز تقریبا خشک شده‌ است. به طوری که می‌توان گفت اکنون دیگر دریاچه ‌هامونی نداریم و تالاب پریشان و بختگان و ارومیه نیز در وضع بسیار بدی به سر می‌برند.

این کارشناس محیط‌زیست تصریح کرد: برای حل مشکل کم‌آبی باید از کارشناسان بین‌المللی و سازمان‌های بزرگی همچون سازمان ملل که می‌تواند بودجه‌های کلانی را برای حل این مشکل اختصاص دهد استفاده کرد علاوه بر آن در خود کشور نیز همه دستگاه‌ها باید دست به دست یکدیگر داده و همه چیز فقط به‌عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست گذاشته نشود.

به گفته وی مدیریت صحیح آب در بخش کشاورزی و صنعت باید به‌گونه‌ای باشد که کمترین هدر رفت آب شیرین را در پی داشته باشد و در هر منطقه گونه‌هایی کشت شود که با میزان آب منطقه متناسب بوده و کمترین نیاز آبی را داشته باشد.

کرمی تاکید کرد: وزارت نیرو نیز در این زمینه از تمام امکانات خود برای مدیریت صحیح آب استفاده کرده و با تمام توان در مقابل حفر چاه‌های غیرمجاز بایستد چرا که این چاه‌ها با خشک کردن سفره‌های آب زیرزمینی زمینه را برای به‌وجود آمدن مشکلات بزرگ‌تر فراهم می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها