مینا. ض هستم و از تهران تماس می‌گیرم. دختر یازده ساله‌ای دارم که دچار اضافه وزن نیست؛ اما مدت یک ماهی است که نسبت به قبل، مقدار غذایی که می‌خورد زیادتر شده است. مثلا اگر قبلا به دو کفگیر برنج معمولی سیر می‌شد، حالا با دو و نیم تا سه کفگیر برنج سیر می‌شود. اشتهای او به خوردن شیرینی هم زیاد شده است. نگران هستم، چون با افزایش میزان خوردنش، وزن او زیاد نشده است.
کد خبر: ۵۸۴۶۲۸

شنیده‌ام این علامت می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری انگلی، بیماری‌های بدخیم کودکان و اختلال متابولیسم باشد. می‌خواستم بدانم آیا واقعا این‌طور است؟ باید چه کار کنم؟ از طرفی یک هفته‌ای است بعد از خوردن غذا دچار دل درد و اسهال می‌شود. این مساله با ناآرامی، گریه و بی‌قراری همراه است. درمان‌های خانگی مثل مصرف کته و ماست، آب انار و... انجام داده‌ام؛ اما اثر نداشته است. نگران هستم.

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران

این مشکل بسیار شایع، مهم اما قابل درمان است. اول این که نمونه مدفوع تازه او را گرفته و برای آزمایش اقدام کنید. این آزمایش باید به گونه‌ای انجام شود که مشخص شود آیا سلول‌های عفونی و خون در مدفوع وجود دارد یا نه؟ بنابراین کشت مدفوع بسیار مهم است. آب آشامیدنی کودکتان را کنترل کنید که کاملا سالم باشد. از طرفی مدتی میوه و سبزی خام نخورده و به او حبوبات و لبنیات هم ندهید. پس از بررسی آزمایش مدفوع، براساس شیوع و میکروب عامل کولیت درمان ضدمیکروبی باید زیرنظر پزشک آغاز شود. در شرایط اسهال حاد و مزمن، کودک از نظر جسمی آسیب‌پذیر است. پس تغذیه او را محدود و متعادل کنید. احتمالا کودک شما به کولیت مبتلا شده است که می‌تواند عفونی یا غیرعفونی و التهابی باشد. مراجعه بموقع و شروع هرچه زودتر درمان توصیه می‌شود.

دکتر آزاده فهیمیان/ متخصص اطفال

در یک کودک طبیعی، در فاصله بین شش ماهگی تا دو سالگی، تعداد کل سلول‌های چربی بدن افزایش یافته و پس از آن تا هشت تا ده سالگی این تعداد سلول چربی ثابت می‌ماند. در دوران بلوغ، هم تعداد سلول‌های چربی بیشتر شده و هم سلول‌ها بزرگ‌تر می‌شوند. سلول‌های چربی کودکان چاق هم از نظر تعداد بیشتر و هم از نظر اندازه بزرگ‌تر است. استعداد چاقی ارثی، بر چاق شدن کودکان تاثیر دارد. عادت‌های غذایی و شیوه غذا خوردن خانواده نیز بر این چاقی بی‌تاثیر نیست.

افزایش سریع وزن در سال اول زندگی کودک او را مستعد چاقی در آینده می‌کند. با توجه به شرح حالی که از فرزندتان ارائه می‌کنید، به نظر می‌رسد فرزندتان با شروع فرآیند بلوغ دچار تمایل به تغذیه پرکالری دارد. توصیه می‌کنم روزانه حداقل 50 دقیقه ورزش پرتحرک داشته باشد. این ورزش باید به گونه‌ای باشد که ضربان قلب او افزایش یابد. در این شرایط کالری‌های اضافی می‌سوزند. ورزش منظم باعث ایجاد چرخه (سیکل) هورمونی می‌شود که این مساله ساختار تغذیه‌ای او را بهبود می‌بخشد. در کنار ورزش، میزان کالری دریافتی او را به‌طور نامحسوس به شرایط قبل بازگردانید. نیاز او به مصرف مواد غذایی و دریافت کالری را با جایگزین کردن مصرف انواع میوه و سبزی و لبنیات کم‌چرب به جای غذاهای پرکالری، تامین کنید. به‌طور مثال قبل از ناهار و شام، یک لیوان ماست یا یک بشقاب سالاد بدون سس به او بدهید. از مصرف غذاهای پرکالری و چرب او را منع کنید تا زمینه‌ساز ایجاد اشتهای کاذب نشود. هرچه فرزندتان مقدار غذای بیشتری مصرف کرده و این غذا پرکالری‌تر باشد، سلول‌های چربی او بیشتر شده و هرچه مصرف شیرینی او بیشتر شود، تمایلش به خوردن شیرینی‌ها بیشتر می‌شود. هر دوی این عوامل نیز باعث افزایش وزن فرزندتان می‌شود.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها