«برنامه خدمه تجاری C5610K» تلاش ناسا برای ارائه کمکهزینه به توسعه تجاری سیستمهایی برای حمل فضانوردان به ایستگاه بینالمللی و بازگرداندن آنها به زمین است.
بر اساس این پیشنویس، زمانی که ناسا نخستین اقدام برای یک پرواز سرنشیندار را صورت دهد، هر سال دو بار از این پروازها انجام خواهد شد.
ناسا پاییز سال جاری میلادی قرارداد نهایی را منتشر خواهد کرد، این آژانس در اول و دوم آگوست میزبان نشست پیشقرارداد با صنایع در مرکز فضایی کندی خواهد بود.
آن طور که انتظار میرود، این قرارداد تحت مقررات تجاری فدرال، قراردادی با قیمت ثابت خواهد بود.
تاکنون ناسا بیشتر به «قانون موافقتنامههای فضایی» برای ارائه کمکهزینه به توسعه سفینهفضایی که از لحاظ تجاری طراحی شده، متکی بوده است.
عموما این تصور وجود دارد که شرکتهای دارای بهترین شانس، شرکتهایی هستند که ناسا از پیش به عنوان بخشی از دور سوم برنامه خدمه تجاری، از آنها حمایت کرده است.
این شرکتها شامل «سیستمهای تفحص فضایی بوئینگ،» «سیستمهای فضایی سیرا نوادا» و «فناوریهای تفحص فضایی» (اسپیسایکس) هستند.
بوئینگ و اسپسایکس بر روی ساخت کپسولها فعالیت میکنند، در حالی که سیرا نوادا طراحی لیفتینگ-بدنه را بر عهده دارد.
تمامی سه سفینهفضایی میتوانند هفت نفر را در خود جای دهند. بوئینگ و سیرانوادا در حال برنامهیزی برای پرتاب موشک Atlas 5 هستند، در حالی که موشک Falcon 9 متعلق به اسپیسایکس آماده عملیات در سال 2017 است.
در برنامه زمانبندی و بودجهگذاری، پرواز نمایشی برنامهریزیشده که بخشی از آنچه ناسا «توانایی حملونقل خدمه تجاری» مینامد، است، نخستین پرواز فضایی مداری سرنشیندار از ایالات متحده آمریکا، از سال 2011 (سال پایان یافتن برنامه شاتل فضایی) به شمار میآید.
ناسا بارها اعلام کرده به بیش از 800 میلیون دلا در سال برای اجرای برنامهاش در سال 2017 و دخالت دادن بیش از یک شرکت در این برنامه نیاز دارد. (ایسنا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: