از آن سایت نزدیک به اصلاح‌طلبان تا اخبار ویژه آن روزنامه اصولگرا، از حرف‌های درگوشی افطاری سیاسیون این طرفی تا گعده خصوصی آن طرفی، حالا دیگر همه ترکیب احتمالی کابینه حسن روحانی را می‌دانند!
کد خبر: ۵۸۱۹۴۸
نام‌های قدیمی در کابینه جدید

دفتر رئیس جمهور منتخب اگر چه از همان روزهای اول خواستار پرهیز رسانه‌ها از گمانه‌زنی درباره کابینه او و انتشار اسامی نامزدهای احتمالی حضور در دولت شده است اما این روزها، اغلب رسانه‌ها پر است از اسامی مختلفی که گفته می شود احتمالا در دولت روحانی مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرند. اما همه گمانه‌ها درباره کابینه حسن روحانی به یک گروه اسم از مدیران و سیاستمداران قدیمی ختم می‌شود و این اسم‌ها در همه فهرست‌های منتشرشده و گمانه‌های موجود درباره کابینه یازدهم وجود دارد.

گمانه زنی‌‌ها درباره کابینه حسن روحانی از همان فردای پیروزی «شیخ دیپلمات» در انتخابات ریاست‌ جمهوری آغاز شد؛ اما خیلی زود و با گذشت تنها چند هفته، معلوم شد گزینه‌های این گمانه‌ها چندان متنوع نیست و اگر با جمع جبری همه این فهرست‌ها را کنار هم بگذاریم، سرانجام 15 نام از دل آن بیرون می‌آید.

اما این سیاستمداران کهنه‌کار چه کسانی هستند؟ بی‌شک محمدرضا نعمت‌زاده را می‌توان رکورددار تکرار نام در همه فهرست‌های مربوط به کابینه آینده دانست.

نعمت‌زاده متولد 1324 تبریز تقریبا در همه دولت‌های بعد از انقلاب حضور داشته است، از سابقه ده ماه وزارت کار در دولت شورای انقلاب (1358) تا تصدی وزارت صنایع در دولت‌های شهید رجایی تا دولت دوم هاشمی و حضور در دولت خاتمی و احمدی‌نژاد به عنوان معاون وزیر.از مهندس نعمت‌زاده به عنوان یکی از «حتمی‌ های کابینه یازدهم» از سرپرست نهاد ریاست جمهوری تا وزیر‌صنعت و معدن نام برده می‌شود. دومین نام پرتکرار در فهرست‌های مربوط به کابینه آینده، حجت‌الاسلام علی یونسی است.

چهارمین وزیر اطلاعات بعد از انقلاب اسلامی که بعد از استعفای اجباری حجت‌الاسلام دری‌نجف‌آبادی درباره قتل‌های زنجیره‌ای، وزیر اطلاعات کابینه خاتمی شد. یونسی که شش ماه قبل از انتخابات در همه مجامع و دیدارها در کنار دکتر روحانی حضور داشت، به عنوان وزیر کشور یا اطلاعات دولت حسن روحانی نام برده می‌شود.

شباهت‌های شخصیتی و سیاسی این دو چهره، شاید از دلایل حضور قطعی یونسی در کابینه آینده باشد. شباهت مهم یونسی و روحانی در این است که هر دو خاستگاهی اصولگرا داشتند، اما در جریان تحولات بعد از دوم خرداد، ترجیح دادند که به جناح اصلاح طلب هم نزدیک شوند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نیرو در دولت هاشمی و وزیر نفت دولت خاتمی نام بعدی تکراری در دولت آینده است. از زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت روحانی نام برده می‌شود.

نام تکراری بعدی در فهرست‌های مربوط به کابینه بی‌شک متعلق است به محمدعلی نجفی. او که وزیر آموزش و پرورش دولت هاشمی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت خاتمی بود یکی از نام های ثابت در فهرست های احتمالی دولت روحانی است که به عنوان وزیر علوم یا آموزش و پرورش یا رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت آینده از وی نام برده می‌شود.

اما محمد نهاوندیان نام بعدی پرتکرار در فهرست‌های مربوط به کابینه آینده است. او در ایام انتخابات ریاست جمهوری در ستاد ولایتی به عنوان رئیس بخش اقتصادی مشغول بود، اما با ستاد روحانی نیز روابطی داشت.

نهاوندیان به عنوان چهره‌ای مقبول در میان همه اقتصاددانان کشور و حتی بازاریان به عنوان شخصیتی که می‌تواند در شرایط کنونی بین سیاست خارجی و اقتصاد پیوند دهد، شناخته می‌شود.

نام محمد نهاوندیان به عنوان معاون اول دولت روحانی تا مهم‌ترین پست‌های اقتصادی دولت در همه فهرست‌ها به چشم می‌خورد.

دیگر اسامی تکراری فهرست‌های مربوط به کابینه آینده عبارتند از: محسن مهرعلیزاده، حسین علایی، مجید انصاری، محمدباقر نوبخت، محمد شریعتمداری، کمال خرازی، علی‌اکبر صالحی و حسین فریدون.

با نگاهی به این نام ها مشخص می شود در صورت تحقق این فهرست ها حسن روحانی عملا از «وزرای اجرایی و غیرسیاسی» کابینه‌های سازندگی و اصلاحات که وارد دهه ششم یا هفتم زندگی‌شان شده اند یا نزدیک به بازنشستگی هستند برای ترکیب اصلی دولت آینده استفاده کرده است.

نکته قابل توجه این است که بر اساس این فهرست ها دکتر حسن روحانی ظاهرا ترجیح داده است که حتی از رقبای انتخاباتی مثل آقایان قالیباف و محسن رضایی هم استفاده نکند، هرچند نام علی‌اکبر ولایتی و مصطفی پورمحمدی دو نفر از چهره‌های اصولگرایان سنتی به عنوان گزینه سوم یا چهارم بعضی از مناصب دولت آینده به چشم می‌خورد و این در حالی است که نام محمدرضا عارف، نامزد اصلاح‌طلب و انصرافی انتخابات یازدهم هم در بیشتر فهرست‌های کابینه وجود ندارد. البته اکبر ترکان، مشاور روحانی گفته است که او به استفاده از عارف در کابینه آینده علاقه‌مند است.

نبود نام‌های جدید در کابینه روحانی را می‌توان چنین تحلیل کرد که رئیس‌جمهور منتخب عملا نتوانسته است حامیان اندیشه محوری خویش یعنی اعتدال را بیش از این نام‌های قدیمی در میان جناح‌های سیاسی کشور بیابد، از سوی دیگر حضور نام‌های تکراری و قدیمی در کابینه آینده را می‌توان نشانه‌ای از آن دانست که حسن روحانی نمی‌خواهد ریسک ورود چهره‌های جدید یا جوان با حاشیه‌های خاص آن را در دولت اعتدال بپذیرد و مایل است با تشکیل یک دولت منسجم، پرتجربه و البته محافظه کار به جنگ چالش‌ها برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۳
غغغغ
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
4سال بعد میگیم خدا پدر احمدی نژاد رو بیامورزه
ییییی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
همانطور كه الانم میگیم!!!!!! بعد هشت سال خدا پدر ،مادر و آقای خاتمی رو بیامورزه
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
احمدی نژاد یك خدمت بزرگ به مملكت كرد اونهم آوردن مدیران میانی به سطح اول مدیریت كشور بود از جمله فتاح ، صفار هرندی ، باقری لنكرانی ، دانشجو و ... كه پشتوانه ای برای مدیریت كشور در سالهای آینده باشد حالا به گمان كلید تدبیر كابینه امید دچار قحط الرجال شده و برگشته سالخورده ها رو كه دوره مدیریت شون به پایان رسیده رو دوباره برگردونده بابا والا به خدا اگر اینها برای تجربه شون هم اومده باشند باید بپذیریم كه امتحان پس داده اند چراباید اینقدر تنگ نظر باشیم تو مملكت 75 میلیونی یه نفر 25 سال تو كابینه باشد در وزارتخانه های مختلف كه اونهم احمدی نژاد عذرش رو خواست حالا دوباره برگرده كابینه . من كه از سلامت جسمانی بعضی هاشون شك دارم چه برسه به توانایی كار!!
من بچه بودم جهانگیری و نعمت زاده و زنگنه و نوبخت و... تو تلویزیون دیدم
ك
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
محمد رضا عارف باید بشه معاون اول چون واقعا حقشه
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
حد اقل ترتیبی اتخاذ شود كه معاونین ومشاورین ازبین نخبگان وخیل متخصصین انتخاب شوند ،این كهنسالان مربوط به دوران بی اعتمادی نسبت به افرادوقحط الرجال میباشند.
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
در این لیست ها از اسم رضا نداف خبری نیست بحق تلاشهای او كه درسیستم بانكی است شایسته تقدیراست و اگردر كابینه جایی نداشته باشد در حول محورهای اقتصادی و مالی می تواند گزینه مناسب باشد
هركی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
اقای روحانی از اینا برای اینكه باقیات و صالحاتشون را درست كنن استفاده میكنن نه چیزه دیگه
رضا2
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
همین جدیدیا اومدن تورم و تحریم و با خودشون آوردند دستشون درد نكنه آقا جان همه جای دنیا از تجربه استفاده میكنند
نننن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
كی گفته خدا پدر ،مادر و آقای خاتمی رو بیامرزه.چون كاری نكرد و حقوقشو گرفت و رفت .با افتخار به اینكه تورمش 20 درصد بوده!!!!طرف قیمت دلار رو اصلاح كرده كه برای اولین بار در تاریخ صادرات ما بیشتر از واردات شده ،هدفمندی را اجرا كرده كه امثال آقای خاتمی جراتش رو نداشتن،مالیات بر ارزش افزوده و .....را اجرا كرده كه 50 ساله تودنیا اجرا میشه تازه میگن چرا 35 درصد تورم داریم.راست میگی اونم باید حقوقشو میگرفتو می رفت.
ماهان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
چرا همه ی اسم ها از دولت های خاتمی و هاشمی هستند مگه وزرای آقای احمدی نژاد بد بودند
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
سردارمحسن رضایی مناسب پست وزیراقتصاد است ودكترولایتی مناسب وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی وآقای قالیباف مناسب پست وزارت مسكن وشهرسازی است.
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
عارف باید بشود معاون اول حسن روحانی حقش ریس جمهور بود
قاسمی 33
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
اتفاقا خیلی كار خوب و منطقی میكنه كه داره از یكسری به اصطلاح سناتور استفاده میكنه،دیگه الان وقت آزمون و خطا نیست،وقت اون نیست كه بعضی افراطی های چندین سال پیش ما را تا سرحد جنگ ببرند،وقت اون نیست كه یكهو دلار از 1000بشه 4000تومان ،هرچند كه با این تحریمها ما الان تو جنگ واقعی هستیم،بله درسته ما 75میلیون جمعیت داریم ولی اگه مدیر باشید و مدیریت كرده باشید خوب میدونین كه مدیر(اونم در حد وزیر)باید اونقدر برش داشته باشه كه هیچكس و هیچ عاملی تو ارادش نتونه تاثیر بذاره و در ضمن وزیر كه نباید حتما 30-40ساله باشه مگه میخواهد بیل و كلنگ بزنه،یك مدیر خوب باید باتجربه،عالم،اهل جلسه و مشورت و تصمیم گیر خوبی باشه و پیگیر باشه ،باید همه ازش حساب ببرند،واما گفتید نعمت زاده،من از نزدیك با مدیریت ایشون آشنام ،از تمام مدیرهای نفتی بپرسید ایشون بالاترین سهم را در توسعه ماهشهر و عسلویه داشتند كه الان بزرگترین مناطق اقتصادی ایران و خاورمیانه هستند،(این فقط یك مورد،یا آقای تركان و بقیه،پیش بسوی آبادانی و رفاه با تدبیر و امید.
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
متاسفانه گزینش ها همیشه در یك دایره بسته ای از افراد غالباَ بوركرات و یا دولتی بوده بطوریكه اغلب افراد چه در مجلس و چه در كابینه همان چهره هایی هستند كه متصدیان امور در دستگاه دولت بوده اند و با تغییر جو سیاسی دوباره در صحنه حضور پیدا میكنند . اینها هیچكدام شایسته تر از یك مدیری كه در بخش خصوصی فعال و در كار خود موفق بوده نمی توانند باشند . بطو رمثال وزیر كشاورزی باید كسی باشد كه خارج از دستگاه دولتی كار كرده و هكتارها زمین را آباد كرده باشد و همینطور یك صاحب واحد تولیدی موفق است كه شایسته پست وزارت صنایع است نه عده ای پشت میز نشین دولتی كه یك واحد كوچك در بخش غیر دولتی را هم نمی توانند اداره كنند !.
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
به نظر من بایستی صبر كرد وعجولانه تصمیم گیری نكنیم .عقل سلیم می گوید توی این سه دوره دولت هاشمی وخاتمی واحمدی نژادآنچه كه مورد تایید ملت بوده وباعث می شود رضایتمندی نسبی را در كشور بوجود آورد.وسروسامان دادن به وضعیت اقتصاد ومعیشت مردم وتولید وثبات قیمتها وبرخورد شدید با مفاسد اقتصادی كه ویروس وبلای هر دولت می باشد. در راس كاری دولت جدید باشدنه حزب وگروه خاص بایستی سراغ متخصصین ونخبه هارفت نه پیران وآب گرفته شده ها ماملت میخواهیم زندگی كنیم .ما نردبان خوشبختی آقایون نیستیم آنها در نازونعمت. امید است دولتی مقتدر باعلم صبور وپاك وباسیاست ومردمیییییییییییی تشكیل شود در غیر این صورت بعد از چهارسال خداحافظ
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
من دارم 4 سال دیگه رو میبینم كه عكس احمدی نژاد رو میگیریم دستمون . میگیم احمدی نژاد خدا پدرتو بیامرزه...
شهره روح دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
زنده باد روحانی
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
هركه باد حقوقشو بگیره و حلالش و مسولیت سنگینی رو دوششان قرار میگیره ماهی ده میلیون حقوق بگیرن نوش جونشون ولی خداییش كار كنن برای مردم خداییش این مردم گناه دارن حداقل نصف حقوقی كه دریافت میكنن كار كنن برای خدا و مردم نه برای خودشان و ...
نننن
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
۰
۰
این افراد اونموقع كه میر میران بودند كه وضع اون بود حالا كه ....میرانند كه واویلاست.یك نفر تو نظرات گفته بود الان وقت ازمون و خطا نیست .راست میگه، ولی ازموده را ازمودن خطاست .
خلیفه
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
۰
۰
داشتن روابط عمومی خوب راچشم به راهیم. می توان مثل خاتمی نوشابه زمزم رادرعربستان فروخت ،نفت 8دلاری را40دلاركرد ارز راثابت نگه داشت،ژاك شیراك ،ملك فهد و دنیا رابه تحسین ایران واداشت.
منمكتمنت
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
۰
۰
یا پس گردنی بخورید یا تحریم بشین . اینست منطق غربیها - بعضی ها طوری حرف میزنند انگار خواب تشریف دارند. راستی وزیر محترم ارشاد دولت اصلاحات كجا و به چه كاری مشغول هستند؟اگه بود تمام مشكلات حل میشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انیشتین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
۰
۰
E=MC2 ..؟؟؟؟ هزینه ها و انرزی مصرف شده سالهای قبل را هدر ندهید از ابتدا شروع كردن فقط هزینه اش به روی دوش مردم می باشد مردم تمام هزینه های كشور پرداخت كرده اند عده‌ای نباید مجددا از نو شروع به ازمون كرده و دستاوردهای قبلی را به طور كلی كنار گذاشته و حق چنین كاری برای هیچكس مجاز نیست و خیانت به كشور و در راستای اهداف دشمنان می باشد .. هركجا محرم شدی دست از خیانت باز دار --- ای بسا محرم كه با یك نقطه مجرم میشود
ج و
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
۰
۰
بهتراست به جوانان شاخص و كاردان نیز بهاء دهد

نیازمندی ها