«کابینه روحانی» در روزهای اخیر و احتمالا آینده کلید واژه‌ای است که به کرات آن را خواهیم شنید؛ کابینه‌ای که ابتدا همه می‌گفتند از آن سهمی نمی‌خواهند، اما هر چه پیشتر رفتیم، سهم خواهی‌ها از کابینه روحانی روشن‌تر شد.
کد خبر: ۵۸۰۶۶۶
سهم خواهی اصلاح‌طلبان از روحانی

تابناک نوشت: کابینه روحانی در روزهای اخیر و احتمالا آِینده کلید واژه ای است که به کرات آن را خواهیم شنید. کابینه ای که ابتدا همه می گفتند از آن سهمی نمی خواهند، اما هر چه پیشتر رفتیم پرده تعارفات کنارتر رفت و سهم خواهی ها از کابینه روحانی روشن تر شد، تا جایی که در یک مراسم سید محمد خاتمی به شوخی و جدی نام وزیر فرهنگ مورد نظرش برای کابینه روحانی را هم بر زبان آورد و احمد مسجد جامعی را برای این پست به روحانی معرفی کرد؟ اما به راستی اصلاح طلبان از کابینه روحانی چه می خواهند؟ چه پست هایی و چه وزارتخانه هایی؟

اصلاح طلبان با تیزهوشی به صرافت افتاده اند. حسین مرعشی چندی پیش در مصاحبه ای اعلام کردکه  اصلاح طلبان پیروز این انتخابات بودند پس چه دلیلی دارد که انها در دولت حضور نداشته باشند؟ آنها به خوبی ارزش هر وزارتخانه را می دانند و در روزهای اخیر سه وزارتخانه را نشانه رفته اند. وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارتخانه ای گسترده است که تقریبا همه امور لازم برای تولید اندیشه و فکر، بسط و گسترش آن ، هنر، رسانه  و ... را در اختیار دارد. شبکه گسترده و دامنه نفوذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب بندی و ترویج گفتمان مورد نظر اصلاح طلبان بر کسی پوشیده نیست. اصلاح طلبان عموما صبور هستند و می دانند که با تسلط بر وزارت ارشاد باید بذرهایی را بکارند تا فردا آن را درو کنند.

 حمایت نمایندگان آمریکا از رابطه با ایران

تنها چند روز پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل طی اظهاراتی خواستار عدم اعتماد اوباما به دولت جدید ایران و تشدید فشارها علیه کشور شد، شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکایی با تهیه نامه ای خواستار تعامل دولت آمریکا با دولت جدید در ایران شده اند. در حال حاضر بیش از یک چهارم اعضای مجلس نمایندگان این نامه را امضا کرده اند.

در این نامه از اوباما خواسته شده به ابراز تمایل حسن روحانی برای تعامل با غرب و آمریکا توجه نشان دهد. «تایمز اسرائیل» می نویسد این نامه که توسط چارلی دنت جمهوری خواه و دیوید پرایس دموکرات تهیه شده، تاکنون به امضای 118 نماینده رسیده است. اغلب امضاکنندگان این نامه دموکرات هستند، اما نام 15 جمهوری خواه نیز در میان آن ها دیده می شود.

به نوشته این روزنامه، هرچند در نامه مذکور مستقیماً به نتانیاهو اشاره ای نشده، اما محتوای آن مستقیماً در تقابل با اظهارات اخیر وی مبنی بر ضرورت افزایش فشار بر ایران و غیرقابل اعتماد خواندن رئیس جمهور جدید ایران قرار دارد.

در این نامه آمده: «عدم امتحان این موضوع که آیا انتخاب روحانی، ارائه کننده فرصتی برای حرکت به سمت توافقی معتبر و قابل اتکا درباره برنامه هسته ای ایران هست یا خیر، اقدامی اشتباه است».

چشم‌انداز روابط ایران و انگلیس

 تلویزیون بی بی سی با پخش گزارشی از چشم‌انداز روابط ایران و انگلیس با روی کار آمدن آقای روحانی گفت: روابط ایران وانگلیس فعلا به حداقل رسیده و جک استرو وزیر خارجه سابق انگلیس که ریاست گروه دوستی پارلمان ایران و انگلیس را بر عهده دارد گفته به آینده روابط خوش بین است و می‌خواهد به تهران سفر کند اما آیا با آمدن آقای روحانی روابط دو کشور تغییر می‌کند.

گزارشگر بی بی سی می گوید: هنوز هم بسیاری از ایرانی‌ها مانند دایی جان ناپلئون فکر می‌کنند، بی‌اعتمادی به انگلیس که ریشه تاریخی دارد سابقه اش هم به کودتای 28 مرداد 1332 بازمی گردد زمانی که آمریکا و بریتانیا با یک کودتا محمد مصدق نخست وزیر وقت را سرنگون کردند و از آن زمان روابط ایران و بریتانیا بالا و پایین زیاد دیده است.

ریچاد دالتون سفیر پیشین  انگلیس در تهران گفت: من فکر می‌کنم که این امکان به صورت بالقوه برای تغییر مثبت وجود دارد بریتانیا و ایران در گذشته بر بحران‌های مختلفی در روابط شان غلبه کردند از جانب رییس جمهور منتخب آقای روحانی از جانب صحبت های او مشخص است که می‌خواهد این مشکل را رفع کند بین دو کشور و از آنچه که وزیر خارجه بریتانیا آقای هیگ گفته او هم دید مثبتی دارد نسبت به بهبود روابط با ایران.

تحریم ایران را لغو کنید

سوزان مالونی تحلیلگر اندیشکده بروکینگز در مقاله ای با عنوان« ایران و هنر آن کشور در مذاکرات هسته ای» با اشاره به توانایی های بالای مقامات کشورمان در مذاکرات هسته ای نوشت که دولت اوباما ناگزیر است که در روند مذاکرات هسته ای با ایران انعطاف بیشتری از خود به خرج دهد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران تحلیلگر اندیشکده بروکینگز در ادامه به تشویق دولت اوباما از سوی تحلیلگران غربی برای استفاده از فرصت ایجاد شده به منظور تعامل با کشورمان اشاره می کند و می افزاید :اکثر رسانه های غربی و صاحب نظران و تحلیلگران سیاسی و بسیاری از مقامات پیشین دولت آمریکا به اوباما توصیه کرده اند که از فرصت ایجاد شده پس از برگزاری انتخابات در ایران برای تعامل با آن کشور استفاده نماید. آنان توصیه کرده اند که دولت اوباما رویکرد خود در مورد برنامه هسته ای ایران را تغییر دهد و راههای موثری برای رفع تحریم های وضع شده بر ضد ایران را در مقابل آن کشور قرار دهد.

این تحلیلگران توصیه می کنند که دولت آمریکا باید مشی انعطاف پذیری در مقابل ایرانیان اتخاذ نماید تا دست کم کشورهای غربی در مذاکرات چندجانبه بتوانند با ایران به توافق برسند.

نویسنده در ادامه با اشاره به کارشکنی های کنگره آمریکا و رژیم صهیونیستی در مسیر تعامل مستقیم با جمهوری اسلامی ایران می افزاید :من می دانم که دولت اوباما می خواهد سلاح را در مقابل ایران بر زمین بگذارد اما در این میان رژیم صهیونیستی و نمایندگان کنگره آمریکا مانع این کار می شوند. دولت اوباما نمی خواهد همچون دولتهای قبلی آمریکا گام های غلطی را در مورد برنامه هسته ای ایران بردارد. این گروه در صددند تا با سمپاشی هایی که انجام می دهند این گونه القا نمایند که دیپلماسی با جمهوری اسلامی ایران بی نتیجه خواهد بود.

تحلیل رادیو  فردا از سفر احمدی نژاد به عراق

رادیو فردا با پخش گزارشی درباره سفر آقای احمدی نژاد به عراق گفت: در حالی که دولت دهم به روزهای پایانی خودش نزدیک می شود ، محمود احمدی نژاد در حال انجام آخرین سفرهای داخلی و خارجی خودش هست . آقای احمدی نژاد برای دومین بار در طول ریاست جمهوری اش به عراق سفر کرد.

گزارشگر این رادیو افزود:عراق از بازارهای عمده فروش محصولات ایرانی از جمله خودرو و مواد غذایی به شمار می رود و به این ترتیب برای ایران که بر سر برنامه هسته ای اش تحت تحریم های سختگیرانه شماری از کشورها قرار دارد عراق منبع درآمد ارزی مهمی محسوب می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها