ملک زاده در دیدار با وزیر گردشگری عراق:

ایران محدودیتی برای همکاری های گردشگری با عراق ندارد

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای همکاری مشترک با عراق در حوزه های گردشگری و میراث فرهنگی ندارد.
کد خبر: ۵۸۱۴۹۲
ایران محدودیتی برای همکاری های گردشگری با عراق ندارد

محمدشریف ملک زاده روز یکشنبه در دیدار لواء السمیسم وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق که در ساختمان ارگ آزادی انجام شد، بر پیگیری دو طرف برای اجرایی شدن یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در حوزه های گردشگری و مرمت آثار باستانی تاکید کرد.

وی به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور اشاره کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای همکاری های مشترک با تمام وجود در خدمت شماست و بنابراین محدودیتی در این زمینه قائل نیستیم.

ملک زاده از ایران و عراق به عنوان دو کشور دوست، همسایه و مسلمان یاد کرد و افزود: تقویت همکاری ها و توسعه گردشگری بین دو کشور می تواند زمینه ساز تحولات بزرگ بین ایران و عراق باشد.

وی درباره درخواست وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق از ایران برای استرداد اشیاء تاریخی این کشور گفت: مطمئن باشید که در این خصوص با عراق همکاری صمیمانه ای خواهیم داشت.

معاون رییس جمهور یادآور شد که در این رابطه در جلسه کمیته ۱۹۷۰ یونسکو که هفته گذشته برگزار شد، به پیشنهاد و حمایت ایران، عراق به عضویت کمیته استرداد اشیاء مسروقه تاریخی یونسکو درآمد که نشان دهنده علاقه مندی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری هرچه بییشتر با عراق است.

ملک زاده همچنین به امضای تفاهمنامه با عراق در سال های گذشته اشاره و پیشنهاد کرد یک کمیته مشترک برای اجرایی کردن تفاهمنامه های به امضاء رسیده بین دو کشور تشکیل شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطر نشان کرد که می توان برنامه های اجرایی بین دو کشور در زمینه های تسهیل صدور روادید، تقویت و افزایش گردشگران مذهبی، تقویت بخش خصوصی، همکاری در حوزه مرمت آثار باستانی، تلاش برای کشف و استرداد آثار تاریخی به سرقت رفته از عراق را تدوین و اجرایی کرد.

وی از ایران به عنوان امن ترین کشور برای میزبانی از گردشگران و زائران عراقی یاد کرد و افزود: بهتر است برنامه های اجرایی در حوزه های مختلف تدوین و امور به بخش خصوصی دو کشور واگذار شود.

به گفته ملک زاده، سال گذشته یک میلیون ۱۵۶ هزار عراقی به ایران سفر کرده اند و در مقابل یک میلیون و ۴۶۰ هزار زائر ایرانی نیز راهی عراق شدند.

ملک زاده از سفر هیاتی متشکل از معاونان و مدیران معاونت میراث فرهنگی کشور به عراق خبر داد و افزود: این هیات بزودی به عراق سفر خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به درخواست وزیر گردشگری عراق برای معرفی شرکت های معتبر برای مرمت آثار تاریخی و باستانی این کشور نیز گفت: فهرستی از شرکت های معتبر که دارای رتبه بندی از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری رییس جمهور هستند را ظرف یک هفته آینده به طرف عراقی معرفی خواهیم کرد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها