در حالی‌که فقط چند روز از آتش‌سوزی در جنگل‌های چشمه زغالی پاریز در استان کرمان می‌گذرد، روز شنبه آتش‌سوزی در ذخیره‌گاه جنگلی و منطقه حفاظت شده جفریز دهستان گوغر بافت، 40 هکتار از درختان کهنسال ارژن و بنه و بادام کوهی را خاکستر کرد.
کد خبر: ۵۸۱۴۱۷

به گفته مردم محلی، آتش‌سوزی ساعت 11 صبح در جنگل‌های اطراف روستای جفریز آغاز شد و به دلیل باد شدید و خشکیدگی بوته‌های اطراف درختان بسرعت گسترش یافت. گرچه ساکنان بومی روستای جفریز و برخی امدادگران محلی از دقایق ابتدایی بروز آتش‌سوزی با اقدامات اولیه درصدد کنترل آتش برآمدند، اما کمبود امکانات و نبود ماشین آتش‌نشانی باعث شد خاموش کردن آتش به درازا کشیده و صدها اصله درخت ارژن، بادام کوهی و بخصوص درختان کهنسال بنه طعمه حریق شود.

رئیس منابع طبیعی بافت در این‌باره به مهر گفت: بلافاصله پس از گزارش آتش‌سوزی توسط مردم، نیروهای امدادی به منطقه اعزام شدند و پس از تلاش چهار ساعته و همکاری مردم ‌اکنون اوضاع تحت کنترل قرار دارد، اما با توجه به وزش باد و وجود درختان خشک و احتمال بروز آتش‌سوزی مجدد، اکیپ‌های امدادی همچنان در منطقه حضور خواهند داشت.

ایزدی افزود: جفریز از ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان کرمان محسوب می‌شود و دارای گونه‌های گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد است. وی از وجود 5000 هکتار پوشش جنگلی در این منطقه خبر داد که متاسفانه 40 هکتار آن کاملا در آتش ‌سوخته و از بین رفته است.

ایزدی درخصوص علت این حادثه گفت: اقدامات کارشناسی در این زمینه در حال انجام است، اما تاکنون دلیل قطعی مشخص نشده است، اما برآوردهای اولیه از عمدی بودن آتش‌سوزی حکایت دارد.

آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده

در همین حال سرهنگ محمد رحیم بزمند، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده فتح در محدوده کوه خامی شهرستان باشت در روز گذشته خبر داد و گفت: این منطقه در محدوده منطقه حفاظت‌شده خامی از مناطق زیرپوشش محیط زیست است.

کوه خامی با حدود 26 هزار هکتار وسعت یکی از مناطق حفاظت شده کهگیلویه وبویراحمد است و منطقه فتح در ضلع شمالی این منطقه واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها