سکه در مرز یک میلیون تومان

در ادامه روند کاهشی قیمت سکه و دلار در بازار تهران، روز گذشته نیز قیمت‌ها در این بازار با افت قابل توجهی همراه بود، به طوری که قیمت سکه در مرز یک میلیون تومان ایستاد.
کد خبر: ۵۸۱۱۸۰
سکه در مرز یک میلیون تومان

به گزارش خبرنگار ما، گرچه بسیاری افت قیمت‌ها در بازارهای سفته‌بازی بویژه سکه و دلار پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را ناشی از بهبود انتظارات و اثر روانی می‌دانستند، اما ادامه‌دار شدن این روند کاهشی در حال تبدیل هیجانات انتظاری به روندی باثبات و پایدار است؛ روندی که در یک ماه گذشته هم فرود داشته و هم فراز، اما برآیند کلی آن روبه پایین بوده و سبب شده تا قیمت‌ها در این بازارها به نحو قابل توجهی کاهش یابد.

همین امر گمانه‌زنی‌ها برای کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها و خروج سکه و دلار از محدوده قرمز را تقویت کرده است.

در این راستا دیروز شنبه در بازار تهران نرخ‌هایی تعیین شد که در چند ماه اخیر کم‌سابقه بوده است.

دلار در مرز 3000 تومان

نرخ دلار که در یک هفته‌ اخیر در بازار تهران روبه کاهش بوده دیروز هم به همین مسیر ادامه داد تا به مرز 3000 تومان برسد. در نتیجه روز گذشته هر دلار آمریکا 3050 تومان و هر یورو 4100 تومان قیمت خورد.

این نرخ‌ها نسبت به پنجشنبه هفته گذشته به ترتیب 120 و 80 تومان کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که مقایسه قیمت دلار در روز گذشته با شنبه هفته قبل حاکی از کاهش 245 تومانی دارد که در نوع خود قابل توجه است. یورو نیز در طول یک هفته گذشته 80 تومان کاهش ارزش در برابر ریال یافته است.

نرخ رسمی دلار هم کاهش یافت

از سوی دیگر براساس اعلام آخرین تغییرات نرخ ارز توسط بانک مرکزی، دیروز نرخ دلار نسبت به پنجشنبه هفته گذشته افت و قیمت یورو و پوند رشد داشته است.

بنابراین گزارش، بانک مرکزی نرخ رسمی هر دلار آمریکا را دیروز ۲۴ هزار و ۷۹۲ ریال، قیمت هر پوند را ۳۷‌هزار و ۸۷۰ ریال و هر یورو را ۳۲ هزار و ۵۸۰ ریال تعیین کرد.

به این ترتیب شکاف قیمتی دلار در بازار رسمی و غیررسمی باز هم کمتر شده و به 571 تومان رسیده است.

بنا بر اعلام بانک مرکزی، روز گذشته نرخ هر فرانک سوئیس 26 هزار و 347 ریال، کرون سوئد ۳۷۹۴ ریال، کرون نروژ ۴۱۵۵ ریال، کرون دانمارک ۴۳۷۰ ریال، روپیه هند ۴۱۸ ریال، درهم امارات متحده عربی ۶۷۵۰ ریال، دینار کویت 86 هزار و 899 ریال، یکصد روپیه پاکستان 24 هزار و 645 ریال، یکصد ین ژاپن 24 هزار و 658 ریال و دلار هنگ‌کنگ ۳۱۹۶ ریال اعلام شد.

سکه به مرز یک میلیون تومان رسید

سکه هم که این روزها در نتیجه کاهش قیمت دلار، با افت قیمت مواجه است، روز گذشته باز هم کاهش یافت؛ تا جایی که هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم به کمتر از یک میلیون تومان رسید و 990 هزار تومان قیمت خورد.

سکه طرح جدید نیز با 36 هزار تومان کاهش قیمت نسبت به پایان هفته گذشته به یک میلیون و 17 هزار تومان رسید. نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز هر کدام با 13 هزار تومان کاهش قیمت به ترتیب 542 و 342 هزار تومان قیمت خورد.

بازار روزهای حساسی در پیش دارد

کارشناسان بر این باورند انتظار مثبتی که بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اقتصاد کشور حاکم شده بود، این روزها به دلیل علامت‌هایی که از خارج کشور گرفته در حال تقویت است.

در همین باره، دکتر علی معنوی‌راد به خبرنگار ما می‌گوید: وجود نشانه‌هایی از تمایل انگلیس به برقراری مجدد روابط با ایران، تلاش 1+5 برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران و نیز تلاش‌های دیپلماتیک کنگره آمریکا و به تعویق انداختن تحریم‌ها مهم‌ترین دلایلی بود که دیروز سبب شد روند کاهشی قیمت‌ها در بازارهای سکه و دلار ادامه پیدا کند.

به گفته این کارشناس ارزی، وجود این معادلات، روزهای حساسی را پیش‌روی بازار ایران قرار داده است، چرا که فعالان اقتصادی با نگاه حساسی به نخستین گام‌های حسن روحانی و تیم همراه او برای اصلاح اقتصاد کشور نگاه کرده و تمام اقدامات را رصد می‌کنند.

او معتقد است: اگر همه رویکردهای مثبت را کنار هم قرار دهیم باز هم نمی‌توان نتیجه قطعی و عملی را در آینده نزدیک برای بازار حدس زد. به اعتقاد مدیرکل پیشین ارزی بانک مرکزی، انتخاب کابینه به عنوان اولین گام رئیس‌جمهور منتخب می‌تواند بیانگر وجود اختلاف یا هماهنگی بین دولت و مجلس و در نتیجه تبیین اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور در ماه‌های آینده باشد.

معنوی‌راد با اشاره به حرکت این روزهای وجوه سرگردان به بورس اوراق بهادار و افزایش روزافزون شاخص در بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: در این شرایط، وظیفه تیم اقتصادی که در روزهای آینده سکاندار امور می‌شود نیز بسیار حساس است. چه این‌ که اگر بتوانند علامت‌هایی مبنی بر تقویت بخش تولید و صنعت به مردم بدهند، سرمایه‌ها همچنان از طریق بورس به این بخش سرازیر خواهد شد؛ در غیر این صورت باز هم هجوم نقدینگی به بازارهای سکه و دلار و در نتیجه به هم ریختگی قیمت‌ها در این بازارها دور از انتظار نیست.

فعالان بازار چه می‌گویند؟

پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود قصد دارد دلار را با قیمت 2400 تومان به دولت بعدی تحویل بدهد؛ وعده‌ای که کمتر کسی تصور آن را می‌کرد. در خوشبینانه‌ترین حالت، این وعده می‌توانست اقدامی در جهت کاهش کوتاه‌مدت قیمت‌ها قلمداد شود.

اما روز گذشته برخی فعالان بازار به خبرنگار ما گفتند که بخشی از کاهش قیمت دلار در بازار ناشی از دور جدید عرضه دلار به صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی است. به گفته آنها بانک مرکزی این کار را انجام داده تا از این طریق، زمینه‌های کاهش هر چه بیشتر قیمت دلار در بازار آزاد را فراهم آورد.

علاوه بر این، برخی تجار نیز فرآیند ورود اسکناس دلار از طریق دبی به کشور را که پیشتر با مشکلاتی مواجه شده بود، آسان‌تر از گذشته ارزیابی می‌کنند. به گفته آنها این مشکلات تا حدودی کاهش یافته و امکان انتقال دلار‌های حاصل از صادرات به کشور تا حدودی تسهیل شده است. آنان کاهش بیشتر قیمت دلار را بیشتر محتمل می‌دانند.

سرایت کاهش قیمت ارز و سکه به بازار مسکن

در همین حال از بازار مسکن هم خبر می‌رسد که به دلیل ثبات و حرکت روبه پایین قیمت‌ها در بازارهای سکه و دلار، اوضاع رو به بهبود بوده و قیمت‌ها در حال کاهش است.

در همین رابطه دیروز رئیس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: تحویل واحدهای مسکن مهر و کاهش قیمت ارز و سکه موجب روند کاهشی قیمت و اجاره‌بهای مسکن و در نتیجه ثبات بازار مسکن شده است.

به گزارش تسنیم، احمد اصغری‌مهرآبادی با بیان این ‌که ساخت مسکن مهر تاثیر صددرصدی بر بازار اجاره‌بهای مسکن دارد، گفت: تمامی متقاضیان مسکن مهر مستاجر هستند، بنابراین با تحویل واحدهای مسکن مهر از تعداد اجاره‌نشینان کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به این ‌که نزول قیمت ارز و سکه یکی از علل کاهش قیمت مسکن است، افزود:‌ تثبیت قیمت ارز و سکه تاثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت اجاره دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قیمت‌های اجاره و خرید مسکن در بازار داخلی روبه کاهش است.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن اظهار کرد: تثبیت قیمت در بازار مسکن در گرو وضع اقتصادی کشور است و ثبات بازار اقتصادی کشور طی چند سال اخیر نقش موثری در کنترل قیمت بازار مسکن دارد.

مهرآبادی توضیح داد: تحویل واحدهای مهر تا پایان سال زمینه‌ساز کاهش قیمت مسکن است.

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک نیز از کاهش هفت درصدی حباب قیمتی در بازار مسکن خبر داد و گفت: با فرارسیدن فصل پاییز، قیمت‌ها در بازار مسکن کاهش پیدا می‌کند.

مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به حباب 20 درصدی قیمت مسکن در سال گذشته، اظهار کرد: در اوایل امسال حباب قیمتی مسکن با کاهش 5 درصدی مواجه شد و در تابستان امسال هم این کاهش به هفت درصد رسید.

وی افزود: هم‌اکنون بازار مسکن با حباب 13 درصدی روبه‌روست که هر چه به طرف فصل پاییز برویم حباب قیمت‌ها بیشتر شکسته می‌شود و به قیمت‌های واقعی نزدیک می‌شویم.

خسروی با اشاره به رکود در بازار مسکن، افزود: رکودی که اکنون در بخش مسکن وجود دارد، به سمت کاهش قیمت‌ها می‌رود و مانند رکود سال گذشته تورمی نیست؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که در ماه‌های آینده با کاهش قیمت‌ها مواجه باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها