جنگل جفریز طعمه حریق شد

آتش‌سوزی این بار در بکرترین مناطق استان کرمان

در حالیکه تنها چند روز از آتش سوزی در جنگلهای چشمه زغالی پاریز در استان کرمان می گذرد که ساعاتی قبل آتش سوزی در ذخیره گاه جنگلی و منطقه حفاظت شده جفریز 40 هکتار از درختان کهنسال ارژن و بنه و بادام کوهی را خاکستر کرد.
کد خبر: ۵۸۱۰۶۷
آتش‌سوزی این بار در بکرترین مناطق استان کرمان

استان کویری کرمان متاسفانه امروز نیز شاهد بروز آتش سوزی در طبیعت و هدر رفتن سرمایه ملی بود.

این بار آتش در شهرستان بافت و در یکی از بکرترین و خوش آب و هواترین مناطق استان روی داد، منطقه جفریز گوغر بافت که به عنوان ذخیره گاه گیاهی و جانوری استان کرمان محسوب می شود 40 هکتار از درختهای بکرش را در شعله های آتش از دست داد.

پیش از ظهر امروز و به گفته مردم محلی دهستان گوغر ساعت 11 صبح آتش سوزی در جنگلهای اطراف روستای جفریز آغاز شد و به دلیل باد شدید و خشکیدگی بوته های اطراف درختان اتش به سرعت گسترش یافت.

هر چند ساکنان بومی روستای جفریز و برخی امدادگران محلی از دقایق ابتدایی بروز آتش سوزی با اقدامات اولیه در صدد کنترل آتش برآمدند اما کمبود امکانات و نبود ماشین آتش نشانی باعث شد صدها اصله درخت ارژن بادام کوهی و به خصوص درختان کهنسال بنه طعمه حریق شوند.

به گفته مردم محلی روستای جفریز مردم سعی کردند با انتقال آب به محل آتش سوزی، قطع درختان مجاور و استفاده از شاخ و برگ درختان از گسترش حریق جلوگیری کنند و درنهایت پس از گذشت چهار ساعت و سوختن 40 هکتار انواع درختان طبیعت بکر دهستان گوغر آتش خاموش شد.

ساکنان جفریز عقیده دارند حضور گردشگران در طبیعت بکر منطقه و آتش افروزی و عدم خاموش کردن آتش به هنگام ترک منطقه موجب بروز این حداثه شده است.

گردشگران در صدر متهمان آتش سوزی

رئیس منابع طبیعی بافت در این خصوص گفت: آتش ساعت 11 شروع شده و بلافاصله پس از گزارش آتش سوزی توسط مردم نیروهای امدادی به منطقه اعزام شدند و پس از تلاش چهار ساعته و همکاری مردم هم اکنون وضعیت تحت کنترل قرار دارد اما با توجه به وزش باد و وجود درختان خشک و احتمال بروز آتش سوزی مجدد اکیپهای امدادی طی ساعات آینده به خصوص امشب در منطقه حضور خواهند داشت.

ایزدی افزود: جفریز از ذخیره گاههای جنگلی استان کرمان محسوب می شود و دارای گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد است.

وی از وجود 5 هزار هکتار پوشش جنگلی در این منطقه خبر داد که متاسفانه 40 هکتار آن کاملا در آتش سوخته و از بین رفته است.

وی از انجام اقدامات پاکسازی و جلوگیری از بروز مجدد آتش در جنگل جفریز خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها