یک فوق‌تخصص غدد کودکان گفت: بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان یک بیمای اورژانسی محسوب می‌شود و تاخیر در درمان آن باعث کاهش سطح IQ (بهره هوشی) می‌شود.
کد خبر: ۵۷۹۰۳۰

دکتر فرزانه روحانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: کم‌کاری تیروئید در نوزادان یکی از بیماری‌های مهم است که می‌تواند در سیستم عصبی و رشد مغز نوزادان اثر بگذارد در صورتی که کم‌کاری دیر تشخیص داده شود و این نوزادان درمان نشوند، به عقب‌ماندگی ذهنی در آنها منجر می‌شود.

وی با اشاره به این که نوزادان مبتلا به کم‌کاری تیروئید در بدو تولد طبیعی هستند و علامتی ندارند، خاطرنشان کرد: ازجمله علائم کم‌کاری تیروئید، طولانی شدن زردی است و نوزادی که زردی آن بیش از سه هفته طول بکشد، باید آزمایش تیروئید برای او انجام گیرد. اگر کم‌کاری تیروئید نوزادان به‌سرعت درمان نشود، علائمی مانند تنبلی، خواب آلودگی، ملاج باز و پف‌آلودگی، زبان بزرگ و فتخ نافی را به دنبال خواهد داشت.

روزه‌داری، شماره چشم را افزایش نمی‌دهد

یک فوق‌تخصص قرنیه و عضو هیات علمی بیمارستان فارابی گفت: روزه‌داری بر بیماری‌های چشم تاثیرات مختلفی دارد، اما موجب بالا رفتن شماره چشم افراد نمی‌شود.

دکتر مهرداد محمدپور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: البته ممکن است در ساعات پایانی و نزدیک به افطار به دلیل ضعف عمومی و پایین آمدن قند خون، فرد احساس تاری دید کند که بعد از افطار برطرف می‌شود، اما این امر موجب آسیب به چشم نمی‌شود.‌ این فوق‌تخصص قرنیه تاکید کرد: روزه‌داری موجب کاهش مصرف کالری در بافت‌ها می‌شود و نه‌تنها موجب تشدید بیماری‌های متابولیک چشم نخواهد شد، بلکه اگر با رژیم غذایی صحیح در سحر و افطار همراه باشد، ممکن است موجب کاهش شدت نوعی بیماری چشمی ناشی از دیابت شود.‌ وی تاکید کرد: مصرف قطره‌های چشمی در زمان روزه‌داری چون ارزش تغذیه ندارد، موجب ابطال روزه نمی‌شود و بیماران می‌توانند قطره‌های خود را سر موقع استفاده کنند. در صورتی که بیمار از وجود قطره در حلق احساس ناراحتی می‌کند، با فشار انگشت روی دهانه مجرای اشکی می‌تواند جذب قطره را به حداقل برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها